آخرین جزییات از زمین لرزه ۵.۹ ریشتری که منجر به تخریب بسیاری از روستا‌های آذربایجان شرقی شد را در این بسته بخوانید.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان +فیلم و تصاویربه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ،حوالی ساعت ۲:۲۰ بامداد روز جمعه ۱۷ آبان ماه زلزله نسبتا شدیدی با قدرت ۵.۹ ریشترمناطقی از شمال غرب کشورمان را لرزاند. دامنه لرزش این زمین لرزه از ارومیه در استان آذربایجان غربی تا رشت در استان گیلان گزارش شده است. این زلزله ۵ کشته و ۵۱۸ زخمی بر جای گذاشت.

رئیس قوه قضاییه هم در پیامی با ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله آذربایجان شرقی، دستور رسیدگی به مشکلات آن‌ها را صادر کرد.

رئیس جمهوری در پی وقوع زلزله در ساعات ابتدایی روز جمعه در آذربایجان شرقی طی تماسی تلفنی با استاندار این استان درجریان ابعاد حادثه، میزان خسارات وارده و وضعیت مصدومان قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در این تماس تلفنی در خصوص امداد رسانی موثر و سریع به مناطق زلزله زده و آسیب دیدگان از این حادثه و رفع نیازهای فوری و ضروری زلزله زدگان دستورات لازم را صادر و بر آماده سازی همه امکانات از سوی دستگاههای مختلف در جهت تسریع در ارائه خدمات و امداد به حادثه دیدگان و مصدومان تاکید کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور به دنبال وقوع زلزله در برخی مناطق شمال غرب ایران در دستوری به رییس سازمان مدیریت بحران خواستار رسیدگی سریع به وضعیت زلزله زدگان و مناطق زلزله زده شد.

یکی از روستاهای شهرستان میانه (روستای ورنکش) به عنوان کانون این زلزله شناخته شده است. مرکز لرزه‌نگاری اروپا شدت این زمین‌لرزه را ۶ ریشتر اعلام کرد.

 آخرین جزییات از روند امداد رسانی و اخبار مربوط به زمین لرزه روز جمعه ۱۷ آبان ماه را در ادامه می‌خوانید.

خرید هیتر‌های برقی برای مناطق زلزله‌زده میانه و سراب

معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده ویژه وزیر گفت: خرید هیتر‌های برقی برای مناطق زلزله‌زده میانه و سراب از امروز آغاز شده و به‌زودی به منطقه می‌رسد.

میر هادی قره‌سید رومیانی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده ویژه وزیرگفت: پس از بازدید کامل از مناطق زلزله‌زده، عمده مشکلی که فعلا وجود دارد، بحث گرمایش است که با توجه به برودت هوا بسیار اولویت دارد.

آغاز واکسیناسیون دام‌ها در سراب و میانه

طرح واکسیناسیون دام‌ها در مناطق زلزله زده شهرستان‌های سراب و میانه آغاز شد.

بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: در این طرح دام‌های مناطق زلزله زده علیه بیماری شاربن (سیاه زخم) و هاری واکسینه می‌شوند.


خسارت زلزله به ۲ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی در میانه و سراب

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: زلزله بامداد جمعه ۱۷ آبان به ۲ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی در ۶۵ روستای میانه و سراب و ۶ دهنه پل آسیب زده است.

سلطانی مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی گفت: عمده خسارت زلزله در روستای «ورنکش» با ۲۸۰ خانوار جمعیت بوده که خوشبختانه پیش از این زلزله حدود ۷۰ درصد واحد‌های مسکونی این روستا بازسازی شده بود و به همین علت زلزله به ۳۰ درصد منازل خسارت وارد کرده است.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان + تصاویر


خسارت زلزله به ۱۳۰ روستا سراب و میانه

استاندار آذربایجان شرقی گفت: ۱۳۰ روستا در شهرستان‌های میانه و سراب دچار خسارت شده‌اند.

پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در جمع اهالی روستای دونیق از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب با اشاره به اینکه در اثر زلزله جمعه‌شب گذشته، ۱۳۰ روستا در شهرستان‌های میانه و سراب دچار خسارت شده‌اند، گفت: پیگیر امور همه این روستا‌ها هستیم و در تلاشیم تا فردا کار آواربرداری تمام شده و بازسازی روستا‌ها آغاز شود.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان + تصاویر


اجرای طرح «امداد فرهنگی» در روستا‌های زلزله‌زده شهرستان میانه

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی گفت: طرح «امداد فرهنگی» در روستا‌های زلزله‌زده شهرستان میانه اجرا می‌شود.

 بینش مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان آذربایجان شرقی با اعلام این مطلب گفت: مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با حضور در تعدادی از روستا‌های زلزله‌زده شهرستان میانه - که بیشترین خسارت را متحمل شده‌اند - برنامه‌ها و فعالیت‌های مختلفی را به منظور کاهش آلام روحی کودکان و نوجوانان و ایجاد نشاط اجتماعی در بین آنان برگزار می‌کنند.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان + تصاویر


پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و ۶ میلیون تومان هزینه اسکان موقت برای زلزله زدگان پرداخت می‌شود.

علیرضا تابش شامگاه روز شنبه در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی که در تبریز برگزار شد با تاکید بر اینکه ۵۰ میلیون تومان تسهیلات ۴ درصدی برای واحد‌های شهری پرداخت می‌شود، گفت: همچنین برای روستاییان عزیز نیز تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان + فیلم وتصاویر


استفاده از کانکس در مناطق زلزله زده مشکلات مختلفی دارد

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: تجربه در زلزله‌های گذشته نشان می‌دهد که استفاده از کانکس در مناطق زلزله زده مشکلات مختلفی دارد و اکنون به صلاح نیست.

نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در جلسه ستاد بحران آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه اسکان اضطراری اولویت مدیریت بحران است،گفت: جز چادر امکان دیگری برای اسکان اضطراری زلزله زدگان وجود ندارد و در این شرایط استفاده از کانکس مشکلات متعددی می‌تواند داشته باشد.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان + تصاویر

خسارت ۳۰۰ میلیارد ریالی زلزله به بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: زلزله ۱۷ آبان به بخش کشاورزی استان ۳۰۰ میلیارد و ۴۵۸ میلیون ریال خسارت وارد کرد.

فتحی، در حاشیه بازدید از روستا‌های زلزله‌زده «تیرشاب» و «دونیق» از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب گفت: در اثر زلزله بامداد روز جمعه ۳۲۰ واحد دامی سنتی در ۶۵ روستای شهرستان‌های میانه و سراب خسارت ۳۰ تا ۱۰۰ درصدی دیده است که از این تعداد ۲۰ واحد دامداری سنتی در میانه و ۱۰۰ واحد دامی سنتی در سراب است.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور + فیلم وتصاویر

خانواده سرابی آسیب ۸۰ الی ۱۰۰ درصدی در زلزله دیدند

فرماندار شهرستان سراب گفت: ۷۴۵ خانواده سرابی آسیب ۸۰ الی ۱۰۰ درصدی در زلزله دیدند.

ایرج سقفی در جلسه مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: ۲۸ روستای شهرستان سراب از زلزله ۵.۷ ریشتری ۱۷ آبان‌ماه متاثر شده‌اند.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

او ادامه داد: ۱۰۶۰ خانواده سرابی در این حادثه پنج الی ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند و مراجعان به بیمارستان ۵۲۰ نفر بوده‌اند.

فرماندار شهرستان سراب گفت: علت مراجعه ۴۵۵ نفر، ترس و استرس بود و این زمین لرزه ۶۵ مصدوم واقعی، ۱۴ بستری داشت و یک نفر نیز به بیمارستان شهدای تبریز اعزام شده است.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

سقفی در پایان از آسیب‌دیدن ۳۰ الی ۱۰۰ درصدی ۱۰۰ واحد دامی و ۳۰۰ راس دام سبک و ۵۰ راس دام سنگین خبر داد.

۲ زلزله ۴.۸ و ۴ ریشتری ترکمنچای را لرزاند

از ساعات اولیه صبح امروز ۲ زلزله ۴.۸ و ۴ ریشتری باردیگر منطقه ترکمانچای در میانه را لرزاند.

به نقل از مرکز لرزه نگاری کشور، ۲ زمین ‌لرزه‌ به بزرگی ۴.۸ و ۴ ریشتر به ترتیب ساعت ۵ و ۴۳ دقیقه و ۴۵ ثانیه در عمق ۸ کیلومتری و ۰۶:۵۱:۰۴ در عمق ۶ کیلومتری  در آذربایجان شرقی به وقوع پیوست.


اسکان در چادر غیر ممکن است/ کمک ۱۰ میلیون تومانی برای اسکان موقت

مدیرکل بحران آذربایجان شرقی گفت: کانکس جهت اسکان موقت زلزله زدگان واگذار نمی‌شود، در عوض وام ۱۰ میلیون تومانی بلاعوض جهت اسکان موقت به زلزله زدگانی که خانه شان تخریب شده پرداخت خواهدشد.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

محمدباقر هنربرمدیرکل بحران آذربایجان شرقی ، با اشاره به اینکه جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات بحران، امروز با حضور اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن کشور و مرتضی سلیمی رئیس سازمان امداد و نجات کشور، محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی و اعضای ستاد در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شد، ابراز داشت: با توجه به سرمای هوا در مناطق زلزله زده، اسکان در چادر‌ها غیرممکن است و استاندار و همچنین نماینده، ولی فقیه در استان در بازدید از این مناطق تاکید کردند که برای اسکان زلزله زدگان، کانکس به صورت اتاق تهیه شود.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

او افزود: در این جلسه مقرر شد ۶ میلیون تومان وام بلاعوض به زلزله زدگان پرداخت می‌شود که این رقم با رایزنی استاندار آذربایجان شرقی و موافقت دولت به ۱۰ میلیون تومان ارتقا پیدا کرد که از فردا قابل اجرا بوده و به دهیاران ابلاغ شده است.

هنربر خاطرنشان کرد: ۵ میلیون تومان وام بلاعوض و ۱۵ میلیون تومان وام کم بهره نیز به افرادی که واحد‌های مسکونی آن‌ها صدمه دیده، پرداخت خواهد شد تا نسبت به بازسازی آن اقدام کنند.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

تعطیلی مدارس شهری و روستایی ترکمنچای

تمامی مقاطع تحصیلی مدارس شهری و روستایی ترکمانچای در روز یکشنبه تعطیل اعلام شد.

با توجه به شرایط موجود و نگرانی حاکم در منطقه زلزله زده و همچنین استفاده از فضای مدارس به عنوان محل های اسکان اضطراری و بنا بر تصمیم ستاد مدیریت بحران استان، فردا یکشنبه(۱۹ آبان ماه) تمامی مدارس شهری و روستایی در کلیه دوره های تحصیلی شیفت صبح و عصر فقط در بخش ترکمانچای تعطیل خواهد بود.

تمامی مدارس سایر مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی نیز دایر بوده و فعالیت های آموزشی و پرورشی طبق برنامه انجام خواهد پذیرفت.

گفتنی است، تمامی دوره های مدرسه ای در مناطق شهری و روستایی میانه ترکمانچای، کندوان، سراب و روستایی هشترود در روز شنبه تعطیل اعلام شده بود.


بیشتر بخوانید:افزایش شمار جان باختگان و مصدومان/ وقوع پس لرزه در منطقه + فیلم وتصاویر 



زلزله "ترکمانچای" را ۱۶ بار لرزاند

زلزله ۴ ریشتری در مقیاس امواج درونی امروز، "ترکمانچای" در استان آذربایجان شرقی را لرزاند.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور  + فیلم وتصاویر


۲۳ نفر از زلزله زدگان سراب و میانه دچار گازگرفتگی شدند

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی گفت: ۲۳ نفر از زلزله زدگان سراب و میانه دچار گازگرفتگی شدند.

فرزاد رحمانی رئیس اورژانس آذربایجان شرقی شامگاه روز شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه متاسفانه شاهد افزایش گاز گرفتگی در مناطق زلزله زده هستیم، گفت: خوشبختانه تلفات جانی درا ین خصوص نداشتیم و فقط یک پدر و مادر بامداد شنبه بر اثر گاز گرفتگی جان باختند.

آخرین جزییات امداد رسانی به زلزله زدگان شمال غرب کشور/پرداخت ۱۶ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان + تصاویر

او گفت: این ۲۳ نفر نیز به درمانگاه‌های شهرهای ترکمانچای، ترک و روستای ورنکش مراجعه کردند و به صورت سرپایی مداوا شدند.

زلزله زدگان باید در صورت مشاهده علائم گازگرفتگی بلافاصله محل را ترک و به محیط باز بروند. شاهد برودت هوا و استفاده از وسایل گرمایشی در منطقه زلزله زده هستیم که باید آنهایی که در چادرهای موقت اسکان دارند منافذی برای ورود و خروج هوا در نظر بگیرند.

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی به ساکنان این مناطق توصیه کرد حتما محل دودکش‌های خود را کنترل و از خروج دود مطمئن شوند.

به گفته مدیرکل بحران استانداری آذربایجان شرقی بسته های غذایی ۷۲ ساعته و یکماهه و والور به زلزله زدگان تحویل داده شده و آواربرداری در ورنکش آغاز شده و در بقیه روستاها نیز از فردا شروع می شود و بعد از آواربرداری و ارزیابی، بازسازی واحدهای مسکونی انجام می شود.

او همچنین با اشاره به وضعیت بهداشتی خدماتی در مناطق زلزله زده گفت: فعلا نیازی به احداث بیمارستان صحرایی در این مناطق احساس نشده اما در صورت نیاز نسبت به برپایی بیمارستان کانکسی اقدام خواهد شد.

اولین ساعات روز پنجشنبه ۱۷ آبان ماه جاری زلزله‌ای با قدرت ۵.۹ ریشتر در شهرستان میانه رخ داد و پس از وقوع آن تاکنون پس لرزه‌های زیادی این منطقه را لرزانده است.

در حال حاضر و پس از خرابی‌های به بار آمده جمعیت زیادی از مردم این منطقه و روستاهای اطراف در چادر به سر می برند.

آخرین تصاویر از مناطق زلزله زده بعد از پس لرزه شدید صبح امروز

 

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی حیدری
۱۴:۴۰ ۱۹ آبان ۱۳۹۸
به نام خدا : سلام ، کانکس خیلی بهتر از چادر است