در این بسته دانستنی‌های پزشکی از راهکار‌هایی برای افزایش طول عمر و خواص میوه‌ای شگفت‌انگیز برای درمان سرفه و گلودرد خواهیم گفت.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در این گزارش جدیدترین دانستنی‌های روز پزشکی که هر روز با آن سر و کار دارید را دنبال می‌کنیم.

اطلاعاتی درباره چال گونه
یک نوع فلج در بدن وجود دارد که روی پوست برخی افراد و بخش‌های مختلف بدن از جمله گونه ها، چانه یا کمر ایجاد می‌شود. چال گونه یا چال خنده یکی از جذاب‌ترین انواع آن محسوب می‌شود که بسیاری از افراد به خصوص خانم‌ها آرزوی داشتنش را دارند.

چال گونه که تنها در تعدادی از مردم گاهی به صورت دو طرفه در هر دو سمت دهان و در برخی موارد تنها روی یک طرف دهان ظاهر می‌شود در حقیقت به دلیل تفاوت خاصی در عضله و پوست صورت است. 

فلجی که به زیبایی تبدیل می‌شود/ راهکار‌هایی برای افزایش طول عمرچال گونه گاهی به دلیل تغییرات در عضله‌ای در صورت به نام زایگوماتیک ماژور یا زاگوماتیک اصلی ایجاد می‌شود. این عضله در بیان حالات چهره نقش مهمی داشته و از عضلات مسئول برای بالا بردن گوشه‌های لب هنگام لبخند زدن محسوب می شود.

در افرادی که چال گونه ندارند عضله زایگوماتیک ماژور به طور طبیعی از استخوان گونه ، استخوان زایگوماتیک، آغاز شده و امتداد آن به سمت پایین صورت به گوشه لب متصل می‌شود. در افرادی که چال گونه دارند این عضله اگرچه از استخوان زایگوماتیک شروع می‌شود، اما انتهای دیگر آن انشعاب پیدا کرده و به دو عضله تقسیم می‌شود، یک عضله به گوشه دهان و عضله دیگر به زیر گوشه دهان متصل شده و به پوست بالای آن گره می‌خورد؛ بنابراین هنگام لبخند زدن عضله اول باعث کشیده شدن دهان و ایجاد لبخند شده و عضله دیگر باعث کشیدگی پوست و ایجاد چال گونه می‌شود.

از آن جا که چال گونه می‌تواند به دلیل نوعی دگرگونی عضله‌ای در دوران جنینی رخ دهد برخی افراد به اشتباه آن را نوعی نقص تولد تلقی می‌کنند. آن چه درباره چال گونه اهمیت دارد توجه به این نکته است که این مورد نه تنها بسیار شایع است بلکه هیچ اثر منفی روی سلامتی نداشته و در بسیاری از فرهنگ‌ها نماد زیبایی و جذابیت محسوب می‌شود.

بسیاری از افراد معتقدند چال گونه به صورت یک صفت غالب ارثی از والدین به فرزند منتقل می‌شود. معمولا فرزندان افرادی که چال گونه دارند نیز از این ویژگی ظاهری برخوردارند و این مسئله، ارثی بودن چال گونه و انتقال آن به عنوان یک صفت غالب از والدین به فرزندان را تقویت می‌کند، اما نمی‌توان آن را به همه موارد تعمیم داد، زیرا گاهی والدین چال گونه دارند، اما فرزند آن‌ها بدون این خصوصیت متولد شده می شود.

علاوه بر این چال گونه در برخی افراد به صورت مادام العمر بوده و در بعضی دیگر ممکن است به مرور زمان تغییر کند. مطالعات نشان داده ویژگی‌های خاص چهره هر فرد مانند چال گونه می‌تواند حالات چهره یا لبخند را متمایز کرده یا اطلاعات بیشتری درباره حالات فردی شخص به دیگران انتقال دهد.

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از جمله جذابیت بیشتر علاقه مند هستند که چال گونه داشته باشند و امروزه با ابداع عمل جراحی دیمپل پلاستی این امکان برای آن‌ها میسر شده است.


بیشتر بخوانید: درمان مشکلات قلبی با طب سنتی


میوه‌ای خوشمزه و پرکاربرد

میوه بالنگ از خوشمزه ترین و پرمصرف ترین میوه ها در برنامه غذایی است. بالنگ که به نام‌های ترنج، بادرنگ و اترج کبیر هم شناخته می‌شود، میوه‌ای است  که پوست ضخیم و چرمی به رنگ سبز، زرد یا نارنجی دارد، برگ‌های آن سبز و چرمی هستند و بوی آن شبیه لیمو به نظر می‌رسد و برخلاف سایر مرکبات آب کمی دارد، زیرا گوشت آن خشک است. بالنگ حاوی مقادیر بالای آنتی اکسیدان هاست که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، این میوه باعث تقویت قلب شده و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

فلجی که به زیبایی تبدیل می‌شود/ راهکار‌هایی برای افزایش طول عمر

فواید بالنگ برای  پوست و مو زیاد است و در روشن‌تر شدن رنگ پوست موثر است. روغن‌های ضروری موجود در دمنوش بالنگ به افزایش گردش خون در بدن کمک کرده و به سفید‌ و روشن‌تر شدن رنگ پوست کمک می‌کند و معمولا به تقویت و افزایش رشد مو کمک خواهد کرد. مقادیر بالای آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در مرکباتی مانند بالنگ به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های باکتریایی، ویروسی و قارچی را کاهش می‌دهد. همچنین ویتامین C موجود در بالنگ باعث کاهش علائم و کاهش طول مدت ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و پنومونی می‌شود.

در طب سنتی از چای بالنگ برای سرفه و گلودرد استفاده می‌شود. پوست خشک شده یا تازه بالنگ را به عنوان طعم دهنده ماست یا غلات صبحانه استفاده می‌کنند.


بیشتربخوانید : همه چیز درباره مصرف چربی‌های حیوانی/ میوه‌ها را با پوست بخوریم یا بدون پوست؟


افزایش طول عمربا راهکارهایی درست
افراد می توانند با تغییر سبک زندگی و انجام بعضی از عملکردها عمر طولانی تری داشته باشند. بسیاری از افراد گمان می‌کنند امید به زندگی تا حد زیادی ارثی بوده و به ژنتیک بستگی دارد در حالی که نقش ژن‌ها در این مورد بسیار ناچیز بوده و عوامل محیطی همچون رژیم غذایی و سبک زندگی در طول عمر افراد تاثیر مهم تری به جا می‌گذارد.

عادت‌های مفید و توجه به برخی نکات در طول زندگی می‌تواند تاثیر خوبی در افزایش عمر انسان داشته باشد. افراد باید  از پرخوری اجتناب کنند. رابطه بین دریافت کالری و طول عمر تنگاتنگ است. مطالعات حیوانی نشان داده کاهش ۱۰ تا ۵۰ درصدی مصرف کالری می‌تواند به افزایش حداکثر طول عمر انسان کمک کند. مطالعات انجام شده روی طول عمر انسان‌ها نیز رابطه بین کاهش مصرف کالری، افزایش طول عمر و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ها را تایید کرده است. کاهش مصرف کالری به کاهش وزن اضافه و چربی‌های شکمی نیز کمک می‌کند که هر دو از عوامل موثر در کوتاه شدن عمر می‌باشد.

از سوی دیگر گفته شده محدود کردن مصرف کالری در طولانی مدت ممکن است عوارض نامطلوبی همچون گرسنگی، دمای پایین بدن و کاهش میل جنسی را به همراه داشته باشد. افراد با مصرف برخی مواد غذایی می توانند طول عمر بالایی داشته باشند. به عنوان مثال  آجیل سرشار از پروتئین، فیبر، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات گیاهی مفید بوده و مقادیر فراوانی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف همچون مس، منیزیم، پتاسیم، فولات، نیاسین و ویتامین‌های B۶ و E را در خود گنجانده است.

فلجی که به زیبایی تبدیل می‌شود/ راهکار‌هایی برای افزایش طول عمر

مصرف آجیل برای بیماری قلبی، فشار خون بالا، التهاب، دیابت، سندرم متابولیک، چربی‌های شکمی و حتی برخی انواع سرطان مفید است. مطالعات نشان داده افرادی که حداقل ۳ وعده آجیل در هفته مصرف می‌کنند، ۳۹ درصد کمتر از سایرین دچار مرگ زودرس می‌شوند.

هنگامی که صحبت از ترفند‌های ضد پیری می‌شود نام زردچوبه به عنوان یک انتخاب عالی مطرح می شود، زیرا این ادویه خارق العاده دارای ترکیبات قوی زیست فعالی به نام کورکومین است.کورکومین به دلیل خاصیت آنتی کسیدانی و ضد التهابی به حفظ عملکرد مغز، قلب و ریه‌ها کمک کرده و از بدن در برابر سرطان‌ها و بیماری‌های مرتبط با سن محافظت می‌کند.

مصرف انواع مختلف غذا‌های گیاهی همچون میوه ها، سبزیجات، آجیل ها، دانه ها، غلات کامل و لوبیا‌ها خطر ابتلا به بیماری‌ها را کاهش داده و به افزایش طول عمر کمک می‌کند. به علاوه برخی تحقیقات نیز حاکی از آن است که مصرف بیشتر گوشت خطر مرگ زوردس و ابتلا به برخی بیماری‌های خاص را افزایش می‌دهد.گیاهخواران و افراد وگن به طور کلی تمایل بیشتری به آگاهی و مراقبت از سلامتی خود نسبت به افراد گوشتخوار دارند.

ساعت10///

فعالیت‌های فیزیکی و ورزش کردن می‌تواند به سلامت و افزایش طول عمر انسان کمک کند. تنها ۱۵ دقیقه تمرینات روزانه به قدری برای بدن فایده دارد که می‌تواند ۳ سال به عمر انسان اضافه کند. به علاوه خطر مرگ زودرس به ازای هر ۱۵ دقیقه تمرینات ورزشی اضافه در روز حدود ۴ درصد کاهش می‌یابد.

سیگار رابطه نزدیکی با ابتلا به بیماری‌ها و مرگ زودرس دارد. به طور کلی افرادی که سیگار می‌کشند تا ۱۰ سال کمتر از دیگران عمر کرده و ۳ برابر بیشتر از افرادی که هرگز لب به سیگار نزده اند به مرگ زودرس دچار می‌شوند. اضطراب و استرس تا حد قابل توجهی باعث کاهش عمر افراد می‌شود. البته فراموش نکنید مصرف بیش از حد کافئین ممکن است باعث بروز اضطراب و بی خوابی شود، بنابراین مصرف روزانه خود را به ۴۰۰ میلی گرم کافئین (حدود ۴ فنجان قهوه) محدود کنید. الگوی خواب خوب، خواب برای تنظیم عملکرد سلولی و بهبود بدن نقش حیاتی دارد.

حذف سدیم
سدیم عنصری است که بدن برای کارکرد مناسب و صحیحش به آن نیاز دارد.  بدن از سدیم برای کنترل فشار خون و حجم خون استفاده می‌کند. سدیم به طور طبیعی در بیشتر غذا‌ها یافت می‌شود. رایج‌ترین شکل سدیم به صورت سدیم کلرید است که با نام نمک شناخته شده است. شیر، چغندر و کرفس نیز حاوی سدیم هستند. آب نوشیدنی نیز حاوی سدیم است، اما مقدار آن بستگی به منبع تامین آب دارد. سدیم همچنین ممکن است به بیشتر محصولات غذایی افزوده شود.گوشت‌های فرآوری شده، سبزیجات و سوپ‌های کنسروی نیز حاوی سدیم افزوده هستند. فست فود‌ها نیز معمولا سدیم بسیار بالایی دارند.

ساعت10///

افزایش فشار خون در برخی از افراد، افزایش تجمع جدی از مایع در افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی یا بیماری کلیوی خواهد شد. افراد مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، سیروز کبدی و بیماری‌های کلیوی ممکن است به مقادیر بسیار پایین‌تری نیاز دارند. توصیه می شود برای مصرف سدیم در نوزادان، کودکان و نوجوانان توجه خاصی شود. اما باید به خاطر داشته باشید که عادت‌های غذایی در طول دوران کودکی شکل می‌گیرد. به همین خاطر بهتر است از همان دوران، کودکان خود را به خوردن نمک زیاد عادت ندهیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار