فایل صوتی تلاوت آیات ۳۰ تا ۳۶ سوره فصلت با صدای مهدی عادلی را در اینجا دریافت کنید.

تلاوت پنجشنبه/// سوره‌ای برای بهبود بیماری‌های قلبی و درد شکم + صوت آیاتبه گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،سوره فصلت یا حم سجده، چهل و یکمین سوره جزء بیست و چهارم و بیست و پنجم و از سوره‌های مکی و سجده‌دار قرآن است. واژه «فصلت» به معنای «شیوا بیان شده» در آیه سوم آمده و به همین جهت این سوره به این نام شهرت یافته است.

سوره «فصلت» بیشتر درباره روی‌برگرداندن کافران از قرآن سخن می‌گوید وحدانیت خدا، نبوت پیامبر (ص)، قیامت و اشاره به سرگذشت قوم عاد و ثمود از دیگر موضوعات مطرح‌شده در آن است. از آیات مشهور این سوره آیه ۳۴ است که پیامبر (ص) را دعوت می‌کند در برابر بدرفتاری‌های کافران رفتاری نیکو داشته باشد همچنین آیه ۴۱ و ۴۲ که مفسران گفته‌اند دلیلی بر تحریف‌ناپذیری قرآن است.

در فضیلت تلاوت این سوره نقل شده هر کس سوره فصلت را قرائت کند به تعداد تمامی حروف تشکیل دهنده این سوره ده حسنه به او داده می‌شود و موجب نورانیت و سرور و شادی قاری آن در روز قیامت می‌شود و در دنیا به گونه‌ای زندگی می‌کند که همه او را ستایش کنند و به حال او غبطه بخورند برخی نیز برای قرائت این سوره خواصی چون بهبود بیماری‌های قلبی، چشم و بهبود درد شکم نقل کرده‌اند. خواندن سوره فصلت در نماز‌های مستحب، به ویژه رکعت پنجم نماز شب در شب جمعه و نیز تلاوت آن در شب جمعه و نخستین رکعت از دو رکعتی که در داخل کعبه بین دو ستون بر سنگ سرخ خوانده می‌شود، مستحب است.

 

فایل صوتی تلاوت آیات ۳۰ تا ۳۶ سوره فصلت با صدای مهدی عادلی

 

متن آیاتی از سوره فصلت همراه با ترجمه 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خدای بخشاینده مهربان

إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَ‌بُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ الْمَلَائِکةُ أَلَّا تَخَافُوا وَ لَا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُ‌وا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کنتُمْ تُوعَدُونَ ﴿۳۰﴾

در حقیقت، کسانی که گفتند: پروردگار ما خداست سپس ایستادگی کردند فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند:هان بیم مدارید و غمگین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید (۳۰)

نَحْنُ أَوْلِیاؤُکمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَ فِی الْآخِرَ‌ةِ ۖ وَ لَکمْ فِیهَا مَا تَشْتَهِی أَنفُسُکمْ وَ لَکمْ فِیهَا مَا تَدَّعُونَ ﴿۳۱﴾

 در زندگی دنیا و در آخرت دوستانتان ماییم و هر چه دلهایتان بخواهد در بهشت برای شماست و هر چه خواستار باشید در آنجا خواهید داشت(۳۱)

نُزُلًا مِّنْ غَفُورٍ رَّ‌حِیمٍ ﴿۳۲﴾

 روزی آماده‌ای از سوی آمرزنده مهربان است (۳۲)

وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِّمَّن دَعَا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صَالِحًا وَ قَالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ ﴿۳۳﴾

 و کیست خوشگفتارتر از آن کس که به سوی خدا دعوت نماید و کار نیک کند و گوید: من در برابر خدا از تسلیم‌شدگانم(۳۳)

وَ لَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَ لَا السَّیئَةُ ۚ ادْفَعْ بِالَّتِی هِی أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَینَک وَ بَینَهُ عَدَاوَةٌ کأَنَّهُ وَلِی حَمِیمٌ ﴿۳۴﴾

 و نیکی با بدی یکسان نیست بدی را آنچه خود بهتر است دفع کن؛ آنگاه کسی که میان تو و میان او دشمنی است گویی دوستی یکدل می‌گردد. (۳۴)

وَ مَا یلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِینَ صَبَرُ‌وا وَ مَا یلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِیمٍ ﴿۳۵﴾

 و این خصلت را جز کسانی که شکیبا بوده‌اند نمی‌یابند و آن را جز صاحب بهره‌ای بزرگ نخواهد یافت (۳۵)

وَ إِمَّا ینزَغَنَّک مِنَ الشَّیطَانِ نَزْغٌ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ ۖ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ ﴿۳۶﴾

 و اگر دمدمه‌ای از شیطان تو را از جای درآورد، پس به خدا پناه ببر که او خود شنوای داناست (۳۶)

انتهای پیام/

برچسب ها: قرآن ، تفسیر قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار