محمدعلی سفیدیان از توزیع رایگان ۹۸ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی در روستا‌های این استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محمدعلی سفیدیان معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: ۹۸ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی و طرح صیانت از جنگل‌های استان سمنان خریداری و به‌صورت رایگان نصب یا تحویل مجریان طرح مرتع‌داری که تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی با این اداره کل منعقد کرده‌اند شد.

او افزود: در سال جاری، برای ۴۰ خانوار روستایی طرح جایگزینی سوخت فسیلی آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ تهیه شده است.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان افزود: این طرح با هدف کاهش و قطع وابستگی جوامع محلی به استفاده از چوب و هیزم گونه‌های مرتعی و جنگلی برای مصرف تأمین آب گرم بهداشتی و پخت‌وپز نان اجرا می‌شود.

سفیدیان ادامه داد: وسایل جایگزین به بهره‌برداران عرفی و مشارکت‌کننده در طرح حفاظت مشارکتی واقع در ۱۲ حوزه‌های آبخیز در هشت شهرستان استان اختصاص می‌یابد.

او اضافه کرد: سال جاری نیز از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی علاوه بر طرح جایگزینی سوخت فسیلی، ایجاد کمربند حفاظتی به طول ۲۰ کیلومتر در ۹ حوزه آبخیز در شهرستان‌های گرمسار، مهدی‌شهر، دامغان، شاهرود و میامی با هدف جلوگیری از تصرف و تخریب اراضی ملی در مرز بین اراضی ملی و مستثنیات افراد با بنچ مارک‌های بتنی اجرا خواهد شد.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان بیان کرد: تغییر الگوی مصرف سوخت و حفاظت از جنگل‌ها از برنامه‌های استراتژیک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور است.

سفیدیان افزود: این طرح به‌منظور حفظ ذخایر ژنتیکی، کاهش فشار بر جنگل‌ها، جلوگیری از قطع درختان، ترغیب روستاییان و جنگل‌نشینان به استفاده از انرژی‌های پاک و زمینه‌سازی برای کاهش بهره‌گیری از سوخت فسیلی صورت گرفته است.

او اضافه کرد: خانوار‌های روستایی که همکاری و مشارکت ویژه‌ای در جلوگیری از تخریب، تصرف، اطفای حریق و طرح‌های احیایی داشته‌اند در اولویت قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام / ر

توزیع ۹۸ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی در روستا‌های سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.