مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی گفت: تصاویر منتشره شده در فضای مجازی از خاکستر شدن گونه‌های جانوری، مربوط به آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌های ارسباران (قره‌داغ) نیست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، حمید قاسمی مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تصاویر منتشر شده در خبرگزاری ها که حاوی خاکستر شدن گونه‌های خرگوش و گوزن است به هیچ عنوان مربوط به آتش سوزی قره داغ نیست و بیشتر به تصاویر آتش سوزی سایر مناطق مربوط است و احتمال فتوشاپ بودن آن نیز وجود دارد.

او افزود: طبق آخرین بررسی‌ها تاکنون هیچ گزارش و خبری مبنی بر آسیب رسیدن به گونه‌های جانوری منطقه قره داغ وجود نداشته است و هر گونه انتشار خبر و گزارش در این زمینه کذب بوده و واقعیت ندارد.

قاسمی، انتشار و پخش چنین تصاویری را اقدامی روانی از سوی افراد مغرض و ناآگاه دانست که تلاش می‌کنند از آتش سوزی اخیر بهره برداری‌های غیر واقعی و سوگیرانه داشته باشند.


بیشتر بخوانید:


او درباره آخرین وضعیت منطقه آتش گرفته ارسباران، گفت: با تلاش‌های انجام شده توسط نیرو‌های امدادی از نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف، روز گذشته آتش مهار شد، اما هنوز آتش زیرخاکستر در برخی از مناطق وجود دارد.

قاسمی ادامه داد: بر همین اساس بالگرد‌ها هنوز در منطقه هستند و عملیات آب پاشی را از ساعات صبح امروز شروع کرده اند.

جنگل‌های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظط تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری آن شمرده می‌شود، به گونه‌ای که گفته می‌شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه‌های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می‌شود.

جنگل‌های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان‌های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

همین ویژگی‌ها سبب شده که پرونده جنگل‌های ارسباران برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شود.

در این جنگل‌ها و مراتع زیبا افزون بر ۳۰۰ نوع گونه جانوری شامل ۲۱۵ گونه از پرندگان، ۲۹ گونه از خزندگان نادر، ۴۸ گونه از پستانداران و ۱۷ نوع ماهی زیست می‌کنند.

۳۰۰ هکتار از این جنگل‌های بکر و منحصربفرد در طول چهار روز آتش سوزی که گفته می‌شود عامل اصلی آن خطای انسانی بوده است، در آتش سوخت و خاکستر شد.

انتهای پیام/پ

آتش سوزی در جنگل های ارسباران

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار