به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،حدود ۴۰ روز پیش بود که بعد از گمانه زنیهای بسیار برای سرپرست آموزش و پرورش سیدجواد حسینی به عنوان سرپرست این وزارتخانه عیالوار انتخاب شد، موضوعی که در روزهای اول بعد از این انتخاب سروصدای نسبتا زیادی برپا کرد.
بعد از آنکه بطحایی در اقدامی سوال برانگیز و ناگهانی وزارت را ترک و بهانه وکالت مردم را به عنوان دلیل اصلی استعفایش عنوان کرد و در نهایت به دانشگاه آزاد کوچ کرد، حالا آموزش و پرورش به دنبال فردی است که توان مقابله با مشکلات مزمن این وزارتخانه را داشته باشد و بتواند نماینده شایستهای برای فرهنگیان باشد.
حدود ۲ ماه به بازگشایی مدارس باقی مانده و آموزش و پرورش اندرخم سکانداری مطمئن است تا اوضاع متلاطم این نهاد تعلیم و تربیتی را آرام کند.
چندی پیش بود که یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس از اعلام نام حسینی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت خبر داد و این در حالی است که گمانه زنیهای بسیاری در این مورد وجود دارد و حتی اسامی دیگری هم از گوشه و کنار برای تصدی این وزارتخانه مطرح است.
سیدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس درباره اوضاع فعلی آموزش و پرورش و انتخاب فردی مناسب برای مدیریت آن به خبرنگار آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: در شرایطی که معوقات فرهنگیان به ۲۱ هزار میلیارد تومان رسیده است، ثبات مدیریتی وجود ندارد، اجرای سند تحول ناقص مانده و عدم اجرای رتبه بندی فرهنگیان اوضاع آموزش و پرورش را نامناسب کرده است.
وی ادامه داد: کوچک شماری آموزش و پرورش در دولتهای مختلف این نهاد را دچار مشکل کرده است بنابراین فردی قوی، کارآمد و تعاملگرا نیاز دارد تا شرایط را بهبود دهد، کسی که مجلس و دولت را همراه خود داشته باشد و بین جامعه فرهنگیان محبوبیت داشته باشد.
ابطحی تصریح کرد: حسینی مدیر لایقی در سطح مدیریت اجرایی بود، اما با توجه به عمر کوتاه فعالیت او در آموزش و پرورش نمیتوان گفت که محبوبیت و مقبولیت لازم را در مجلس و همکاران آموزش و پرورشی داشته باشد.
عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس ادامه داد: با این شرایط بعید میدانم او رأی اعتماد بگیرد و حتی اگر این موضوع محقق شود، بتواند گره کور مشکلات را حل کند.
بعد از حواشی پررنگتر از متنی که آموزش و پرورش را احاطه کرده است و حتی دلایل تعدد وزرا در این حواشی به وضوح مشخص نمیشود، فردی متفاوت باید سکان این وزارتخانه را به دست گیرد که توان رفع این اوضاع نسبتا نابسامان را داشته باشد.
ابطحی در این باره معتقد است، وزیر آینده آموزش و پرورش باید توان مقابله با مافیای مدیریتی در این وزارتخانه را داشته باشد؛ کسانی که سالهای سال در ردههای مدیریتی مختلف لابی کردهاند و انتصابهایی را شاهد هستیم که نشان از زدوبندهای مخفی مدیریتی دارد.
وی بیان کرد: کسی باید بیاید که توان شکستن این سنتهای قدیمی را داشته باشد و افرادی کارآمد را به خدمت گیرد؛ در آموزش و پرورش به حدی نیرو داریم که حتی آن را به دیگر دستگاهها میفرستیم در نتیجه این وزارتخانه استعداد لازم برای به کارگیری نخبگان را دارد.
ابطحی تصریح کرد: معتقدم حسینی هنوز نتوانسته رزومه قابل قبولی از خود ارائه دهد و دولت هم باید هرچه زودتر برای آموزش و پرورش تصمیمگیری کند.
عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس گفت: فردی باید وارد عمل شود که با فرهنگیان همراه باشد.
یکی از مسائلی که همواره آموزش و پرورش با آن دست و پنجه نرم میکند، جمعیت کثیر مخاطب آن است که موجب شده نسبت به عزل و نصبها و مدیران آن حواشی بسیار وجود دارد به دنبال این موضوع علی زرافشان معاون اسبق آموزش و پرورش که خود از نامزدهای وزارت هم بوده است، درباره اوضاع آموزش و پرورش و سرپرست فعلی آموزش و پرورش، گفت: ترکیب معاونان حسینی در زمان مدیرکلی خراسان نگاهی به دور از سیاست زدگی بوده است و میتواند گزینه مطلوبی برای آموزش و پرورش باشد چراکه میتواند با نگاه مثبت و خلاقانهای که نسبت به آموزش و پروش دارد، نماینده مناسبی برای فرهنگیان و دفاع از حقوق آنها باشد.
اوضاع و احوال فعلی آموزش و پرورش که فرصت چندانی تا حضور دانش آموزان در جلسه درس را نشان نمیدهد حالا با بیتوجهی دولت نسبت به انتخاب وزیر آموزش و پرورش روزهای تب داری را در تعطیلات تابستانی مدارس پشت سر میگذارد و آنطور که قانون مشخص کرده، در نهایت رئیس جمهور ۳ ماه فرصت دارد تا نماینده فرهنگیان و سکاندار آموزش و پرورش را به بهارستانیها معرفی کند و گویی هنوز سکوت و بیتوجهی استراتژی برای سرنوشت این وزارتخانه در نظر گرفته شده است.
بیشتر بخوانید: غولی به نام رقابت در مدارس ابتدایی/ تب بالای فرهیخته کردن کودک با آزمونهای نمایشی
انتهای پیام/
متاسفانه در آموزش و پرورش ما نظارت و کنترلی وجود ندارد. برخلاف کار در گروههای پزشکی و پیراپزشکی که سخت گیری وجود دارد، در آموزش و پرورش افراد از راههای مختلف و بدون صلاحیت، مثل نهضت سوادآموزی، خرید خدمات، سرباز معلم، آزمون استخدامی، نیروی پیش دبستانی و.. وارد معلمی می شوند.