عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) با شروع محرم به میعادگاه عاشقی نزدیک می شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  تمام شهر سیاه می‌شود، اما این سیاهی، روشنی دل است. رنگ‌های سیاه و خون همانند رنگ‌های یک قالی پر نقش است. این سیاهی روی در و دیوار، تکیه ها، ایستگاه‌های صلواتی و پرچم ها فراخوانی است برای یک دعوت بزرگ؛ دعوتی برای اقامه عبادت، عبادتی از جنس عزا اما با حال و هوای خوش بهشت.

لحظه شماری عاشقان حسین (ع) برای شروع محرم/ فراخوانی که دلدادگان حسینی منتظرش هستند

 زمان و مکان در این ایام به یک روز و یک مکان اختصاص دارد؛ کربلا و محرم، پیوند تاریخی که معنای عزا، گریه، مصیبت، پرچم سیاه را تغییر داده است. این واژه‌ها در همه مکان‌ها و زمان‌های دنیا معنای منفی و ناراحت کننده دارد، اما در این ایام و برای یک نفر، اوج لذت است.

لحظه شماری عاشقان حسین (ع) برای شروع محرم/ فراخوانی که دلدادگان حسینی منتظرش هستند

به راستی چه رویدادی، سیاهی را در این ماه به رنگی دلنشین و جذاب تبدیل می‌کند؛ چگونه گریه در این ماه به یک عادت آرامش بخش تبدیل می‌شود. چگونه اقامه عزاداری برای سید الشهدا (ع) نه تنها سینه را سنگین نمی‌کند، بلکه بار سنگین سودا‌های روح را از شانه‌های خسته بر می‌دارد. چگونه گریه برای از دست دادن یک عزیز مانند پدر و مادر ناراحت کننده بوده و آرامش بخش نیست، اما اینجا گریه برای امام سوم شیعیان نه تنها آرامش بخش است، بلکه لذتی درونی ایجاد می‌کند که هر بار یاد آن گریه و اشک می‌افتی، آرزوی آن حس و حال را می‌کنی.این حس به دلیل این است که او از هر عزیزی عزیز‌تر است؛  حسین (ع) معنای عزا و گریه را برای ما تغییر داده است. اوست که تلخی‌های زندگی را شیرین می‌کند و بدی‌ها را با خوبی عوض می‌کند. کسی که خود بر پا کننده چنین شور و عشقی است و با عشق بازیش همه را عاشق خود کرده است.

لحظه شماری عاشقان حسین (ع) برای شروع محرم/ فراخوانی که دلدادگان حسینی منتظرش هستند

اعمال شب اول محرم

اما ورود به این ماه مهم برای همه ما اتفاق خاص و ویژه ای است. آدابی را برای ورود به نخستین ماه سال جدید قمری ذکر کرده اند. یکى از اعمال مهم، دعاى اول ماه است. در اعمال شب اول محرم در کتاب اقبال سیّد بن طاووس چند نماز ذکر شده است: اول، صد رکعت که در هر رکعت‏ سوره‌‏هاى حمد و سوره توحید خوانده می‌شود. دوم، دو رکعت که در رکعت اول سوره‏‌هاى حمد و انعام و در رکعت‏ دوم سوره‏‌هاى حمد و یس خوانده مى ‏شود. سوم، دو رکعت که در هر رکعت سوره حمد و یازده سوره توحید خوانده می‌‏شود.

لحظه شماری عاشقان حسین (ع) برای شروع محرم/ فراخوانی که دلدادگان حسینی منتظرش هستند

همچنین از پیامبر اکرم (ص) در کتب دعا و از جمله مفاتیح الجنان، دعایی یاد شده است که بعد از این نماز خوانده می‌شود؛ بخشی از این دعا چنین است: «اللَّهُمَّ أَنْتَ الْإِلَهُ الْقَدِیمُ وَ هَذِهِ سَنَةٌ جَدِیدَةٌ فَأَسْأَلُکَ فِیهَا الْعِصْمَةَ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ الْقُوَّةَ عَلَى هَذِهِ النَّفْسِ الْأَمَّارَةِ بِالسُّوءِ وَ الاشْتِغَالَ بِمَا یُقَرِّبُنِی إِلَیْکَ یَا کَرِیمُ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ ...»: خدایا تویى معبود ازلى و این است سال نو، در این سال از تو درخواست می‌کنم حفظ شدنم را از شیطان و قدرت و غلبه و بر نفس فرمانده به گناه و مشغول بودن به آنچه که مرا به تو نزدیک می کند، اى‏ صاحب بزرگى و بزرگواری....

در کتاب اقبال نقل شده است فرداى آن روز (روز اول محرم) را روزه بگیرد. در روایت آمده است: کسى که چنین عملى را انجام دهد، مانند کسى است که به مدت یک سال کارهاى خوب انجام داده و تا سال آینده محفوظ خواهد بود.

لحظه شماری عاشقان حسین (ع) برای شروع محرم/ فراخوانی که دلدادگان حسینی منتظرش هستند

از شیخ طوسى نقل شده است که روزه دهه اول محرم مستحب است ولى روز عاشورا تا بعد از عصر از خوراکى و آشامیدنى خوددارى کند و سیدبن طاووس روایت کرده است که روزه تمام این ماه فضیلت‏ دارد و روزه آن روز روزه‌‏دار را از هر گناهى حفظ می کند.

حضور در مراسم عزای سید الشهدا (ع) و انجام اعمال دینی پیوند میان عزا و عبادت را محکم کرده و تعالی انسان را محقق می‌کند. مسیر کمال در این ماه کاملا هموار است؛ فرصتی به وجود آمده که نباید آن را از دست داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۲ ۰۹ شهريور ۱۳۹۸
روضه امام حسین ع باعث میشه من با شنیدن مشکلات امام ، مشکلات خودم در نظرم کوچک بشه و اینکه امام حسین ع همه چیزش رو داد ولی عزتش رو نه. باعث میشه دنیا و مشکلاتی که دارم کلا از نظرم خارج بشه و براشون دیگه ناراحت نباشم. روضه امام حسین ع باعث شفای روح و سلامتی روح انسان میشه