به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، رضوان حکیم زاده ،معاون آموزش ابتدایی در برنامه رادیویی تابستان داغ در "رادیو گفتوگو" درباره سازوکارهای آموزش و پرورش در موضوع استعداد یابی اظهار کرد: طرح شهاب از سال چهارم ابتدایی شروع شده است و به پایههای تحصیلی دیگر تسری پیدا کرد. در تلاشیم به تدریج این طرح را توسعه دهیم؛ پیش بینی میشود امسال از سال چهارم دبستان تمام دانش آموزان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند.
او ادامه داد: دانش آموزان استعدادهای متنوعی دارند و با توجه به همین ویژگی در طرح شهاب، توانمندی دانش آموزان شناسایی شده و هدایت میشود.
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه اجرای طرح شهاب با همکاری مرکز ملی استعدادهای درخشان برگزار میشود، بیان کرد : به منظور اجرای هر چه بهتر این طرح، سازوکارهای جدیدی را در نظر گرفتیم . طرح ارزشیابی کیفی – توصیفی با طرح شهاب ادغام شده و شیوه اجرای آن اصلاح خواهد شد.
حکیم زاده به برگزاری جشنواره جابربن حیان هم اشاره کرد و گفت: این جشنواره هم در سراسر کشور برای دانش آموزان پایههای تحصیلی دوره مختلف ابتدایی در نظر گرفته میشود و نمونهای از طرحهای استعداد یابی به دانش آموزان به شمار میرود.
او با بیان اینکه دستاوردهای خوبی از طریق این جشنواره به دست آمده است، گفت: سعی داریم چنین برنامههایی را در سراسر کشور به ویژه مناطق عشایری و محروم هم برگزار کنیم.
معاون آموزش ابتدایی همچنین به موضوع توجه به غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هم اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت اوقات فراغت فعالیتهای مختلفی از سوی معاونتهای آموزش و پرورش برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است همچنین طرح کانون – مدرسه را با همکاری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان اجرا کردیم تا با برنامههایی مبتنی بر تربیت تمام ساحتی دانش آموزان را هدایت کنیم.
حکیم زاده با اشاره به اینکه استقبال از برنامههای اوقات فراغت چشمگیر بوده است، گفت: برنامهها در سطوح مختلف مدرسهای، منطقه، استان و کشور تعبیه شده است.
بیشتر بخوانید: تعیین استانهای معین برای ورود دانش آموزان به المپیادهای علمی +آزمونهای مورد تأیید سمپا
او در بخش دیگری از صحبتهایش به عملکرد آموزش و پرورش و حیطه وظایف آن در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: انتظارات از عملکرد این وزارتخانه مبتنی بر سند تحول بنیادین ارزیابی میشود و مبتنی بر مفاد این سند تغییر اساسی در ماموریتها داشتیم چرا که بیش از هر چیز تربیت را مورد توجه قرار داده و از آموزش صرف به دور است.
معاون آموزش ابتدایی ادامه داد: آموزش صرف را فناوریهای جدید بهتر از هر نهاد دیگری بر عهده میگیرند اما کودکان برای تربیت وارد مدرسه میشوند البته متاسفانه با توجه به بررسی های انجام شده و برخی از تبلیغات نادرست نگرش خانوادهها با آموزش و پرورش همسو نیست و انتظاراتی خارج از حیطه آموزش و پرورش از مدارس دارند؛ برخی خانوادهها انتظار ورود فرزندشان به مدرسه و تبدیل او به یک فرد نابغه را دارند.
حکیم زاده افزود: برخی دغدغه خانوادهها بیشتر مبتنی بر چشم و هم چشمی با اطرافیان است و کودکان را در معرض مقایسه قرار میدهند در حالی که باید کودکی را پاس بدارند و به فرزندشان فرصت شکوفایی در بستر طبیعی را بدهند.
معاون آموزش ابتدایی درباره سیاست آموزش و پرورش برای آموزش دانش آموزان به منظور مقابله با آسیبهای اجتماعی گفت: امروزه خانواده و آموزش و پرورش رقیبی به نام رسانه دارند بنابراین ارتقای سواد رسانهای برای خانوادهها مهم است، همچنین در این دوره موضوع مهارتها زندگی، کنترل هیجانات، مهارت تصمیمگیری و مواردی از این قبیل باید مورد توجه قرار گیرد.
حکیم زاده ادامه داد: تاکیدی که بر حذف آزمونها و کتاب کمک درسی داشتیم به دلیل آن بود که این عوامل به جهت بُعد آموزشی تربیت را به حاشیه برده بودند اما برنامههایی از قبیل تکالیف مهارت محور را در دستور کار قرار دادیم تا بستههایی همچون مهارت زندگی، مهارت پذیری، رعایت قانون و حقوق کودکان مورد توجه قرار گیرد.
او با اشاره به اجرای طرح نماد به منظور کنترل آسیبهای اجتماعی میان دانش آموزان گفت: یکی از مهمترین برنامههایی که در آموزش و پرورش برای دانش آموزان و مقابله با آسیبهای اجتماعی در نظر گرفته شده است، طرح نماد بوده که چند سالی است در آموزش و پرورش اجرا میشود.
حکیم زاده ادامه داد: دوره مهد کودک و پیش دبستان برای هر فرد دوره حساسی است و باید چگونگی تربیت صحیح را در این دوره پیاده کنیم.
او بیان کرد: متولی نظارت بر اجرای وظایف این مهد کودکها و پیش دبستانی ها نهادهای قانون گذار هستند که بر چگونگی عملکرد این مراکز مبتنی بر مواد قانونی اقدام میکنند.
حکیم زاده بیان کرد: در فعالیت پیش دبستانیها بر مناطق محروم و دو زبانه تاکید داریم که موضوع عدالت آموزشی برقرار باشد؛ بر همین اساس نیز با حمایتهای دولت توانستیم شاخص پوشش پیش دبستانی را در مناطق محروم بیشتر از شهرهای بزرگ داشته باشیم. برای مثال پوشش پیش دبستانی در استان خوزستان ۱۰۰ درصد، در استان خراسان شمالی ۹۰ درصد و ایلام ۹۲ درصد برآورد شده است.
او درباره ممنوعیت برگزاری آزمونها متعدد غیر استاندارد تاکید کرد: سال گذشته تیمهایی در سراسر کشور نظارتهای میدانی در استانها داشتند تا به موضوع حذف آزمون و کتابهای کمک درسی بپردازند، همچنین امسال به طور جدی برگزاری آزمونهایی از قبیل کانگورو و موارد مشابه آن را ممنوع کردیم چراکه بر تقویت تک ساحتی تاکید دارند و این موضوع جز آسیب جدی همچون تیکهای عصبی را در کودکان به دنبال دارند.
معاون آموزش ابتدایی به دستاوردهای طرح حذف تکالیف نوروزی هم اشاره و بیان کرد: دو سالی است که طرح قصه و داستان را جایگزین تکالیف نوروزی کردیم که نتایج آن بسیار چشمگیر بوده است و رکوردهای جالبی در زمینه داستان نویسی ثبت کردیم.
انتهای پیام /