وقف‌ها باید متناسب با نیاز روز جامعه باشد و سازمان اوقاف در خدمات پزشکی حمایت و سرمایه گذاری می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، حجت‌الاسلام نوروزپور مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور  در همایش استانی یاوران وقف : وقف صدقه جاریه بوده و آثار ماندگاری دارد که در طول تاریخ باقی می‌ماند.

او افزود:  به این دلیل دهه وقف را نامگذاری کردند که در مدت ۱۰ روز فرصت خوبی برای متولیان وقف باشد تا آثار برکات و خیرات وقف را بیان کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در سطح کشور حدود ۱۹۰ هزار موقوفه وجود دارد که مردم از آثار برکات و خیرات آن بهره‌مند می‌شوند.

نوروزپور درباره کارکرد‌های اجتماعی وقف در کشور بیان کرد: بسیاری از وقف‌ها در خصوص مراکز درمانی بوده و بیش از ۵۵ درصد مراکز درمانی شهر تهران شامل بیمارستان‌ها، آزمایشگاه‌ها و درمانگاه‌ها موقوفه است.

او با بیان اینکه بسیاری از مردم نمی‌دانند برخی از مراکز درمانی موقوفه است که باید مدیران آن مجموعه این موقوفات را اطلاع رسانی کنند تصریح کرد: برخی از موقوفات بیش از یک هزار سال به آن عمل می‎شود که از جمله آن موقوفه‌ای در شیراز بوده که به ۱۱۲۰ سال قبل برمی‌‎گردد و در جهت عزاداری امام حسین (ع) و اطعام عزاداران انجام می‌شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: این وقف‌ها کفایت نمی‌کند و مردم باید نسبت به وقف‌های جدید تشویق شوند و در سازمان اوقاف کشور اتاق‌های مشاوره وقف تشکیل شده و احصای نیاز‌های جامعه از وظایف ما است.

او اظهار کرد:وقف‌ها باید متناسب با نیاز روز جامعه  و آن شهر باشد و اگر شهری نیاز به بیمارستان یا مرکز درمانی دارد باید وقف در راستای ساخت بیمارستان برای آن شهر باشد.

نوروزپور با بیان اینکه بحث وقف‌های مشارکتی یکی از سیاست‌های سازمان اوقاف است اظهار داشت: وقف جدید و متناسب با نیاز روز جامعه سرمایه گذاری شود و یکی از سیاست‌های جدید سازمان این بوده کار‌هایی که مورد نیاز است در آن سرمایه‌گذاری شود.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور  با اشاره به سرمایه‌گذاری سازمان اوقاف در خدمات پزشکی افزود: خدمات دندان پزشکی در کشور گران بوده که سازمان اوقاف از جوانان استان شیراز در زمینه ساخت ایمپلنت‌های دندانی حمایت کرده و این ایمپلنت‌ها تولید می‌شود.

او گفت: یکی دیگر از خدمات نیز حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بوده و برای دور زدن تحریم‌ها از ساخت وسایل جراحی عمل باز حمایت و سرمایه گذاری شده است.

نوروزپور افزود: از برنامه‌های دیگر سازمان اوقاف نیز حمایت از تولید موتورسیکلت‌های برقی بوده که در کاهش آلودگی هوا نیز تاثیرگذار است و قیمت آن یک سوم نوع خارجی است.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور  با بیان اینکه در بخش گیاهان دارویی و صادرات و کاشت آن وقف سرمایه گذاری کرده است بیان کرد: اوقاف در بحث دامداری نیز سرمایه گذاری کرده و در بیرجند وقف در زمینه تولید و تکثیر گوسفند‌های افشاری که چند قلوزا هستند حمایت کرده است.

ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در جهت تامین مالی طرح‌های دانش بنیان

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور عنوان کرد: وقف در حوزه خدمات اجتماعی نیز فعال است و در مهرماه امسال ۳۰۰ زندانی غیرعمد کشور با وقف زمینه آزادی آن‌ها فراهم شده و در ماه ربیع الاول جاری هم تعداد دیگری از زندانیان آزاد می‌شوند.

نوروزپور تصریح کرد: ایجاد صندوق پژوهش و فناوری در راستای تامین مالی طرح‌های دانش بنیان و تفاهم نامه با جهاد کشاورری و ایجاد مراکز دام سبک و مولد نژاد خالص از دیگر حمایت‌های سازمان اوقاف است.

او گفت: امسال ۲۰۰ مرکز افق در بقاع متبرکه کشور راه‌اندازی شده که این مراکز در زمینه اجتماعی، فرهنگی و قرآنی است و در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش می‌کنند.

مدیرکل بقاع متبرکه و اماکن مذهبی سازمان اوقاف وامور خیریه کشور گفت: مباحث قرآنی یکی از تاکیدات و مطالبات رهبری بوده و در این جهت نهضت حفظ قرآن در مساجد و بقاع متبرکه کشور آغاز شده و یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر برای حفظ قرآن ثبت نام کردند.

نوروزپور افزود: سازمان اوقاف در حوزه اشتغال و کارآفرینی جوانان حمایت می‌کند و باید طرح‌های اشتغال‌زا در کمیسیون سرمایه‌گذاری استان تصویب و در کمیسیون سرمایه گذاری سازمان اوقاف مطرح شود و در صورت تصویب این طرح‌ها در آن سرمایه گذاری می‌شود.

او با بیان اینکه ۴۰ درصد منابع درآمدی موقوفات و بقاع متبرکه برای کار‌های فنی و مهندسی سرمایه گذاری شده است تصریح کرد: آرامش بهاری، نشاط معنوی، سوگواره بصیرت عاشورایی، سوگواره یاس نبوی و همایش لبیک یا رسول الله (ص) از جمله برنامه‌هایی است که در طول سال در بقاع متبرکه کشور برگزار می‌شود.

انتهای پیام / ط آ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.