رای الیوم با توجه به آغاز شمارش معکوس برای آغاز عملیات بازپس‌گیری ادلب نوشت آمریکا خود را به سبب حمایت از تروریست‌های سوری با روسیه درگیر نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله خود آورده است: با شروع شمارش معکوس برای حمله گسترده نیرو‌های سوری با پشتیبانی و پوشش هوایی روسیه به منظور بازپس‌گیری ادلب، آخرین پایگاه مهم و مشترک مخالفان سیاسی و عناصر مسلح سوریه، رابرت فورد آخرین سفیر آمریکا در دمشق، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه الشرق الاوسط، نصیحت شوکه‌کننده‌ای به این مخالفان کرد و از آن‌ها خواست منتظر کمکی از سوی واشنگتن نباشند، چون آمریکا برای خطر کردن و ورود به جنگ جهانی سوم آمادگی ندارد و برای توقف بمباران شهر ادلب از سوی سوریه و روسیه دخالت نخواهد کرد.

در این مطلب آمده است: این سخن فورد اهمیت بسیار زیادی دارد، نه برای این که او از جمله بارزترین متخصصان پرونده سوریه است، بلکه، چون او یکی از بارزترین حامیان مخالفان سوری هم بود که اوایل بحران آن‌ها را به اعتراض و تظاهرات برای تغییر حکومت دمشق تشویق می‌کرد و وعده حمایت آمریکا می‌داد. او آن زمان با رفتن به پایگاه‌های مخالفان در حماه و حمص و دیدار با فعالان سوری همه عرف‌های دیپلماتیک را زیر پا گذاشت.

پیش‌بینی می‌شود جنگ ادلب به معنای واقعی کلمه تعیین‌کننده باشد به ویژه با توجه به بحران ترکیه و آمریکا که شدت آن پس از اقدام آنکارا به خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه و بازگشایی پرونده پناهندگان سوری در ترکیه که تعدادشان بیش از سه و نیم میلیون نفر است، بالا گرفته است. این در حالی است که محافل حکومتی و مخالفان دولت، هر دو خواستار کوچاندن تدریجی این پناهندگان به کشورشان هستند که برای ترکیه به بار سنگین امنیتی و اقتصادی تبدیل شده‌اند. 

در ادامه این مطلب آمده است: آمریکا عملا نمی‌تواند برای جلوگیری از حمله به ادلب دخالت کند؛ زیرا مسکو و واشنگتن درباره سیطره روسیه بر آسمان این شهر در چارچوب تقسیم نفوذ بین دو ابرقدرت توافق نظر دارند. گذشته از این، آمریکا جنگ برای سرنگونی حکومت در سوریه را با وجود هزینه‌های ۹۰ میلیارد دلاری خود باخته است و اظهارات ترامپ درباره تمایل به خارج کردن همه نیرو‌های آمریکایی از سوریه که تعدادشان 2000 نفر است، بر این باخت تاکید می‌کند و تعویق اجرای این تصمیم به معنای لغو آن نیست.

سیطره مجدد ارتش سوریه بر شهر ادلب بعد از شکست همه راه حل‌های مسالمت‌آمیز ممکن است زمینه‌ساز مهمترین جنگ در شرق فرات شود که تحت سیطره نیرو‌های سوریه دموکراتیک قرار دارد. این نیرو‌ها با پشتیبانی آمریکا میدان‌های نفت و گاز شرق دیرالزور را در کنترل خود دارند.

فورد در نصیحت خود درباره عدم یاری مخالفان سوری  از سوی آمریکا کاملا حق داشت؛ زیرا بعد از استفاده به بدترین شکل در یک بازی بین‌المللی که به اهداف خود در تغییر نظام نرسید و توقف حمایت همه از جمله نزدیک‌ترین متحدان عرب در کشور‌های خلیج (فارس) به ویژه عربستان، قطر و امارات، نقش آن‌ها به پایان رسیده است.

در انتهای این مطلب آمده است: سوالی که اکنون مطرح می‌شود این است که سران این مخالفان و نیرو‌های مسلح آن به کجا خواهند رفت؟ آن هم بعد از آن که واشنگتن از اعطای ویزای ورود به آمریکا برای آن‌ها خودداری کرد و مقامات ترکیه و کشور‌های خلیج (فارس) به سرعت از حمایت و توجه به ساختار‌های سازمانی آن‌ها دست کشیدند و به جای آن کانال‌های ارتباطی با مقامات سوریه گشودند. مهمترین سوال درباره سرنوشت حدود سه میلیون نفر از اهالی شهر ادلب و خانواده جنگجویانی است که بعد از بسته شدن مرز‌های ترکیه به روی آن‌ها، از سایر مناطق سوریه مانند حلب و حمص و غوطه دمشق به آن جا پناه برده‌اند. روز‌ها و هفته‌های آینده پاسخگوی این سوال‌ها خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، آمریکا ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار