در این گزارش به بررسی دلایل شکست اکثر فیلم‌های سینمایی در گیشه، حتی با داشتن بازیگران مطرح می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیشتر فیلم‌های سینمایی در گیشه موفق نیستند تا جایی که درصد بالایی از آن‌ها با شکست روبرو می‌شوند؛ این موضوع علت‌های مختلفی دارد که در مورد هر فیلم به دلایل آن می‌پردازیم، ولی نباید از موضوع مهم وضعیت اکران و تعداد سینما‌ها و چینش فیلم‌ها غافل شد که به طور مستقیم روی کلیت سینما‌ها و گیشه تاثیر گذاشته است. البته نباید نادیده بگیریم که هر فیلم خوب به معنای واقعی، تحت هر شرایطی می‌فروشد و موفق خواهد بود.

ما همه با هم هستیم

فیلمی با انبوه بازیگران مطرح اما فیلمنامه‌ای ضعیف و کم محتوا که قدرت جذب مخاطب فراوان را نداشت و به شکست در گیشه رسید.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

ماجرای نیمروز ۲؛ رد خون

فیلمی که به موضوع مهم و استراتژیک و بخشی از تاریخ ماندگار می‌پردازد و به معنای واقعی کلمه تولید سختی داشت؛ از بازیگران مطرحی هم بهره می‌برد، اما این فیلم به نسبت خرجی که کرد بازگشت سرمایه نداشته و نتوانسته آنچنان که باید و شاید موفق باشد.

بازیگرانی چون جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، محسن کیایی و هادی حجازی فر در این فیلم بازی می‌کنند و بازی‌های سخت و متفاوتی از خود ارائه داده اند، اما نتوانستند آن را به سود برسانند.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

مردی بدون سایه

این فیلم بازیگرانی چون لیلا حاتمی، امیر آقایی، علی مصفا و ... دارد و به نظر می‌رسد هزینه خوبی برای تولید داشته است؛ اما در گیشه موفق نبود و علت آن نداشتن فیلمنامه‌ای منسجم و همراه با نگاه مخاطب امروزی است. در این فیلم نیز بازیگران نتوانستند آن را در گیشه به پیروزی برسانند.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

روسی

امیرحسین ثقفی نشان داده کارگردان با ذوق و سلیقه‌ای است و سینما را به خوبی می‌شناسد، اما فیلمش با داشتن ستاره هایی چون امیر آقایی، صابر ابر، طناز طباطبایی و میلاد کی مرام در گیشه موفق نبود و به نوعی با شکست روبرو شد. فیلمنامه‌ای با ساختار تجربه گرایی که نوع آن از سینمای گیشه‌ای و مخاطب عام دور بود؛ این جا نیز بازیگران به داد فیلم نرسیدند.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

سال دوم دانشکده من

رسول صدرعاملی کارگردان خوبی است و کارنامه چشمگیری دارد و البته سوژه این فیلمش داغ و به روز بود، اما این فیلم نیز در گیشه به شکست رسید. بازی‌ بازیگرانی که چهره نبودند رها و بی انگیزه ارائه می‌شد و این به مذاق مخاطب خوش نیامد. اما دیگر بازیگران مطرح آن بازی‌های خوبی ارائه دادند، ولی این هم نتوانست در گیشه کمک کننده باشد.

سوژه فیلمنامه هم خوب و منسجم نبود و دم دستی به آن پرداخته شده بود که در نهایت نتوانست موفق باشد.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

فیلم‌های کودک/ بنیامین، منطقه پرواز ممنوع، تورنا 2

فیلم‌های این حوزه در کل با شکست در گیشه مواجه شدند؛ این فیلم‌ها نیز بازیگران مطرحی داشتند، اما به فروش آن کمک‌کننده نبودند. مخاطب کودک امروز ما با حجمی از فیلم‌های انیمیشن و رئال سطح بالایی از دنیا مواجه است و ساده بگوییم گول نمی خورد. شاید این فیلم‌ها پیام خوبی داشته باشند، اما همه می‌دانیم سینما صنعت است و باید به گیشه نیز توجه داشته باشد.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

سمفونی نهم

این فیلم علیرغم تبلیغات گسترده و داشتن بازیگران مطرح در گیشه موفق نبود و می‌توان گفت، با توجه به بودجه ساخت آن که می‌توان حدس زد بالاست و گروهی که از آن در تولید استفاده شده و رقم فروش کمی بیش از ۲۵۰ میلیون تومان به صد در صدی شکست رسیده است. آن هم برای کارگردانی که کارنامه موفقی دارد و به خصوص برای فرخ نژاد که مدتی است نتوانسته موفق عمل کند.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

مسخره باز

صابر ابر، بابک حمیدیان، هدیه تهرانی، علی نصیریان و رضا کیانیان بازیگران این فیلم هستند، اما فروش این فیلم نیز دلچسب نیست و می‌توان گفت به سود مورد نظر نخواهد رسید. ادای دین کارگردان به سینمای کلاسیک قابل تحسین است و بازی‌های خوبی را در آن شاهد هستیم. اما هر ساختار متفاوتی جذب مخاطب ندارد و نمی‌تواند موفق باشد.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

سرکوب

فیلمی زنانه‌ با داشتن بازیگرانی چون سارا بهرامی و باران کوثری که به شکست رسید. سوژه و فیلمنامه و بازی‌های تکراری و روایتی به شدت تلخ از علت‌های عدم موفقیت این فیلم بود.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

قسم

محسن تنابنده نشان داده بازیگر و کارگردان بسیار خوبی است و جسارتش را در آثارش می‌توان به خوبی مشاهده کرد. قسم فیلمی با سوژه‌ای خاص و دارای روایتی لب مرزی است و به خوبی با بازی‌های خوب تنش صحنه‌ها را به مخاطب القا می‌کند؛ اما با فروش نسبتاً خوبی که داشت نتوانست به سود بالایی برسد. مهناز افشار که این روز‌ها گفته می‌شود دستمزد بالایی می‌گیرد بازیگر اصلی زن این فیلم در کنار سعید آقاخانی بازی متفاوتی ارائه داد، اما در فروش اثر قابل توجهی نگذاشت.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

شاه کش

مهناز افشار و هادی حجازی فر بازیگران اصلی این فیلم هستند و حجازی فر بازی متفاوتی از خود ارائه می‌دهد. سوژه فیلم تکراری و نزدیک به آژانس شیشه‌ای حاتمی کیا است و در حال و هوایی زمستانی روایت می‌شود، اما مخاطب عام را جذب نمی‌کند. این فیلم با داشتن ستاره‌ها در گیشه موفق نبود و به نوعی با شکست روبرو شد.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

پیلوت

ابراهیم ابراهیمیان کارگردان این فیلم در اثر قبلی خود نیز موفق نبود و نتوانست در گیشه خودنمایی کند. در صورتی که در هر دو فیلمش از بازیگران مطرحی بهره می‌برد. هر دو فیلمش فیلمنامه و پرداختی ضعیف داشت.

در این فیلم جواد عزتی، حمیدرضا آذرنگ، سعید آقا خانی و ... بازی می‌کنند و بازی‌های متفاوتی ارائه می‌دهد، اما به داد فیلم در گیشه نرسید.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

درخونگاه

سیاوش اسعدی کارگردانی جوان خوش ذوق و خوش قریحه است، اما تمایل زیادی به نشان دادن سینمای قدیمی‌تر ما در ساخت فیلم هایش دارد. بازی گرفتن متفاوت از بازیگرانش را به خوبی بلد است و سعی می‌کند فیلمنامه هایش را با ثبات و چارچوبی قوی بنویسد. اما شاید توقعش نسبت به جذب مخاطب حداکثری در حال و هوای سینمای کنونی زیاد باشد و این است که او را در گیشه با موفقیت بالا روبرو نکرد.

چرا فیلم‌ها در گیشه شکست می‌خورند/ همیشه بازیگران به داد فیلم‌ها نمی‌رسند

البته بجز این فیلم‌هایی که به آن اشاره کردیم آثاری هم بودند که فروش آن‌ها فوق العاده ضعیف و زیر ۲۰۰ میلیون تومان و بعضاً زیر ۱۰۰ میلیون تومان است.

با نگاهی به آمار فروش و مخاطب فیلم‌های امسال سینما که برخی از آن‌ها در گیشه شکست خورده اند و یا تعدادی فروش دلچسبی نداشتند، به این نتیجه می‌رسیم بازیگرانشان حتی با بازی‌های متفاوت، اما با دستمزد‌هایی که می‌گیرند نتوانستند اثر را نجات دهند. فیلمنامه ضعیف نقطه مشترک بسیاری از آنهاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
بیشتر فیلم های این روز های سینمای ایران از لحاظ ارزش فیلمنامه خیلی فقیر و ضعیف هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مردم پول ندارن شکم زن و بجشون رو سیر کنن برن فیلم های درپیت شما رو ببینن؟ حماقتم حدی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مردم پول بنزین هم ندارن چه رسد به پول فیلم و سینما رفتن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آهای صنعت سینمای ایران!به کجاچنین شتابان؟!!!قبلا میگفتیم بچه هامون فیلمهای ترکیه ای وماهواره ای نگاه نکنند که منحرف نشن.الان ماهواره هم نداشته باشیم همین فیلمهای خودمون بدترین شکل اخلاقیات رو وارد زندگیمون میکنند واخلاق ودین وعقایدفرزاندانمون رو به گند میکشند.اکثرفیلمهابد حجابی،فحش،زیرسوال بردن عقایددینی ومذهبی و....راسرلوحه کردندوافتخارهم میکنند که اخلاقیات رازیرپاگذاشته وضدارزشها را رواج میدهند.اونوقت توقع داریم مردم وجوانان ما ازفیلمهادرس جوانمردی واخلاق مداری بیاموزند وشهروندی خوب برای مملکت وبنده ای خوب برای پروردگار شوند!زهی خیال باطل!واقعاوزارت فرهنگ وارشادخوابه؟!یاخودشوبه خواب زده؟!یااصلاخودش همه کاره این مصائب فرهنگیست؟!!!!!وامصیبتاازاین اوضاع فرهنگی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم م تفرشی
۱۲:۳۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
عزیز دل باید علت عدم استقبال مردمی رو به این فیلم‌ها توی تهیه‌کننده جستجو کرد.
کسی که پول میده میگه فیلم‌نامه باید چی باشه.
سر بسته بگم سینما ایران دیگه سینمای مردم ایران نیست برای همینه که مردم ایران باهاش ارتباط برقرار نمی کنن.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی جعفرزاده
۱۲:۲۶ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
این نظر من نیست بلکه به عنوان کسی که از سال۱۳۶۵ در کار فیلمسازی دستی براتش داشته، میگویم که سینمای ما فیلمنامه های قوی می خواهد و بازیگر ها هم هیچ نقشی در معروفیت و فروش فیلم ندارند، اصولا ما چیزی بنام بازیگر درجه یک و دو و سه و یا سوپر استار را عامل موفقیت فیلم نمیدانیم، بلکه سینمای مبتنی بر واقعیت و نو گرا با سوژه های جدید، موفق خواهد شد در ایران از فیلم سازی به عنوان یک صنعت یاد نمی شود چرا؟ چون بدنه ی اصلی این بخش آموزشهای لازم را ندیده اند و کمتر کسی حاضر است فقط در یک رشته کار کند یعنی متخصص فقط یک رشته باشد چرا استاد مشایخی مرحوم موفق بود؟ چون از اول تا آخر فقط بازیگر بود و لا غیر از طرفی در ساخت فیلم ما کمبود نداریم مثال: پیامهای بازرگانی کیفیتی بسیار بالا دارند یعنی امکانات و بازیگر خوب ونیز نرم افزار ها فراوانند اما در جایی بکار برده می شوند که پول باشد بسیاری از پیامهای بازرگانی، بازیگرا و سازندگانشان به مراتب از برخی بازیگران معروف هم بهتر ند ، ضمنا در ساخت فیلمهای ایرانی بخش قابل توجهی از هزینه ها غیر ضروری است که اگر حدف شود و میشود هم که حذف شود، هزینه ها به حد اقل رسیده و فیلم در گیشه حداقل سودی هم کسل خواهد کرد.یا علی
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۲:۰۷ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
مزخرفترین فیلیم که تو کل زندگیم دیده همه با هم هستیم بود رسما به شعورمون توهین میکنن در ضمن هر فیلمی که خانوم مهناز افشار بازی میکنه رو اصلا نباید دید ارزش خستگی چشم آدم رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
ضایعات
۱۲:۰۳ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
چرا در ایران از خبرها ورسانه های داخلی استقبال نمی شود وبه اجبار شاید خواند ودید شود رسانه ملی وبقیه چون خبرها گزینشی وسانسور شده وتکه شده وکارشناسان باندی ونان به نرخ روز خور..این همه صغری وکبری چیده فقط یک کلم را دور بزنه وضع اقتصاد خیلی خرابه حتی اگر هنر پیشه های هالیودوبالیودو...بیایند با فیلمنامه های آنچنانی پول نیست مردم درمانده اندتوجه به فیلمهای آبکی که دهها میلیارد زمان ماموتها می فروختند پارسال وپیارسالها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
سمفونی نهم پر از چرت و پرت هست دیدن این فیلم خیانت به اسلام هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
آره واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اسلام ستیزی به داخل کشور ازجمله به سینمای داخلی رسیده.آه!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
چون هیچکدام از فیلم ها موضوع حداقل تطابق را با زندگی مردم ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
اکترفیلمها یاعاشقانه اند یاموضوعات چرتی دارند که ارزش نگاه کردن ندارندبا ضداخلاقیات ودبگین واسلام هستند.به کجاچنین شتابان؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
Mahdi
۰۸:۱۹ ۲۷ آبان ۱۳۹۸
به نظر من مهم فیلمنامه و داستان مهم است .
نویسنده ها باید به شرایط اجتماعی هم نگاه کنند .
در شرایطی که فقر دامنگیر مردم شده و خیلی ها توقع معجزه دارند و به سمت ماوراالطبیعه میروند ،هرچه فیلم در این زمینه باشد،موفق تر است .
ونیز اینکه به نظر من تاریخ سینما را به دوقسمت میتوان تقسیم کرد :
زمان قبل ساخت فیلم های مارول،مخصوصا (اونجرز 3)و زمان بعد از آن .
مطمئنا کسی که فیلم های ابر قهرمانی مارول را دیده باشد ، دیگر به راحتی با هر فیلمی راضی نمیشود .
وسوم اینکه اگر در فیلمی از بازیگران دسته دوم تلویزیونی استفاده کند اکثرا محکوم به شکست میشود
آخرین اخبار