وزارت دفاع ونزوئلا اعلام کرد حمله نظامی به این کشور عواقب مهلکی برای کل آمریکای جنوبی به همراه خواهد داشت.

حمله نظامی به ونزوئلا عواقب مهلکی برای کل آمریکای جنوبی داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت دفاع ونزوئلا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «نیرو‌های مسلح ونزوئلا بی قید و شرط فعال‌سازی پیمان مساعدت دوجانبه کشور‌های آمریکایی علیه دولت کاراکاس را رد می‌کنند. این یک تحریک غیرمنطقی است که هدف آن قانونی کردن تهاجم نظامی جهت سرنگون کردن دولت مشروع نیکلاس مادورو است. آن‌ها با این مکانیسم مداخله به دنبال تقویت کمپین متجاوزانه خود هستند تا در کار تحریم‌های غیرقانونی اقتصادی و مالی، از نیروی نظامی خود نیز علیه ونزوئلا استفاده کنند. چنین اقداماتی پیامد‌های مهلکی برای همه آمریکای جنوبی دارد.»

بر اساس این بیانیه، چنین اقداماتی ثبات منطقه را برهم زده و باعث ایجاد تنش می‌شود.

هفته گذشته وزرات امور خارجه آمریکا از قصد واشنگتن برای اجرایی کردن «پیمان نیمکره غربی یا پیمان مساعدت دوجانبه کشور‌های آمریکایی (تیار)» به منظور تشدید فشار‌ها بر دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا خبر داد.

پیمان تیار TIAR، که معمولاً با عنوان پیمان ریو شناخته می‌شود، با رای اکثریت کشور‌های قاره آمریکا در سال ۱۹۴۷ در ریو دوژانیرو از شهر‌های برزیل، به امضا رسید.

تیار یک پیمان دفاع متقابل است که طبق اصل آن حمله به هریک از کشور‌های عضو این پیمان به معنای حمله به همه اعضاست. ونزوئلا و تعدادی از کشور‌های اتحاد بولیواری در سال ۲۰۱۲ این پیمان را ترک کردند. آرژانتین، برزیل، باهاما، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، آمریکا، السالوادور، گواتمالا، هائیتی، هندوراس، پاناما، پاراگوئه، پرو، جمهوری دومینیکن، ترینیداد، توباگو، اروگوئه و کوبا عضو تیار هستند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۷:۰۶ ۲۷ شهريور ۱۳۹۸
شاید ونزوئلا موشکهای دور برد ایرانی در اختیار داشته باشه و بتونه آمریکار رو هدف قرار بده . اینجوری حلقه محاصره آمریکا توسط ایران تکمیلتر خواهد شد . . .
آخرین اخبار