ناصحی کارگردان تئاتر از اهمیت توجه مسئولان به تئاتر عروسکی و متفکرانه گفت.

معضل کم آبی را در نمایش « آب و دیگران»علیرضا ناصحی نویسنده و کارگردان نمایش « آب و دیگران»، در خصوص اجرای این نمایش، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: نمایش «آب و دیگران» بیانگر معضل کم آبی در جهان است. من در سال ۹۲ طراحی این نمایش را به صورت کارگاهی و با نام «کمانچه، آب و دیگران» شروع کردم. از میان اپیزود‌های نمایش، اپیزود «آب و دیگران» را توسعه دادم و آن را روی صحنه بردم.

وی افزود: در سال ۹۴ در جشنواره کودک و نوجوان همدان نمایش «آب و دیگران» بهترین نمایش از نگاه مخاطبان انتخاب شد و در جشنواره «ایشارا» دهلی هم روی صحنه رفت و حال نوبت اجرای عمومی آن رسیده است.

ناصحی با اشاره به اینکه نمایش «آب و دیگران» یک شعر هشدار دهنده است، بیان کرد: ایده این نمایش از ناخودآگاه من آمده است. درست است که این نمایش مفرح است، اما زمانی که به آن فکر می‌کنیم، می‌بینیم که به ما هشدار می‌دهد. سال‌هاست که درخصوص کمبود آب به ما هشدار مستقیم می‌دهند، ولی اتفاقی در صرفه جویی آب نمی‌افتد. به نظر من باید غیر مستقیم این هشدار منتقل شود.

وی افزود: در نمایش «آب و دیگران» موسیقی، بدن و بدون کلام بودن کار این هشدار را به مخاطب منتقل می‌کند. من در این نمایش از تکنیکی به نام ماروت استفاده می‌کنم.

کارگردان نمایش «آب و دیگران» درخصوص انتخاب عوامل کار گفت: بر اساس نمایشنامه بهترین‌ها را برای نمایش انتخاب می‌کنم. ما یکسری کمانچه که عروسک هستند و تعدادی بازیگر پانتومیم داریم.

ناصحی با اشاره به اینکه شرایط اجرای نمایش‌ها نسبت به گذشته متفاوت شده است، بیان کرد: بخشی از این شرایط به وضعیت اقتصادی، گرانی بلیت‌ها و البته حضور سلبریتی ها در نمایش بازمی گردد. در حال حاضر تئاتر نیز آلوده سلبریتی گرایی شده است.

او در خصوص استقبال مخاطبان از نمایش گفت: زمانی که مخاطبان به سالن می‌آیند، کار را دوست دارند و ما بازخورد‌های خوبی از مخاطبان دریافت کردیم. این نوع از نمایش‌ها به دهه ۸۰ برمی گردد؛ زمانی که تئاتر متفکرانه بیشتر اجرا می‌شد. اجرای نمایش «آب و دیگران» در کارگاه نمایش تئاترشهر که مدت‌ها بسته بود، سبب شد مخاطبان از باز شدن این کارگاه نیز مطلع شوند.

این کارگردان با اشاره به اینکه اجرای نمایش‌های عروسکی و متفکر بسیار سخت است، بیان کرد: تئاتر عروسکی و متفکر همانند کتاب است و باید بیشتر به آن اهمییت داده شود. مجموعه تئاتر شهر و مرکز هنر‌های نمایشی باید حمایت بیشتری از این نوع تئاتر داشته باشند. در حال حاضر یکی از معضلات ما تبلیغات است. ما برای دیده شدن تبلیغات نمایش باید ۵۰ میلیون تومان هزینه کنیم تا سالن مملو از مخاطب شود؛ این هزینه‌ها از کجا باید تامین شود؟

گفتنی است هما خداجوی، مرجان نامور آزاد، فرشاد فرهادپور، مرتضی فرجی، مرتضی حسینی، امیر نقدعلی و علیرضا ناصحی عروسک گردان‌های نمایش «آب و دیگران» هستند.

نمایش «آب و دیگران» از ۹ تا ۲۸ تیر هر شب ساعت ۱۸ در کارگاه نمایش تئاتر شهر بر روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار