عضو کمیسیون انرژی گفت: طرح تنفس پتروپالایشگاه‌ها یکی از برجسته‌ترین طرح‌ها در افزایش اشتغال است.

نقش موثر پتروپالایشگاه‌ها در افزایش اشتغال و کاهش خام فروشیعلی گل مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص طرح تنفس پتروپالایشگاه‌های کشور، اظهار کرد: این طرح یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین طرح‌های مطرح شده در کمیسیون انرژی است که می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیر بسزایی داشته باشد؛ همچنین این طرح در جلسات متعددی ویرایش شده و برای نهایی شدن آن نیازمند برطرف کردن برخی ابهامات در مجلس است.


وی با اشاره به ویژگی‌های این طرح ادامه داد: این طرح جهت سیاست‌های نظام مبنی بر جلوگیری یا کاهش خام فروشی نقش ارزنده‌ای ایفا کند، یعنی ما بعد از چندین سال می‌توانیم شاهد کاهش صادرات و فروش نفت خام باشیم که یک نقطه عطف پتروپالایشگاه‌ها است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروزه یکی از آفت‌ها و آسیب‌های اقتصاد کشور، حجم بالای نقدینگی در جامعه است که بشدت  می‌تواند باعث بر هم زدن اقتصاد کشور و تورم شود؛ همچنین از ویژگی‌های منحصر به فرد این طرح بهره گیری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌های مردمی نسبت به بخش خصوصی است که می‌توان به کمک این طرح  تورم را مهار کرد و به طبع آن زمینه اشتغال در کشور فراهم می‌شود.

گل مرادی تصریح کرد: هم اکنون میزان نقدینگی در کشور یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که سرمایه گذاری در تاسیسات پتروپالایشگاهی می‌تواند اشتغال بالایی در کشور ایجاد کند.


بیشتر بخوانید :صادرات فرآورده‌های نفتی تحریم پذیر نیست 


گفتنی است طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه‌های مردمی در پاییز ۹۷ توسط کمیسیون انرژی مجلس با هدف گذر از خام‌فروشی و ساخت پالایشگاه برای صادرات فرآورده‌های نفتی، برای مقابله با تحریم‌های نفتی تنظیم و تدوین شده بود که ایده آن ایده‌ی طرح برای ساخت پالایشگاه استفاده از مدل تنفس خوراک است.

هم چنین این تنفس خوراک از محل نفتی است که به دلیل مواجه شدن تحریم‌های نفتی با کاهش تکلیفی تولید و بلااستفاده بودن آن در مخازن نفتی کشور است؛ به این معنا که پتروپالایشگاه یک تا ۲ سال خوراک نفت خام را از صندوق توسعه ملی دریافت می‌کند (تمامی تنفس خوراک از سهم صندوق توسعه ملی از نفت خام خواهد بود) ولی هزینه خوراک را علی الحساب پرداخت نمی‌کند و جزء بدهی پتروپالایشگاه به حساب می‌آید.

انتهای پیام/

طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های میعانات گازی و نفت خام

برچسب ها: نفت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار