نشست خبری پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز و راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

جزئیات راه اندازی ۱۰۰۰ کارگاه سوزن‌دوزی در زاهدان تشریح شدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری پروژه ملی ساماندهی صدور مجوز و راه اندازی یک هزار کارگاه سوزن دوزی استان سیستان و بلوچستان، صبح دوشنبه ۱۷ تیر در ساختمان اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

قرار است یک هزار کارگاه سوزن دوزی در سیستان و بلوچستان مجوز گرفته و راه اندازی شود.

در ابتدای این نشست، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: راه اندازی هزار کارگاه سوزن دوزی بلوچ برای ترویج لباس‌های ایرانی - اسلامی است. این طرح از استان سیستان به ما رسیده و قرار است با سوزن دوزی بلوچ، این طرح‌ها در لباس‌های ایرانی اسلامی دیده شود. یکی از وظایف ما ایجاد این طرح‌هاست.

وی افزود: طبیعتاً سوزن دوزی بلوچ ظرفیت بالایی دارد. این استان در حوزه طراحی لباس حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ما طرح مکران را در دوره اخیر جشنواره مد داشتیم که با استقبال خوبی مواجه شد و توانست تاثیرات گسترده‌ای را بگذارد.

او اظهار کرد: طرح کارگاه سوزن دوزی به دست ما رسید و با پیشنهاد سپاه استان و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و استاندار کار کلید خورد. پیش از این ما همکاری با استان چابهار داشیم و تفاهمنامه‌ای به امضا رساندیم. بخش بین الملل جشنواره مد و لباس هم به واسطه این تفاهمنامه ایجاد شد. زمانی که طرح مکران را در هیئت اجرایی معرفی کردیم، بسیاری از آن اطلاعاتی نداشتند. ما طرح را با مجری غیر دولتی آغاز کردیم. مجموعه ردای سنتی مکران برای این کار فعال شد. تفاهمنامه اجرایی بین سپاه استان و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد و گام بعدی شناسایی مخاطبان بود که واحد‌ها شناسایی و معرفی شدند. گام بعدی ما این است که اعطای مجوز با کارگروه ساماندهی مد و لباس آغاز شود. بحث آموزش و بیمه را این گروه خواهند داشت. برخی ادارات مانند کمیته امداد برای کمک در این بخش اعلام آمادگی کردند. در نهایت بحث عرضه داخلی و ایجاد زمینه صادرات مطرح خواهد بود، یکی دو فروشگاه در حال حاضر و چندین فروشگاه در این استان و حتی در شهر‌های دیگر افتتاح خواهد شد. روش‌ها و اقداماتی که برای این کارگاه‌ها مد نظر بود، اجرایی می‌شود. خوشحالیم که در سال رونق تولید این اتفاق افتاده و  هم طرح‌ها رونمایی و هم کار‌ها انجام می شود. اتصال دوخت سنتی با لباس روز مردم و سوزن دوزی بلوچ که کاملا آمیخته با مردم است، اتفاق بزرگی است. باید به سلیقه مردم در طراحی‌ها توجه شود.

عبد الرحیم کردی مدیر عامل منطقه آزاد چابهار در ادامه این نشست گفت: ما در راهبرد‌هایی که در چابهار تعریف کردیم، توسعه رفاه و عمران و آبادانی را مد نظر قرار دادیم. الزاما باید مشارکت جوامع محلی را داشته باشیم، اگر اینگونه نباشد توسعه پایداری نخواهیم داشت و قطعاً با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. در مطالعاتی که انجام شد، باید بر توانمندی‌ها تاکید کرد. خانواده‌های ما در سیستان با نخ و سوزن دوزی نقش خلق می‌کنند و تولیداتی دارند که فوق العاده است، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته. با این طرح ها می‌شود تاثیر فراوانی گذاشت. با بررسی ها فهمیدیم باید برای مارکتینگ و فروش کاری کنیم. آموزش‌هایی درباره رنگ شناسی و طرح شناسی و این قبیل کار‌ها انجام شد. یکی از کار‌هایی که خوبی که انجام دادیم این است که برای جا انداختن صنایع دستی، تصمیم گرفتیم هیچ هدیه‌ای جز صنایع دستی اهدا نکنیم.

وی افزود: سال گذشته ۷ تعاونی سوزن دوزی افتتاح شد و ۱۰۰ سوزن دوز را بیمه کردیم. حاضرین در این ساز و کار به واسطه این رویکرد افزایش پیدا کردند. برای فروش نمایشگاهی در ایتالیا، روسیه و تایلند و عمان وجود داشت که نمایندگان ما از این استان ها شرکت کردند. این همان رسالتی بود که ما از انجامش خوشحال هستیم. اعتقاد داریم با چنین طرح هایی می‌شود هم به فرهنگ هم به زندگی مردم کمک کرد. حسن این طرح این است که حداقل سرمایه برای ایجاد یک شغل نیاز است. الان در تهران از نقش‌های بلوچی در سر آستین مانتو‌ها استفاده می‌کنند. بحث دیگر بحث تامین ملزومات کارگاه هاست. الان در نظر داریم تا پایان سال یک بازارچه صنایع استان و غرفه‌هایی را برای صنایع دستی کل استان‌ها راه اندازی کنیم.

در ادامه علی زینی وند معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: استان سیستان و بلوچستان به خوبی معرفی نشده؛ این استان مملو از ظرفیت‌های بی نظیر و پنهان است، اما آن ظاهری که از سیستان نشان داده شده حقیقت این استان نیست. قرار است فیلمی ساخته شود که سازنده‌ها خود بچه‌های استان هستند؛ چراکه بچه‌های سیستان با همه آشنا هستند. در این فیلم بازیگران بسیار خوبی بازی می‌کنند. قرار است بخشی از ظرفیت‌های گردشگری استان هم نمایش پیدا کند.

وی افزود: بحث اشتغال در استان هم مهم است؛ هیچ جایی را سراغ ندارید که اینقدر منابع ارزان باشد و هیچ جا با این همه منبع ارزان اینقدر بیکاری نیست. ما در گذشته فکر می‌کردیم، منابع شغل ایجاد می‌کند اما چین با منابع انسانی به قدرت رسید. برای مشاغل خرد بازار یابی و هدفمندی اهمیت فراوانی دارد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار