مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی به صحبت های رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگارحوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،هر ساله با نزدیک شدن به زمان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بحث مکان برگزاری این نمایشگاه مطرح می‌شود.در این میان گزینه‌های مختلفی مطرح می‌شوند و افراد مختلفی اظهار نظر می‌کنند.

در روزهای اخیر محمد جواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در شهر آفتاب اصرار کرده و گفته است درخواست اتحادیه ناشران و کتابفروشان قابل احترام است، اما ناشران تنها ذی‌نفعان نمایشگاه کتاب نیستند.

  مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در واکنش به اظهارات اخیر رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران درباره مکان برگزاری نمایشگاه کتاب،نامه‌ای را خطاب به محمد جواد حق شناس نوشته است که در ادامه می خوانید.

در متن این نامه چنین می‌خوانیم:

ریاست محترم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران
با عرض سلام و احترام
اخیراً مصاحبه‌ای از حضرتعالی بابت محل برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب تهران منتشر شده که موجب نگرانی جامعه نشر شده است.

حضرتعالی فرموده اید ناشران تنها ذی‌نفعان نمایشگاه کتاب نیستند و باید سعی کنیم همه ذی‌نفعان در انتخاب مکان برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیده شوند. تأکید شما بر انتقال نمایشگاه مذکور به شهر آفتاب بوده که البته دو دیدگاه موافق و مخالف در این خصوص وجود دارد.

قبل از آن که وارد بحث ارزیابی وضعیت نمایشگاه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه بزرگی مانند نمایشگاه کتاب شویم، مایلم در تأیید فرمایش حضرتعالی عرض کنم که بدون شک باید همه ذی نفعان در انتخاب مکان نمایشگاه دیده شوند. اما ذی نفعان شامل چه کسانی هستند؟ علاوه بر ناشران چه کسان دیگری در این خصوص ذی نفع هستند؟

بازدیدکنندگان و البته عموم مخاطبان کتاب که به دلایلی امکان بازدید از نمایشگاه پیدا نمی‌کنند و علاوه بر آنها، پدیدآورندگان کتاب همراه با ناشران مهمترین ذی نفعان نمایشگاه کتاب هستند. این سه گروه را باید ذی نفعان مستقیم دانست.

اما ذی نفعان غیر مستقیم، نهاد‌های شهری و اداری هستند که باید بتوانند نمایشگاه کتاب با این وسعت و جمعیت را به خوبی برگزار کنند.

اکنون ببینیم ذی نفعان مستقیم باید موافق باشند یا مخالف؟

گروه نخست که ناشران هستند، دلایل مخالفتشان برای برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برای حضرتعالی روشن است و انکاری برای وجود مخالفتشان وجود ندارد.

اما دو گروه دیگر:
ابتدا عموم مخاطبان کتاب که عده کثیری توان بازدید از نمایشگاه با توجه به وجود ترافیک و دوری مسافت، عدم وجود امکانات کافی حمل و نقل و همچنین وجود خطرات نا امنی برای کودکان و خانم‌ها در مسیر تاریک برگشت را ندارند و عده‌ای که بازدید می‌کنند و عدم وجود امکانات رفاهی و از جمله سرویس‌های بهداشتی که از اولیه‌ترین خدمات عمومی محسوب می‌ شود و همچنین وضعیت بد چادر‌ها چه در شرایط گرما به دلیل عدم وجود سیستم تهویه و سرمایش و چه در شرایط بارانی به دلیل آب ریزش از سقف و آب گرفتگی در سطح که همراه با خطر برق گرفتگی همراه بود، را تحمل می‌کنند.

علاوه بر مشتریان کتاب، تولیدکنندگان محتوا و پدیدآورندگان نیز با مشکلات مذکور مواجه بودند که البته باید شرایط ویژه آن‌ها را از جهت شخصیت علمی، فرهنگی و هنری و همچنین از جهت وضعیت جسمانی و سنی نیز مد نظر قرار داد.

در این شرایط چگونه می‌توان نظر ذی نفعان مستقیم نمایشگاه کتاب را نسبت به محل شهر آفتاب مثبت دانست؟!

شرایط و وضعیت ذی نفعان غیر مستقیم که نهاد‌های شهری و اداری هستند نیز بدون ارتباط با شرایط و وضعیت ذی نفعان مستقیم نیست.

آماده سازی نمایشگاه شهر آفتاب که فقط فاز یک آن افتتاح شده برای نمایشگاه بزرگ و پر مخاطبی همچون نمایشگاه کتاب، مستلزم امکانات موقتی از قبیل سالن‌های چادری، سیستم برق، سرویس بهداشتی، روشنایی، اینترنت، آنتن تلفن‌های همراه و ... بوده که برای نهاد‌های اداری و شهری بسیار پرهزینه بوده است.

ممکن است با تکمیل فاز‌های بعد بتوان چنین نمایشگاهی را در این محل برگزاری کرد و لیکن در شرایط موجود، خیر.

موضوع دوم مرتبط با نهاد‌های شهری، ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه کتاب است. این مشکل تنها مشکل محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی بوده که متأسفانه یکی از مشکلات نمایشگاه شهر آفتاب نیز هست. تک مسیر بودن چند کیلومتر منتهی به نمایشگاه شهر آفتاب و مشترک بودن این مسیر با جاده قم و همه شهر‌ها و مناطق جنوب کشور باعث ایجاد ترافیک بسیار سنگین و چندین کیلومتری از پل شهید کاظمی تا محل عوارضی می‌ شود. این اتفاق از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب در همه ایام برگزاری نمایشگاه کتاب رخ می‌داد و حجم آن بسیار بیشتر از ترافیک منطقه سئول در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در محل دائمی نمایشگاه‌ها بود.

بدیهی است سیستم حمل نقل عمومی و از جمله یک خط مترو کفاف جمعیت زیاد بازدید کننده را نمی‌دهد.

در نهایت با بررسی وضعیت و نظرات ذی نفعان مستقیم و غیر مستقیم نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می‌توان به این نتیجه رسید که به هیچ وجه نمایشگاه شهر آفتاب با شرایط موجود، مناسب برگزاری نمایشگاه‌های پر مخاطب مانند کتاب نیست.

از حضرتعالی و دیگر اعضای محترم شورای شهر که نظرات و شرایط ذی نفعان جامعه را در تصویب طرح‌ها و برنامه ریزی‌های شهری مدنظر قرار داده و لحاظ می‌فرمایید، سپاسگزار و قدردانم.

سید عباس حسینی نیک
مدیر مسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار