مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: این شهرستان در بین افراد مراقبت شده در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت رتبه اول اضافه‌ وزن و چاقی را دارد.

گناوه رتبه اول اضافه‌وزن و چاقی را داردبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، اسما صیادنیک افزود: بسته‌های آموزش تغذیه سالم که در مراکز خدمات جامع سلامت به مردم ارائه می‌شود راهی برای حفظ سلامت و تندرستی در جامعه است.

او بیان کرد: رسالت واحد بهبود تغذیه، برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری برای بهبود امنیت غذایی و ارتقا کیفیت تغذیه آحاد مردم است.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: از آن‌جایی که این شهرستان ازنظر درصد افراد مبتلا به‌ اضافه وزن و چاقی در گروه‌های سنی نوجوانان و جوانان و میان‌سالان که برای مراقبت‌های بهداشتی به مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه می‌کنند رتبه اول را دارد لذا توصیه می‌شود مردم مواد غذایی پرچرب به خصوص چربی‌های حیوانی مانند گوشت، شیر، لبنیات پرچرب را بیش‌ازحد استفاده نکنند.

صیاد نیک  با اشاره به اینکه بهتر است از شیر و لبنیات کم‌چرب استفاده شود تصریح کرد: مصرف بیش‌ازحد چربی‌ها و روغن‌ها علاوه بر چاقی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان سینه و پروستات را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: برای مصرف کمتر چربی‌ها به‌جای سرخ کردن غذا آن را به‌صورت آب‌پز، تنوری و بخارپز استفاده کرده و در صورت تمایل به سرخ کردن مواد غذایی آن‌ها را با مقدار کم‌روغن در مدت‌زمان کوتاه فقط تفت دهید.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه تصریح کرد: انواع فست فود‌ها مانند پیتزا، سوسیس، همبرگر و کالباس دارای مقدار زیادی چربی است لذا نباید بیشتر از یک‌بار در ماه مصرف شوند.

صیادنیک تاکید کرد: غذا‌هایی مانند کباب کوبیده، کله‌پاچه، مغز، دل و قلوه دارای مقدار زیادی چربی بوده و بهتر است در مصرف آن‌ها اعتدال رعایت شود.

 او توصیه کرد: برای پیشگیری از افزایش کلسترول بد خون به‌ جای روغن حیوانی و چربی‌های جامد و نیمه جامد از روغن‌های مایع مانند روغن‌زیتون، کلزا، کنجد، ذرت و سویا استفاده شود.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه گفت: در هنگام طبخ غذا روغن را به‌ طور مستقیم از داخل قوطی درون ظرف نریزید، بلکه از قاشق استفاده کنید تا میزان روغن مصرفی کمتر شود.

صیادنیک افزود: هیچ‌یک از وعده‌ها به‌خصوص وعده صبحانه را هرگز حذف نکنید، روزانه حداقل ۵ واحد سبزی مصرف کنید، چربی‌های آشکار گوشت‌ها را جدا کرده و قبل یا همراه با غذا سالاد و سبزی مصرف کنید.

او تاکید کرد: برای کلیه مبتلایان به چاقی در تمامی گروه‌های سنی و فیزیولوژیک در مراکز خدمات جامع سلامت و خانه‌های بهداشت، مراقبت بهداشتی توسط مراقبین سلامت و بهورزان انجام‌شده و کارشناسان تغذیه نیز در مراکز خدمات جامع سلامت مشاوره تغذیه ارائه و رژیم غذایی برای آنان تنظیم می‌کنند.

مسئول بهبود تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان گناوه بیان داشت: کلاس‌های آموزش گروهی تغذیه نیز برای کلیه مبتلایان به چاقی توسط مراقبین بهداشتی و کارشناسان تغذیه برگزار می‌شود لذا از افراد مبتلا به‌اضافه وزن و چاق دعوت می‌شود برای ارتقا سطح سلامت خود به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و از خدمات مشاوره تغذیه و رژیم‌درمانی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ م

رتبه اول اضافه‌وزن و چاقی به گناوه رسید

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.