رئیس بهزیستی شهربابک گفت: سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به گروه‌های هدف یعنی معلولان، مدد جویان و بهبودیافتگان اختصاص داده ایم.

یاسر حاجی زاده رئیس بهزیستی شهرستان شهربابک در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  با اشاره به اینکه شعار امسال بهزیستی "به زیستن در گام دوم، توانمند سازی، ارتقا سلامت اجتماعی" است گفت: جامعه هدف در بهزیستی زیاد و فعالیت‌ها متنوع است.

وی افزود: در بهزیستی پیشگیری و توانمند سازی از اهداف مهم به شمار می‌رود و همه ۱۲۰ فعالیتی که ما در سطح شهرستان داریم در قالب این دو هدف می گنجد.

حاجی زاده با اشاره به اینکه بهزیستی در سه حوزه‌ی توانبخشی، اجتماعی و پیشگیری فعالیت می‌کند، اظهار داشت: ما ادعا داریم که بهزیستی برای هر فردی از زمان قبل از تولد تا بعد از مرگ برنامه دارد.

وی تصریح کرد: در حوزه توانبخشی ما هزار و ۴۰۰ معلول داریم که به آنان خدماتی نظیر کمک هزینه نگهداری در منزل و حق پرستاری به صورت ماهیانه، تحویل وسایل کمک توانبخشی، درمان و هزینه‌های دیگر ارائه می‌دهیم.

حاجی زاده با بیان اینکه در سطح شهرستان مشکلات معلولان از طریق شورای توانبخشی مبتنی بر جامعه (C.B.R)، شورای مناسب سازی و شورای سالمندان در محل فرمانداری و با حضور اعضا پیگیری می‌شود، یادآور شد: بر اساس شورای توانمندی مبتنی بر جامعه (C.B.R) همه افراد جامعه در قبال معلولان متعهدند.

رئیس اداره بهزیستی شهربابک با اشاره به اینکه طرح‌های غربالگری شنوایی و بینایی و انجام آزمایش‌های ژنتیک از مهمترین طرح‌های کاهش معلولیت هستند، بیان داشت: در شهربابک مرکز نوید با نگهداری و آموزش روزانه به تعداد ۲۷ معلول ذهنی و مرکز کودک به ۱۷ نفر از افراد کم شنوا و ناشنوا خدمات ارائه می‌کند.

وی با بیان اینکه هر فرد معلول ماهیانه مبلغی بالغ بر چهار میلیون تومان بر خانواه تحمیل می‌کند، گفت: ما از مردم می خواهیم که بحث آزمایش ژنتیک را قبل از ازدواج و در زمان بارداری را جدی بگیرند چرا که بالغ بر ۹۸ درصد از معلولیت‌ها در آزمایش‌های ژنتیک تشخیص داده می‌شود.

وی به حوزه امور اجتماعی بهزیستی اشاره کرد و افزود: ما در این مرکز ۲۳۱ پرونده زنان سرپرست خانواده داریم که ماهیانه از ما خدمات بهره‌مند می‌شوند.

حاجی زاده از بهره مندی ۳۰ دانشجو از کمک هزینه دانشجویی در مرکز بهزیستی شهربابک یاد کرد و اظهار داشت: ما به ۳۸ دوقلو یا چند قلو در شهربابک که بضاعت پائین مالی دارند خدمات ارائه می‌دهیم.

وی با اشاره به اینکه ۸۲۳ نفر از بیمه ما استفاده می‌کنند، تصریح کرد: در شهربابک ۲۰ مهد کودک داریم که ۱۲ مورد از آن‌ها در محدوده شهری و هشت مورد در محدوده روستایی وجود دارد و هزار و ۴۰۰ کودک در آن‌ها آموزش می‌بینند.

حاجی زاده از حمایت از ۳۳ کودک بی سرپرست که در منزل اقوامشان نگهداری می‌شوند یاد کرد و گفت: ۳۰ فرزند بی سرپرست یا بد سرپرست در مراکز حضرت رقیه (س) و علی اکبر (ع) شهربابک نگهداری می‌شوند.

وی به راه اندازی اورژانس اجتماعی در شهربابک جهت کاهش و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: این اورژانس در سه قالب تیم سیار، خط ۱۲۳ و پایگاه خدماتی اجتماعی در شهربابک فعالیت می‌کنند و در همین راستا ۶ نیروی تخصصی روانشناس و مددکار خدمات ارائه می‌کنند.

حاجی زاده تاکید کرد: از مردم درخواست داریم هرمورد کودک آزاری، همسر آزاری و دختر یا پسر فراری سراغ دارند با تماس با شماره ۱۲۳ تماس حاصل فرمایند.

وی یادآور شد: کودکان کار در شهربابک اتباع بیگانه هستند و حضورشان در شهرستان غیرقانونی است و باید گفت هیچ یک از آنان نیاز مالی ندارند.

رئیس اداره بهزیستی شهربابک به حوزه پیشگیری اشاره و تصریح کرد: سال گذشته با معاینه دو هزار کودک سه تا شش ساله طرح پیشگیری از تنبلی چشم اجرا شد.

وی با بیان اینکه هر مرکز مشاوره باید از بهزیستی و نظام روانپزشکی ایران مجوز بگیرد، افزود: یک مرکز مشاوره، دو مرکز سلامت روان، به علاوه چهار مرکز مشاوره عمومی و تخصصی در شهربابک راه اندازی شده اند و خدمات ارائه می‌دهند.

حاجی زاده بیان داشت: طرح اجتماع محور پیشگیری از اعتیاد در دو منطقه شهربابک اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از آموزش و پرورش، بهزیستی دستگاهی است که بیشترین تفاهم نامه را با بخش غیردولتی دارد، گفت: ما بیش از ۶۰ درصد از خدمات را به بخش غیر دولتی واگذار کرده ایم، اما نظارت و یارانه اش را ما متقبل می‌شویم.

حاجی زاده اظهار داشت: امسال با همکاری اداره راه و شهرسازی به ۱۱ خانوار که دارای دو معلول هستند و فاقد زمین بوده اند زمین واگذار کرده ایم.

وی گفت: پرداخت کمک بلاعوض به مبلغ ۱۸۰ میلیون ریال به مسکن سه خانوار دو معلول روستایی، پرداخت تسهیلات بلاعوض مسکن به ۱۲ معلول و زن سرپرست خانوار روستایی، پرداخت کمک بلاعوض مسکن به چهار معلول شهری و انعقاد تفاهم نامه با ناحیه مقاومت بسیج جهت احداث پنج واحد مسکونی از جمله اقدامات ماست.

رئیس بهزیستی شهربابک یادآورشد: سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال تسهیلات خود اشتغالی به گروه‌های هدفمان یعنی معلولان، مدد جویان و بهبود یافتگان اختصاص داده ایم.

وی با اشاره به اینکه ما بیمه خویش فرمایی و کارفرمایی به ۶۸ معلول جهت حمایت از اشتغال آنان می‌پردازیم، افزود: کارفرمایان اگر معلولی را به کار گیرند ما بیمه سهم کارفرمایش را به کارفرما برمیگردانیم و همچنین اگر معلولی اشتغالزایی کند، جهت حمایت و پایدار شدن شغل وی بیمه خویش فرمایی اش را سه تا پنج سال پرداخت می‌کنیم.

حاجی زاده تاکید کرد: هر دستگاهی موظف است سه درصد از سهم استخدام خود را به معلولانی که مدرک تحصیلی مرتبط با اداره را دارند و در آزمون استخدامی قبول شده اند اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری فعالیت‌های خوبی جهت مناسب سازی برای معلولان انجام داده است، گفت: از مردم میخواهیم در طرح‌هایی که بهزیستی مطرح می‌کند شرکت کنند.
انتهای پیام /ی

پرداخت تسهیلات بلاعوض مسکن به ۱۲ معلول و زن سرپرست خانوار روستایی شهربابک

برچسب ها: بهزیستی ، اشتغال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار