به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، «آلودگی هوای تهران» موضوعی که در نگاه اول چند واژه ساده است، این روزها ورد زبان رسانهها و مسئولان سلامت مردم و مدیریت شهری شده است.
اما وقتی میبینیم شاخص آلودگی هوا در برخی نقاط تهران از ۱۶۰ واحد هم عبور کرده و در حال رسیدن به قله ۱۷۰ واحدی است، دیگر واژه آلودگی هوا به آن سادگی نیست و به اندازه نفس کشیدن در یک منطقه آلوده به مواد شیمیایی جنگی وحشتناک است.
در عصر روز چهارشنبه شاخص آلودگی هوای تهران در مناطق ۷، ۹، ۱۰، ۱۸، ۲۱ و ۲۲ که در غرب تهران واقع شدهاند، از مرز ۱۵۰ واحد عبور کرد و در منطقه ۲۰ که همان شهرری است با عبور از شاخص ۱۶۱ واحدی رکورد آلودهترین نقطه تهران در روز چهارشنبه را فتح کرد.
در مناطق شمالی به غیر از منطقه ۲ شاخص آلودگی زیر ۱۰۰ واحد بود، اما مناطق ۱۳ و ۱۴ هم در شرق تهران دارای شاخص بالای ۱۵۰ واحد بودند.
وقتی شاخص آلودگی هوا بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ واحد است، وضعیت هوا تنها برای گروههای حساس نظیر کودکان، سالمندان و زنان باردار خطرناک است. اما وقتی از ۱۵۰ واحد عبور کرد، برای همه گروهها خطرناک میشود.
شرکت کنترل آلودگی هوا آثار تنفس هوا برای گروههای مختلف در شاخصهای متفاوت را به شرح ذیل اعلام کرده است.
حجت نظری عضو شورای شهر تهران در ۳ تیر ۹۸ در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: تا جایی که من اطلاع دارم، میزان آلایندگی ناشی از خودروهای سواری در شهر تهران حدود ۳ درصد از کل آلودگی هوای تهران است.
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: خودروهای سنگین اعم از اتوبوس، کامیون و کامیونت ۳۵ درصد از آلودگی هوای تهران را شکل میدهند و سهم موتورسیکلتهای غیر برقی و غیر انژکتوری هم بالغ بر ۱۰ درصد است.
با یک حساب سر انگشتی میتوان دریافت که سهم وسایل نقلیه اعم از شخصی و عمومی در آلودگی هوای تهران ۴۸ درصد است و ۵۲ درصد دیگر هم ناشی از سایر آلایندهها نظیر کارخانههای صنعتی اطراف تهران و سوخت گاز طبیعی منازل است.
بیشتر بخوانید: دلایل افزایش ترافیک چند روز اخیر در پایتخت
در غرب تهران، جاده مخصوص کرج به محل تمرکز کارخانههای صنعتی تبدیل شده که آثار آن هم بر روی مناطق ۹ و ۱۸ که در مجاورت این جاده هستند، در نقشه بالا واضح است.
در جنوب تهران هم کارخانه سیمان آثار خود را بر روی شهر ری گذاشته و در شمال تهران هم که کارخانهای نیست، میزان شاخص آلودگی هوا به طور فاحشی پایینتر از سایر مناطق شهر است.
شرایط اقتصادی و اشتغال بسیاری از افراد در این کارخانهها، صحبت کردن در مورد انتقال یا تعطیلی موقتی این کارخانهها را هم دشوار و حتی غیر ممکن کرده است.
ظاهرا تنها متولی کاهش آلودگی هوا شهرداری و پلیس شدهاند، آن هم با اجرای طرحهایی که حالا جوابگو نیستند.
مدیریت شهری سال گذشته طرح جدید ترافیک را به اجرا گذاشت و به مدد بارندگیهای سال پیش کارآمدی این طرح زیر چتر بارشهای پارسال به درستی سنجیده نشد و حالا امسال که خبری از بارندگی نیست، این طرح بدون تقلب در حال پس دادن امتحان خود است.
تجربه نشان داده گاهی اوقات که مدیران یک جامعه از حل مشکلی عاجز میمانند، راه حلهایی از ذهن برخی مردم عادی بروز میکند که در نهایت سبب حل مشکل میشود.
حالا به نظر شما راه حل آلودگی هوای تهران چیست؟
ایده خود را در بخش نظرات اعلام کنید تا شاید ایدهای کاربردی باشد و به گوش مسئولان برسد.
انتهای پیام/
در بلند مدت تمام تونلهاي بادي شهر كارشناسي و تمام موانع از جمله ساختمانهاي مرتفع امحأ شوند بالاخص مسيرها غرب به شرق ، شمال به جنوب وجنوب به شمال ، در كوتاه وبلند مدت از تمام إنرجي او ها چون بسيج براي نهال كاري در تمام مناطق مورد نظر استفاده شود از جمله اصلاح جنگلهاي تنك شده لويزان با درختان ودرختچه هاي همگون ، مثمر وغير مثمر.
اصلاح حمل ونقل بطور جد و نوسازي ناوگان اتوبوس راني و تاكسيراني و بالاخص توسعه مترو ،در زمينه نوسازي اتوبوسها و تأكسي ها بايد بسمت خودروهاي هيبريدي ، امور بطور جد عملياتي شود
2-ابرسازی و باران سازی مصنوعی و یا آب پاشی که در دنیا استفاده می شود.
3-کنترل واقعی کیفت خودرو های تولیدی داخل وکنترل کیفیت سوخت
4- همانطور که خودتان ذکر کردید انتقال کارخانه ها ی صنعتی به نقاط دورتر
5- زوج و فرد کردن کارمندان ادارات (این شوخی بود)
باتوجه به اینکه طبق نظرکارشناسان هرموتورسیکلت سه برابر یک خودروسالم آلودگی ایجادمیکندوباتوجه به اینکه درشهر باتوجه به آلودگی های صوتی فراوان صدای این وسیله ازهمه بیشتر به گوش میرسدوازلحاظ اصطلاک وهزینه هاومخصوصا مصرف سوخت توجیه ندارد بایددرکلانشهرهافقط وفقط ازموتوهای برقی استفاده شود تاباتوجه به اصلاح معایب گفته شده ازتصادفات که منجربه جرح وفوت میشود
در بلند مدت استفاده از انرژِی یرق به جای سوخت های نفت گاز وبنزین وحتی گاز شهری یا سی انجی
واقعا یعنی بعد از این همه مدت و مقایسه با کشورهای دیگر هنوز کسی این موضوع را نفهمیده یا اینکه خودشونو به راه دیگه میزنند .
تنها و اصلی ترین آلودگی هوای شهرها ی بزرگ و تهران از سیل انفجار خودرو فقط توقف تولید خودروی بی کیفیت که بخاطر سود کلان شرکتهای خودرو ساز یا شاید بگم ارابه مرگ ساز جاده ها و خیابانها و کلا فضای که مارو میخواد به آرامش و فضای سبز برسونه شده جولانگاه خودرو یه آمار بگیریم شاید درمقابل هر۳تولد یک خودرو تولید میشه .
۱.توقیف خودرو
۲. بهینه سازی ناوگان عمومی و هزینه کردن دربخش جابجایی مسافرین در بخشهای وسیع و متفاوت حمل و نقل ریلی و خطوط اتوبوس
۳. ساخت و یا نوسازی خطوط تاکسی جدیدی که هزینه ماشینهای اونها توسط تعاونی پرداخت بشه که بتونن هزینه خیلی پایین از مسافر بگیرن
۴.پرداختن به بخش رفاه رانندگان ناوگان عمومی که رقابت سالم بشه و انگیزه نیروی کاربیشتربشه
۵.این همه خودرو صبحها کجا میرن فقط سرکارمیرن چرا این شرکتها و ادارات از جیب خودشون سرویس نمیزارن چراسودهای هنگفت میبرن و کارمنداشون فقط فضای زمین با ماشینهاشون اشغال میکنن
۶.مالیات سنگین از خودرو های شخصی که متاسفانه توی این کشورما برعکسه از تاکسی بیشتر گرفته میشه
وووو...خیلی مساعل که میشه گفت و هست که جای کارشناسی البته کارشناس نه دلال به نفع اشخاص پولدار دارد که بشینن نقد واقعی انجام بشه و تبعات این مساعل متاسفانه فقط مردم میگیره و مسهولین گرانقیمت ما بیخیال بیخیال
الهم اجل لولیک الفرج
اولا ماشین برقی
دوما داخل محدوده طرح ترافیک حتی پولی هم رفت و آمد بسیار بسیار محدود شود
رفت و آمد موتورها خیلی خیلی محدود و شامل طرح طرافیک شوند
هرسال زمستان حداقل ده روز تمام مدارس و تا حدامکان اداره جات تعطیل
و به هیچ عنوان رفت و آمدی انجام نشود مگر موارد خاص
و حداقل پنج روز کارخانه جات اطراف تعطیل شوند
تا حدامکان استفاده از پلاستیک محدود و محدود تر شوند
و از ظروف چندبار مصرف استفاده شود
تا حدامکان در دراز مدت تمرکز زدایی انجام شود
اتوبوسها معاینه فنی برتر اجباری داشته باشند
ساخت نیروگاههای پاک و خودروهای پاک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اصل مدیریت شهری و ساختمانسازی اصولی و استفاده از تکنولوژی روز جهان در تولید و مصرف انرژی است.
ما کاری نه به فرمول داریم نه برنامه
چون کلان شهرها به دلیل کارخونه های زیاد و ماشین و ... درهرصورت این الودگی ها هست اگر کارخانه هارو جای دیگه منتقل بدن جاهای دیگم الوده میشه و این درست نیست
بنزین بشه20,000 تومان و موتور و ماشین 200,000,000
ملیون تومن
خدایی چقدر فکر کردی تا به این نتیجه ایران خودرویی و سایپایی رسیدی؟؟!!!!!!!!
من یک بار از شهرستان اومدم تهران خداشاهده سردرد گرفتم اخه این همه جمعیت ،خوردو، شلوغی خیلی اعصاب میخواد روستای ما درآمد خیلی کمه ولی خدارو شکر از لحاظ آب و هوا و خلوتی عالیه و نظر من اینه که تنها راه خلاصی از آلودگی و ترافیک تهران بها دادن به شهرستان و مخصوصا به روستاهاست روستای خودمون تقریبا تمام جوانها اومدن تهران چرا ؟ چون روستا درآمد و کار نیست اخه چرا همه چی جمع شده تهران؟بابا بیایند امکاناتو پخش کنن تو کل کشور دیگه کسی از روستاها فرار نکنه به سمت تهران
بنزین بشه20,000 تومان و موتور و ماشین 200,000,000
ملیون تومن
- آمایش منطقهای برای کمینه سازی رفتوآمد شهرهای اقماری و خوابگاهی
- بهینهسازی کاربری های درون شهری برای کاهش رفتوآمد خرید، اشتغال و تحصیل
- بهرهگیری از رویکرد شهر هوشمند و خدمات فناورانه
برخی راهکارهای پیشنهادی:
- انتقال بازار قدیمی و فرسوده مرکز تهران بر اساس طرح های مصوب پیشین
- انتقال صنایع و کارگاه های آلاینده به فاصله ۱۰۰ کیلومتری از شهر
- گازسوز کردن همه اتوبوسهای شهری
- ممنوعیت تردد موتور سیکلت در محدوده کنترل ترافیک
- بهینهسازی وسایط نقلیه و وسایل گرمایشی
- گسترش طرح دوچرخه در مرکز شهر
- گسترش فضاهای سبز مرکز شهر
- تقویت شبکه پیادهروی مرکز شهر
...
این راهبردها و راهکارها مدتهاست که در طرحهای مصوب آمده (از ۱۳۴۹) اما تا تحقق فاصله زیادی دارند، گرفتار روزمرگی و کوته بینی شده ایم. خاصیت لیبرالیسم این است.
هر کی پول داره می تونه وارد طرح بشه و آلودگی هم کشک
بی پولها هم اشتباه می کنن برن از تهران پولدارا
بنزین بشه20,000 تومان و موتور و ماشین 200,000,000
ملیون تومن
یکی از راههای حل مشکل الودگی هواتولید خودروهای الکتریکی است.
ولی تولید خودروی الکتریکی و جاگزینی آنها پرهزینه هست و مدت زمان زیادی طول میکشه.یه راه سریعتر اینه که از شرکتهای خودرو سازی یا شرکتهای دانش بنیان خواسته بشه موتور برقی را طراحی کنن که امکان تعویض ان با موتورهای بنزینی فعلی که بر روی خودروها نصب هست را داشته باشند.این کار هزینه کمتری برای خریدار در پی داره و سریعتر انجام میشه.باید از تاکسیها شروع بشه و بعد خودروهای شخصی را برقی کنن.دولت هم باید از خریداران حمایت کند و با پرداخت تسهیلات و تخفیفهای ویژه به رفع الودگی هوا کمک کند
که فقط میگن خودم خودم خودم بقیه به درک
۱. مشکل اصلی آلودگی هوا تعداد زیاد خودرو هست که در سطح شهر رفت و آمد میکنند اگه ترافیک رو کم کنید خودروها زودتر به مقصد میرسند و مدت کمتری موتور خودرو کار میکند بنابر این آلودگی کمتر میشود یکی از راهکارها برطرف کردن عوامل ترافیک زا و رفع مهندسی نادرست معابر هست
۲. دیگری اینکه تمام خودروها در فصل پاییز و زمستان فقط یک روز در هفته اجازه عبور و مرور داشته باشند
۳.واگنهای خطوط مترو جدید رو دوطبقه درست کنند
۴. سعی کنید مهندسی ساخت تاکسی هوایی رو بومی سازی کنید (تذکر:اول فرهنگ استفاده صحیح رو آموزش بدید)
۵. آلودگی هوا و تبعات واقعی اون رو به مردم بگید و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی و عدم استفاده از وسایل نقلیه شخصی رو بطور مستمر و مداوم در رسانهها اطلاع رسانی کنید
راهکار
بنزین بشه20,000 تومان و موتور و ماشین 200,000,000
ملیون تومن
یا
بنزین بشه20,000 تومان و موتور و ماشین 200,000,000
ملیون تومن
یکی از راهکارهای موثر بر الودگی تولید و نصب فیلتر در مسیر خروج دود از اگزوز خودروها و موتورهاست.از این روش برای جلوگیری از خروج الاینده ها از خروجی دود در کارخانه خا نیز میتوان استفاده کرد فیلترهایی بزرگ و قابل تعویض.راهکارهایی که بقیه دوستان پیشنهاد کردن خوب است مثل اتتقال پایتخت.ولی انتقال پایتخت یه کار بزرگ و هزینه بر و زمانبر هست.تهران به روش زودبازده نیاز دارهِ
اگر تمام سطح کویر لوت رو صفحه های خورشیدی جهت تولید انرژی الکتریکی بزنیم هم از انرژی نو استفاده کردیم که قابل تجدیده و تموم نمیشه هم توی کاهش آلودگی هوا خیلی موثره ، کویرلوت میتونه به اندازه نیاز جهان برق تولید کنه.امروز رفتم آزمایش خون دادم ، دیدم خونم حدود رنگ بادمجونیه به کسی که داشت خون میگرفت گفتم چرا این رنگیه گفت همه کسایی که توی این یه هفته اومدن آزمایش بدن خونشون این رنگیه به خاطر اینه که اکسیژن خون کمه ، دلیلشم آلودگی هوائه
اگه اکسیژن کافی توی خون نباشه سلول های بدن میمیرن
قبلا آموزش و پرورش شیر میداد به مدارس تهران بخاطر آلودگی هوا الان اونم نمیده
"کاتالیست تا ۹۰٪ گازهای سمی را بیاثر میکند بهگونهای که هیدروکربنهای نسوخته که از موتور خارج میشوند را به آب و دی اکسید کربن تبدیل میکند.[۱] علاوه بر این اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل میکند بنابراین کاتالیست در کاهش آلودگی هوا بسیار مؤثر است.[۲] طول عمر مفید کاتالیست ۵۰۰۰۰ تا ۶۰۰۰۰ کیلومتر است.[۳] مبدلهای کاتالیست که هماکنون بر روی خودروهای تولیدی در ایران نصب میشود تا میزان آلایندگی آنها را کاهش دهد پس از ۸۰۰۰۰ کیلومتر پر شده و عملاً کارایی خود را از دست میدهد و میزان آلایندگی خودرو تا پنج برابر افزایش مییابد.[۴] متوسط عمر کاتالیست چیزی حدود ۴ سال است و پس از مدت زمان یاد شده باید قطعه مورد نظر تعویض شود.[۵]"
90درصد آلاینده کم میشه دقت کنید
باز شدن خانه های عفاف برای جلوگیری از دور دور جوانها پولدار شدن راننده های کم پول
و دادن وام به آنها تا ماشین نو بخرند
اشتباهات زیر ساختی همچون بلند مرتبه سازی ها
مسیرهای اشتباه مترو .، چون متر و به جای اینکه مسیر های مختلف که محلات را به مرا کز اداری و تجاری وصل کند .. زیر خیابانهای اصلی قراگرفته ، که وسائل حمل و نقل هم هست
ولی کسانیکه در محله های مختلف مسکونی عهستن باید باز خودرو خود را به خیابان یا ایستگاه مترو برساند
مسیرهای جدید باید محلات را به متروهای فعلی وصل کند
و علی ماشاالله اشکالات مختلف
که فقط مرسید به باد و جابجائی هوا !!!!
هرچی یارانه هم تو این بخش بدین هزینه نیست سرمایه گذاری چند برابریست شک نکنید
وزارتخانه ها در استانهای کشور پخش شود
امکانات به طور عادلانه کشور پخش شود
مزیت زندگی در شهرستان ایجاد شود
با توجه به اینکه مشکل الودگی هوا هر سال در تهران وجود دارد باید راهکاری اساسی برای آن در نظر گرفت.همیشه با بارش باران الودگی هوا برطرف میشود پس بهتر این است که با بارشهای مصنوعی این مشکل را تا حد زیادی حل کرد.به نظر من با نصب برجهای آبپاش میتوان به این هدف دست پیدا کرد.این برجها در مسیرهای ورود الودگی به شهر نصب شود.ارتفاع برجها باید بلند باشد و از پمپهای قوی برای پاشیدن اب به اطراف استفاده شود.این برجها باید در داخل شهر هم نصب شود.در بالای ساختمانهای بلند و به صورت مجزا در معابر و مناطق الوده.درست است که تامین اب و تاسیسات این پروژه سخت و هزینه بر است ولی در دراز مدت مفید خواهد بود.درست است که هرچقدر برجها بلند باشد به ارتفاع بالاتر از الودگی نمیرسد ولی محدوده پایینتر از ارتفاع برجها از الودگی پاک میشود.با یک مهندسی و طراحی دقیق و استفاده از نظر صاحبنظران میتوان این ایده را در کلان شهرها پیاده کرد.
1. تولید خودروهایی با مصرف سوخت استاندارد مطابق استاندارد در دنیا.
2. راه اندازی مجدد سرویس ادارات و شرکتها .
3.نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی که در برخی موارد تعداد کم و فرسوده است.
4. دادن توانایی به افراد جهت زندگی در نزدیکترین نقطه به محل کار.
در غیر اینصورت اگر این موارد انجام نشود با افزایش قیمت سوخت تنها گرانی تشدید میشود.
بهر حال چون بند پ نداشتم قبول نكردن
مردم باید از وسایل عمومی استفاده کنند
دوازده میلیون آدم نمی توانند همزمان ماشین بیرون بیارند
روزهای وضعیت اضطراری ممنوعیت ورود ماشین باشه
در صورت اشتباه جریمه سنگین بشن
دولت هم باید جای یارانه بنزین و خرجی که برای بیماری ها می کنه
هزاران اتوبوس شهری وارد کنه و مردم رایگان از وسایل عمومی استفاده کنند تا شاید فرهنگ سازی شه
عقلانی فقط همینه
تهران حدود ده هزار اتوبوس شهری کمبود داره
ده خط مترو دیگه نیاز داره
و بیش از دو هزار واگن !
این کمبود هاست که شهر تهران رو این بلا رو سرش اورده
از همه مهم تر
تهران روزانه هشتاد هزار لیتر مصرف می کنه
اگر همه با هم کمی اراده کنیم این آلودگیها برای همیشه رفتنی و نابود شدنی هستند.
با این چهار راهکار هوای پایتخت از روستاها هم تمیز تر خواهد شد.
تعویض محل کار کارمندان کرجی که در تهران کار میکنند با کارمندان تهرانی که در کرج کار میکنند!!!
1- انتقال ادارات دولتی به استان های دیگر
2- کارمندان ادارات شاغل در تهران که شرایط انتقال آنها به استان هایی که از آنجا به تهران امده اند.
3- افزایش کیفیت بنزیل
4- استفاده از خودروهای برقی
5- برکناری مسئولین که نظارت ندارند
در کاهش آلودگی موثر خواهد بود
که اجازه تردد هیچ خودرو شخصی در تهران داده نشود
حداقل ۴ بدون ماشین باشه در هفته