دل‌پیشه گفت: سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شود.

۸۰ درصدجمعیت کشور مبتلا به کمبود ویتامین دی / سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شودبه گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،پنجمین نشست کارگاهی برنامه‌ریزی استراتژیک سلامت مردان با حضور رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت برگزار شد.

در این مراسم  علی دل‌پیشه، رییس دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در اهتمام برای تدوین سند سلامت مردان، اظهار کرد: نام تمامی افرادی که در طراحی و تدوین سند، نقش داشته‌اند، ثبت خواهد شد.

او افزود: دو عنصر اصلی و کلیدی در گسترش بیماری‌ها، فاکتور سن و جنس است که قابل قیاس با شغل، تحصیلات، عوامل اجتماعی، بعد خانوار و سایر فاکتور‌ها نیستند.

دل‌پیشه با بیان اینکه سند سلامت مردان برای افق ۱۴۰۴ طراحی می‌شود، گفت: باید برای رسیدن به سطح مطلوب سلامت، دو عنصر سن و جنس را لحاظ کنیم.

او با اشاره به این که باید بتوان شرایط را به گونه‌ای پایدار ساخت که امید به زندگی در مردان افزایش یابد، افزود: برای تهیه این سند و رسیدن به نقطه مطلوب، ابتدا باید بررسی وضعیت موجود صورت می‌گرفت که توسط مرکز بیماری‌های غیرواگیر انجام شده است؛ در حال حاضر پیش‌نویسی برای سند تهیه شده که در این جلسات نظرات و پیشنهاد‌های سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در سلامت مردان در آن لحاظ خواهد شد و در نهایت تبدیل به متنی برای ارایه در نشست شورای عالی سلامت و امنیت غذایی می‌شود.

دل‌پیشه ادامه داد: این سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور رییس جمهور و دیگر وزرای عضو به تصویب خواهد رسید و ضمانت اجرایی خواهد یافت.

او گفت: همزمان با تدوین این سند، تدوین سند سلامت زنان نیز به پیشنهاد فرهنگستان علوم پزشکی با سرعت یکسانی در جریان است که بعد از طرح و تصویب سند در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی، وارد مرحله اجرایی خواهیم شد، امیدواریم  با تدوین سند سلامت مردان، قدمی در راستای سلامت مردان کشور برداشته باشیم.
پاسخ به سوالات پزشکی را اینجا بخوانید

۸۰ درصد جمعیت کشور دچار کمبود ویتامین دی

در ادامه علی برکاتی، مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: بیش‌ترین چالش پیش روی کشور در بیست تا سی سال آینده، مسئله جمعیت و زیرشاخه‌های آن خواهد بود و در این بین مبحث سالمندی سهم عمده‌ای را به خود اختصاص خواهد داد.

برکاتی افزود: به دنبال افزایش سن جمعیت، مشکلات خاص این گروه سنی همانند استئوپورز بیش‌تر می‌شود و سهم زیادی از بیمه و out of pocket را به خود اختصاص خواهد داد.

او ادامه داد: با توجه به بررسی انجام‌شده در سال‌های ۱۳۹۱-۱۳۹۲، ۸۰ درصد جمعیت دچار کمبود ویتامین دی هستند که از عوامل موثر بر آن، آلوگی هوا، تغییرات اقلیمی و سبد غذایی خانوار است.

برکاتی با بیان اینکه  اکنون چالش‌های ما از ده سال گذشته بیش‌تر شده است،گفت: میانسالان کنونی کشور حداقل دچار یک بیماری غیرواگیر هستند که به دلیل تغییر ایجاد شده در سبک زندگی است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: طبق آمار‌های موجود، پوشش بیمه‌ای و هم‌چنین رجوع به حوزه‌های سلامت از سوی زنان به دلایل مختلف، چون نوع طراحی سیستم بهداشتی که اکثر افراد شاغل در آن زنان هستند و برای ارائه خدمت به مادر و کودک آموش دیده‌اند، بیش‌تر است.

او در پایان تصریح کرد: کاهش میزان رشد جمعیت در کشور باعث کاهش جمعیت افراد فعال به کم‌تر از ۶۰ درصد در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده خواهد شد. 
 
انتهای پیام/

میانسالان کشور حداقل دچار یک بیماری غیرواگیر هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار