چند سالی است که تجمع موش‌ها در مشهد خبرساز شده و به دلیل نقش به سزای این موضوع در چرخه سلامت انسان، رسانه‌ها بیشتر به آن می‌پردازند.

خوش گذرانی موش‌ها در خیابان امام خمینی مشهدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در حالیکه به دنبال ایستگاه اتوبوس در خیابان امام خمینی بودم، در ایستگاه امام خمینی ۲۵ توقف کرده و چشم انتظار اتوبوس ایستاده بودم که با مشاهده سه موش تقریبا بزرگ در لابه لای درختچه‌های کنار جوی آب میخکوب شدم!
 
خیابان‌های مختلف مشهد از جمله خیابان امام خمینی(ره) نیز بعد از میدان ده دی و چند کانون دیگر جولانگاه موش‌ها شده است و برخی از شهروندان با مشاهده این موش‌ها در خیابان امام خمینی(ره) از این موضوع شکایت کرده و تاکید به بررسی این موضوع داشتند.

محمد پذیرا مدیر محیط زیست خراسان رضوی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: تعداد کانون‌های زیستگاه موش در مشهد در سال‌های گذشته، ۶۰ کانون بود که با اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته به ۱۱ کانون کاهش یافته است که این مراکز در خیابان امام خمینی(ره)، امام رضا(ع)، راه آهن، گمرک، میدان پانزده خرداد، ده دی، بلوار جمهوری اسلامی پراکنده هستند و امیدواریم این مراکز همچنان کاهش یابد.

او با تاکید بر عامل اصلی انتقال موش‌ها به مشهد، تصریح کرد: اکثر این موش‌ها در گمرگ و از طریق باربری‌ها و یا سیلو‌ها به چرخه وارد می‌شوند که اصطلاحا به آن‌ها موش‌های نروژی یا بندری می‌گویند.

مدیر محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به نقش بسیار اصناف در تامین غذای این جوندگان گفت: اصناف و مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت نمایند و از تجمع زباله‌های خوراک جوندگان خودداری کنند، زیرا تامین مواد غذایی آن‌ها چرخه تولید مثل و بقای آنان را فراهم خواهد کرد لذا زباله‌های خود را در باکس‌های مخصوص و در زمان مقرر شده جلو درب منازل بگذارند.

پذیرا در خصوص روش سرکوب این جانداران افزود: استفاده از ماده فسفر دو زنگ برای این امر علاوه بر اینکه تاثیری ندارد، طبق سازمان بهداشت جهانی نیز ممنون اعلام شده و برای سلامت انسان مضر است، لذا استفاده از نانو پودر‌ها در طعم‌های مختلف روش موثر و مورد استفاده ما برای از بین بردن این موجودات است و نحوه عملکرد آن اتساع روده موش‌ها پس از چند روز و مرگ آنهاست.

انتهای پیام// م.پ


اصناف تامین کننده اصلی غذای موش‌ها هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۳۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۸
بسیار خوب است که باشگاه خبرنگاران مشکلات مردم را منعکس وبه گوش مسئولان مرساند.تشکر.