گستری گفت: از نشانه‌های اولیه بیماری لایم می‌توان به برآمدگی قرمزی اشاره کرد که ناشی از گزیدگی نوعی کنه است و پس از چند روز بهبود می‌یابد.

یماری لایم / راه‌های مقابله با آنرویا گستری متخصص پوست و مو در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره بیماری لایم اظهار کرد: لایم یک بیماری نادر برگرفته از نوعی اختلال التهابی به نام بثور پوستی است که علائم آن پس از هفته‌ و ماه‌ها بر روی دستگاه عصبی مرکزی، قلب و عروق و مفاصل نمایان می‌شود.

وی گفت: این بیماری محدود است و به‌طور معمول بدون درمان برطرف می‌شود. لایم از طریق گزیدگی نیش حشره‌ای به نام (پاسیاه) ایجاد می‌شود.

گستری درباره علت بروز این نوع بیماری بیان کرد: عفونت یک نوع باکتری (اسپیروکت) به نام بورلیا بورگدورفری که در اثر گزش یک نوع کنه به انسان منتقل می‌شود، باعث ایجاد این اختلال است؛ این کنه‌ها به طورمعمول  قهوه‌ای هستند و از تخم خشخاش بزرگ‌تر نیستند به‌همین‌خاطر به‌سختی دیده می‌شوند.


بیشتر بخوانید: صاحبان این گروه خونی در مسافرت‌ها مراقب حشره گزیدگی باشند


وی در ادامه افزود: زمانی فرد به بیماری لایم مبتلا می‌شود که کنه گوزنی آلوده شما را نیش بزند، باکتری از طریق نیش کنه وارد بدن می‌شود و عفونت به خون راه پیدا می‌کند. در بیشتر مواردی که کنه عامل انتقال لایم به فرد بوده میزان تماس آن با بدن ۳۶ تا ۴۸ ساعت است،. اگر دیدید که کنه‌ای حالت بادکرده پیدا کرد، ممکن است پا‌های بلندی داشته باشد و بتواند میکروب را به بدن منتقل کند پس به‌سرعت آن را از بدن خود دور کنید.

وی درباره نشانه‌ها و علائم بیماری لایم گفت: نشانه‌های لایم بسیار متنوع است و در سطوحی مختلف ظاهر می‌شود، از نشانه‌های اولیه بیماری لایم می‌توان به برآمدگی قرمزی اشاره کرد که ناشی از گزیدگی است و پس از چند روز هم خوب می‌شود.


بیشتر بخوانید: بیماری شایع که هوشتان را کم می کند


گستری یادآوری کرد: البته ممکن است  علامت‌ها پس از گزیده شدن از سوی حشرات مختلف به‌وجود آید و به‌طور قاطع نشانه‌ی بیماری لایم نباشد، اما علائم دیگری وجود دارد که ماه‌ها بعد از عفونت در بدن ایجاد می‌شود. برخی نشانه‌های ابتلا به لایم عبارت اند از افزایش مشکلات قلبی که به‌ندرت از چند روز یا چند هفته طولانی‌تر می‌شوند، علائم دیگر شامل التهاب چشمی، التهاب کبد (هپاتیت)، خستگی شدید است.

وی درباره درمان این نوع بیماری اظهار کرد: آنتی بیوتیک‌ها به درمان بیماری لایم کمک می‌کنند؛ هر چقدر درمان زودتر شروع شود، بهبودی سریع‌تر حاصل خواهد شد. عوارض این درمان هم زیاد است؛ در این بین اسهال مزمن، کاهش تعداد گلبول‌های سفید خونی، تجمع یا ایجاد عفونت سایر میکروارگانیسم‌ها در بدن ارتباطی با بیماری لایم ندارند.


بیشتر بخوانید: کدام حشرات از بدن شما تغذیه می‌کنند؟


گستری در ادامه افزود: پس از درمان در برخی از افراد علائمی مانند خستگی و درد ماهیچه‌ای ظاهر می‌شود؛ علت بروز این علائم پس از درمان مشخص نیست و استفاده از آنتی بیوتیک‌ بیشتر بی‌فایده‌ است. کمپرس گرم برای کاهش درد مفصلی با حمام داغ، یا استفاده از کیسه‌های گرم‌کننده، لامپ‌های گرمازا یا درمان با قرارگیری در معرض جریان‌های گردابی می‌تواند در درمان این نوع بیماری موثر باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.