کوروش فرزین معاون سازمان بیمه سلامت در گفتوگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به میزان مراجعه مردم، اظهار کرد: به طور متوسط سالیانه ۱۸۰ میلیون بار به مراکز درمانی، داروخانههای طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه میشود که از این تعداد بین ۷ تا ۸ میلیون بار مربوط به بستری و مراکز جراحی محدود است.
او ادامه داد: امروزه در حدود ۴۰ میلیون بار مراجعه به داروخانههای طرف قرارداد بیمه سلامت مراجعه میشود که ۳۰ درصد از هزینههای پرداختی بیمه مربوط به مراجعات مردم به داروخانهها است.
معاون سازمان بیمه سلامت بیان کرد: سالیانه ۸ میلیون مراجعه جهت بستری به مراکز طرف قرارداد بیمه سلامت انجام میشود که بین ۵۰ تا ۶۰ درصد هزینههای پرداخت بیمه مربوط به حوزه بستری در بیمارستانها و مراکز درمانی است.
فرزین با اشاره به اینکه داروخانهها بعد از حوزه بستری بیشترین مراجعه کننده را دارند، افزود: تقاضاهای القایی در برخی از خدمات بیشتر است و خدمات غیرتهاجمی مثل سونوگرافی، آزمایشگاهی و خدمات القایی افزایش پیدا کرده است.
او گفت: ما جلوی تقاضاهای القایی در حوزههای مختلف مانند داروهای تخصصی را گرفتهایم و با تشکیل پرونده برای بیماران، تقاضاهای القایی در حوزههایی مانند سی تی اسکن، رادیولوژی کنترل شده است و این کار با تدوین راهنمای بالینی جلوی تقاضاهای القایی انجام گرفته است.
معاون سازمان بیمه سلامت بیان کرد: با کنترل تقاضای القایی، هزینههای زیادی صرفه جویی میشود و این منابع به سمت کنترل هزینههای کمرشکن و حمایت از بیماران سوق داده میَشود.
بیشتر بخوانید: تحت پوشش بیمه اجباری قرار گرفتن همه مردم بر اساس برنامه ششم توسعه
فرزین یادآوری کرد: یکی از اقدامات سازمان بیمه سلامت با حمایت از افراد با دهکهای پایین است، به طوری که افراد تحت پوشش کمبضاعت به طور رایگان از خدمات حوزههای بستری و سرپایی برخوردار میشوند و پرداخت حق بیمه آنها به وسیله دولت انجام میگیرد.
انتهای پیام /