احمدی لاشکی گفت: آموزش و پرورش به دنبال تأمین بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف حقالتدریسها از سازمان برنامه و بودجه نیست.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم احمدی لاشکی، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر درباره چالشهای آموزش مهارتی در نظام آموزشی اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۴ هزار دانش آموز در کشور داریم. از این تعداد بیش از ۷ میلیون در مقطع ابتدایی، حدود ۳ میلیون نفر در مقطع متوسطه اول و سه و نیم میلیون نفر در مقطع متوسطه دوم تحصیل میکنند. از این تعداد ۲ میلیون نفر در شاخه نظری، ۶۱۱ هزار نفر در شاخه کاردانش و ۴۸۲ هزار نفر در شاخه فنی و حرفهای مشغول هستند.
او ادامه داد: تنوع مدارس و کمبود نیروی انسانی از مهمترین چالشهایی است که آموزش و پرورش با آن مواجه است، در هیچ جای دنیا چنین تنوعی در مدارس نداریم.
به گفته نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس حدود ۵۹۰ هزار معلم و ۱۷۶ هزار مدیر و معاون فعال در کشور داریم در حالیکه در کره جنوبی با جمعیت دانش آموزی ۶ میلیونی بیش از ۵۰۰ هزار نیروی انسانی فعالیت دارند.
احمدی لاشکی ادامه داد: گفته میشود که اول مهر کمبود معلم تأمین میشود اما معلوم نیست این کمبود از طریق حقالتدریسها یا سرباز معلمها است یا خیر.
او تأکید کرد: آموزش و پرورش به دنبال تأمین بودجه اجرای قانون تعیین تکلیف حقالتدریسها از سازمان برنامه و بودجه نیست، نتیجه این عمل تأخیر در پرداخت حقوق معلمان شده است.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: امروزه با این نوع حقوق دادن به معلمان و فعالیت برای دانش آموزان عدالت آموزشی زیر سئوال میرود . وقتی به نتایج کنکور نگاه میکنیم ۶۰ درصد برترینها از تهران و ۴۰ درصد مربوط به مدارس خاص شهرستانها است.
او در بخش دیگری از صحبتهایش به وضعیت آموزشهای مهارتی اشاره کرد و گفت: در مقطع متوسطه دوم و شاخه مهارتی، دانش آموزان در شاخه فنی و حرفهای یا کاردانش مشغول به تحصیل میشوند. در دوره کاردانش فرد با مدرک دیپلم وارد بازار کار میشود و از طریق هنرستانهای فنی میتواند به مقاطع تحصیلی بالاتر برود؛ اما گره کار اینجاست که وقتی فردی در این شاخه آموزش داده شد، نباید به دنبال مدرکگرایی باشد.
بیشتر بخوانید: برگزاری دورههای پیش دبستانی برای اتباع خارجی در چهار استان کشور
احمدی لاشکی تصریح کرد: در جوامع توسعه یافته فرد بعد از انتخاب رشته میداند که چه شغلی خواهد داشت اما در کشور ما مدرک در دانشگاه به اشتغال ارجحیت پیدا کرده است و میبینیم که کمتر از ۳۰ درصد شاغلان ارتباطی بین فعالیت و رشته تحصیلیشان دارند.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: اکنون از نبود نیروی کار و مشاغل رنج میبریم اما نباید همه را گردن آموزش و پرورش بیندازیم، چراکه اقتصاد صنعت باید هماهنگ با آموزش پیش رود.
او بیان کرد: بودجه حوزه فنی بسیار کم است و هنوز در برخی کارگاهها روی موتور پیکان آموزش میبینیم.
احمدی لاشکی در پایان تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید تا پایان ۱۴۰۰ نیمی از دانش آموزان به سمت رشتههای فنی سوق داده شوند ، که البته تاکنون ۳۸ درصد آن محقق شده است.
انتهای پیام/