این هفته در میان اخبار حوزه بهداشت و پزشکی به سراغ سرانه مصرف دارو در ایران و آمار غرق شدگان در کشور رفته ایم.

از رقم دلاری مصرف دارو در ایران تا آخرین آمار از تعداد غرق شدگان در کشوربه گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

ایرانی ها  سالیانه چند دلار دارو مصرف می کنند؟ 

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو درباره سرانه مصرف دارو در ایران اظهار کرد: سرانه دارویی در ایران ۵۳ دلار است که باید این عدد منطقی شود و شکل مصرف دارو مورد بازنگری قرار گیرد.

او گفت: مردم برخی دارو‌های ضروری را مصرف نمی‌کنند، اما در مقابل، برخی دارو‌ها را بیش از حد مصرف می‌کنند.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: دو میلیون بیمار مبتلا به فشار خون را در طرح ملی بسیج فشار خون شناسایی کردیم که باید دارو مصرف می‌کردند، اما هیچ کدام از آن‌ها تا به حال داروی فشار خون استفاده نکرده بودند؛ همچنین سرانه مصرف دارو‌های کاهنده چربی و قندخون نیز در ایران پایین است.

شانه‌ساز با اشاره به مصرف بالای برخی دارو‌ها در ایران افزود: ایرانیان به میزان زیادی آنتی‌بیوتیک و مسکن مصرف می‌کنند که این میزان مصرف، منطقی نیست.

نسخه پیچی الکترونیکی دارو در  داروخانه‌های کشور تا آبان ماه

علی اصغر انصاری، معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بداشت اظهار کرد: نسخه نویسی و نسخه پیچی الکترونیک یکی از مهمترین فرآیندهایی است که باید به پرونده الکترونیک سلامت متصل شود.

معاون مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بیان کرد: گواهی نرم افزارهای داروخانه تا ابتدای پاییز، ارزیابی و صادر می شود و تمام داروخانه های کشور تا آبان ماه باید به سامانه های جدید ارتقا پیدا کنند تا امکان تبادل اطلاعات با پرونده الکترونیک سلامت را داشته باشند.

هیچ کمبودی در زمینه داروهای ایدز وجود ندارد

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش در خصوص برنامه های تامین و توزیع داروهای ضد رتروویروسی گفت: ارتقای سلامت افرادی که با HIV زندگی می کنند همواره به عنوان اولویت برنامه های سلامت ملی در ایران است.

او افزود: برنامه کشوری کنترل HIV/AIDS در ایران همواره پیشرو در ارائه بهترین و به روز ترین درمان های ضد رتروویروسی، بر اساس آخرین دستورالعمل های مراقبت و درمان HIV دنیا بوده است.

معاون بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر جدید ترین رژیم های دارویی (با پایه مهار کننده اینتگراز) و استفاده از داروی ارزشمند "Dolutegravir" ماه هاست که در کشور وجود دارد و برای افراد واجد شرایط در دسترس است و هیچ گونه کمبودی هم در این زمینه وجود نداشته است.

دانشمند ایرانی اسیر در بند آمریکا چهره برتر بیوتکنولوژی کشور شد

در سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی اعضای هیات مدیره انجمن بیوتکنولوژی و کادر علمی و اجرایی همایش به پاس تلاش صادقانه علمی در درمان بیماران و پژوهش در حوزه هماتولوژی و تحقیق در حوزه خون و فرآورده‌ها و مشتقات خونی جایزه چهره تاثیرگذار زیست فناوری (جایزه زنده یاد کاظمی آشتیانی) دوره یازدهم را در مراسم اختتامیه این همایش که در روز سه شنبه دوازدهم شهریور ماه از ساعت ۱۶ تا۱۸ در سالن همایش‌های رازی برگزار گردید به دکتر مسعود سلیمانی اهدا نمودند.
 
دکتر مسعود سلیمانی دانشمند و پژوهشگر فرهیخته و برجسته کشورمان از اسفند ماه سال گذشته در بازداشت دولت ایالت متحده آمریکا به سر می‌برد.
 
 
باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره پرونده‌های ارز دانشجویی و انتقال دانشجویان پزشکی از خارج به داخل کشور اظهار کرد: ۱۰ هزار پرونده ارز دانشجویی در وزارت بهداشت داریم، ۷ هزار پرونده مربوط به دانشگاه‌های معتبر و ۳هزار پرونده مربوط به دانشگاه‌های نامعتبری هستند که برای آنها پرونده تشکیل ندادیم.

لاریجانی بیان کرد: حدود ۲هزار پرونده برای نقل‌وانتقال دانشجویان به داخل کشور در دست بررسی داریم و از ابتدای سال تاکنون بیش از هزار دانشجوی پزشکی به داخل کشور بازگشتند و تلاش می‌کنیم تا پایان شهریور پرونده‌های دانشجویان خواستار بازگشت به کشور را تعیین تکلیف کنیم تا دانشجویان پیش از شروع سال تحصیلی جدید، تکلیفشان مشخص شود و بتوانند به کشور بازگردند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه باید توجه داشت که بیشتر مسائل ارزی دانشجویان شاغل در خارج کشور به بانک مرکزی مرتبط می‌شود، اما ما برای حل چالش‌های ارزی دانشجویان شاغل در خارج کشور تسهیلاتی فراهم کردیم.

 
محمد نوری معاون فنی و عملیات اورژانس کشور با اشاره به رفت و آمد افراد سلبریتی به وسیله آمبولانس‌های خصوصی اظهار کرد: یک شرکت آمبولانس خصوصی اقدام به جابجایی افراد سلبریتی کرده بود که به وسیله بازرسان اورژانس کشور در کمترین زمان شناسایی شد.

او ادامه داد: پس از بررسی مستندات لازم به وسیله بازرسان اورژانس کشور شرکت آمبولانس‌های خصوصی که اقدام به کار غیر قانونی کرده بودبه وسیله اورژانس در کشور پلمپ شد.

او افزود: مردم با مشاهده تخلف‌هایی از سوی آمبولانس های اورژانس  موارد را از طریق سامانه ۱۹۰ به ما اطلاع دهند تا بازرسان سازمان اورژانس پس از بررسی موضوع تخلف در کم ترین زمان به مسئله رسیدگی می شود.

داروخانه های اینستاگرامی؛ شعبه دوم ناصر خسرو/ هشدار؛ گول تبلیغات فریبنده داروهای ماهواره ای را نخورید!

شتر پایتخت‌نشینان، ناصرخسرو را به عنوان خیابانی برای خرید داروهای کمیاب و نایاب می‌شناسند، حالا شعبه‌های دوم و سوم ناصرخسرو سر از فضاهای مجازی در می‌آورند، قاچاقچیان دارو در فضای مجازی پشت پرده اسم‌ها و عناوین جعلی اقدام به فروش انواع و اقسام دارو به ویژه داروهای کمیاب و نایاب می‌کنند و این داروها را با قیمت‌های آنچنانی به فروش می‌رسانند.

نیاز به دارویی خاص آنقدر فرد را در اوج استیصال قرار می‌دهد که هر راهی را برای به دست آوردن داروی مورد نیاز امتحان می‌کند اما در مقابل این شرایط وزارت بهداشتی‌ها معتقدند که کمبود داروی شدیدی وجود ندارد که بیماران بخواهند دارو را به هر نحوی از دلالان و مافیای آن بخرند.

راه‌اندازی بیمارستان جدید سوانح سوختگی در آینده‌ای نزدیک / بدهی یکساله صندوق‌های بیمه‌گر به بیمارستان مطهری

حسین دهمرده‌ای رئیس بیمارستان سواح سوختگی شهید مطهریدرباره وضعیت تخت‌های بیمارستانی اظهار کرد: در شرایط فعلی میزان ضریب اشغال تخت بیمارستان سواح سوختگی شهید مطهری بین ۶۵ تا ۸۰ درصد بوده و بیشترین میزان این ضریب مربوط به فصل‌های سرد سال است.

رئیس بیمارستان سواح سوختگی شهید مطهری ادامه داد: بیمارستان سوختگی یک مرکز درمانی خاصی است که همیشه در تمام ایام سال باید ضریب اشغال تخت آن پایین باشد تا آماده وقوع هر حادثه آتش‌سوزی مانند حریق ساختمان پلاسکو باشد.

دهمرده‌ای با اشاره به بیمارستان جدید سوانح سوختگی اظهار کرد: بیمارستان سوانح سوختگی جدید دارای ۱۵۰ تخت استاندارد سوختگی است و تقریبا کار‌های فیزیکی آن به پایان رسیده است و امیدوارم طی یکسال آینده به بهره‌برداری برسد.

افزایش ۱۰ برابری ظرفیت پذیرش پزشکان در کشور/ انحصار و صنفی نگری در پزشکی نداریم

حمید اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره موضوع انحصار در رشته پزشکی گفت: جامعه پزشکی به دنبال صنفی‌گری و انحصار نیست.

قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به رشد ظرفیت پذیرش در رشته‌های پزشکی پس از ایجاد وزارت بهداری و وزارت بهداشت در کشور گفت: از سال ۱۳۶۴ که وزارت بهداشت شکل گرفت شاهد رشد ظرفیت پذیرش پزشکی در رشته‌های مختلف بودیم و از پذیرش ۷۰۰ نفری به پذیرش ۷ هزار نفری رسیده‌ایم که این نشان‌دهنده آن است که در رشته‌های پزشکی انحصار و صنفی‌نگری نداریم.

اکبری تأکید کرد: در همه‌های رشته‌های پزشکی در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، پزشکی عمومی، داروسازی، پرستاری و رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی رشد ظرفیت پذیرش داشتیم.

پرطرفدارترین رشته‌های تخصصی پزشکی کدام است؟

اکبری قائم مقام معاون آموزشی وزارت بهداشت درباره رشته‌های جذاب و پرطرفدار برای ادامه تحصیل پزشکان عمومی در دوره‌های تخصص پزشکی اظهار کرد: ممکن است در سال‌های مختلف پزشکان برای ادامه تحصیل رشته‌های تخصصی متفاوتی را انتخاب کنند، اما به طور کلی چند رشته تخصصی پر مخاطب و چند رشته تخصصی از جذابیت کمتری برخوردار هستند.

او به رشته‌های پرطرفدار تخصص پزشکی اشاره کرد و گفت: به طور کلی رشته‌های پوست، رادیولوژی و چشم پزشکی همیشه از جذابترین رشته‌های پزشکی محسوب می‌شوند و رقابت برای ادامه تحصیل در این رشته‌ها داغ‌تر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار