دانشمندان درنظر دارند منطقه‌ای ویژه از صحرای یوتای آمریکا را آماده پذیرش نمونه‌های سنگ و خاک از سیاره سرخ کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،دانشمندان تاکنون طرح‌های مختلفی برای بازگرداندن نمونه‌های سنگ و خاک از سیاره مریخ مطرح کرده اند که جدیدترین آن ساخت یک نمونه کپسول فضایی به شکل بشقاب پرنده است که در فضای عمیق وارد می‌شود و پس از جمع آوری نمونه‌ها محموله گرانبهای خود را به زمین منتقل خواهد کرد.
 

این محموله حدود نیم کیلوگرم از سنگ و خاک سیاره مریخ است. بازگرداندن نمونه سنگ و خاک از سیاره مریخ با نام طرح MSR شناخته می‌شود و بودجه آن حدود ۷ میلیارد دلار برآورد شده است. ساخت کپسول فضایی برای جمع آوری نمونه‌های سنگ و خاک سیاره مریخ به صورت مشترک از سوی ناسا و آژانس فضایی اروپا انجام خواهد شد.

امروزه چندین مریخ نورد از جمله مریخ نورد کنجکاوی برسطح سیاره مریخ به مطالعه برروی سنگ و پوشش سیاره مریخ می‌پردازند، اما آزمایشگاه‌های همراه آن‌ها برای مطالعه دقیق درباره نمونه‌های سنگ و خاک سیاره مریخ کافی نیست و نیاز به مطالعه‌های دقیق‌تر با تجهیزات پیشرفته بر روی زمین است به همین دلیل دانشمندان در تلاشند پیش از ارسال انسان به سیاره مریخ بر روی نمونه‌های سنگ و خاک سیاره مریخ مطالعه‌های کافی انجام دهند.
 
مطالعه برروی صخره‌های سیاره مریخ به ویژه کشف چرایی دگرگون شدن آب و هوای سیاره سرخ از جمله مهم‌ترین هدف‌های دانشمندان برای پژوهش برروی نمونه‌های سنگ و خاک سیاره مریخ است.

قرار است آژانس فضایی اروپا در جلسه‌ای با حضور نمایندگان ۲۲ کشور عضو این آژانس درباره بودجه در نظرگرفته شده برای پروژه MSR به بحث و تبادل نظر بپردازند.

به گفته محققان پروژه ساخت کپسول فضایی برای بازگرداندن نمونه‌ها از سیاره مریخ به کره زمین با پروژه ساخت مریخ نورد اگزومارس متفاوت است. مرحله اول طرح MSR آماده است. دراین مرحله از مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ ناسا استفاده خواهد شد. این مریخ نورد ۲.۵ میلیون دلاری ناسا درسال ۲۰۲۰ به سیاره سرخ ارسال می‌شود.
 
قرار است مریخ نورد در دهانه Jezero در نزدیکی دلتای رودخانه‌ای باستانی با قدمت ۴ میلیارد سال فرود آید. مریخ نورد در ماموریت خود قرار است افزون بر مطالعه و پژوهش درباره پوشش سنگ و خاک و یافت نشانه‌های احتمالی از حیات فرا زمینی، نمونه‌هایی ۲۰ گرمی از سنگ و خاک مناطق آزمایشی جمع آوری و در محفظه‌ای مخصوص قرار دهد.
 

کل نمونه‌های جمع آوری شده در لوله‌هایی به ابعاد یک چراغ قوه جمع آوری می‌شوند. در مرحله بعد که به وسیله محققان آژانس فضایی اروپا انجام می‌شود نمونه‌ها با استفاده از یک موشک پرتابی به مدار سیاره منتقل و با اتصال به موشک دوم درسال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده می‌شوند.

پس از رسیدن به مدار کره زمین نمونه‌ها درون محفظه‌ای مخصوص در صحرای یوتای آمریکا فرود می‌آیند و دانشمندان می‌توانند به مطالعه بر روی آنها بپردازند. فضاپیمای مخصوص حمل نمونه‌های سیاره مریخ به زمین برای رساندن نمونه‌ها از پیشران‌های یونی استفاده خواهند کرد.

دانشمندان شروع زمان مرحله دوم ماموریت بازگرداندن نمونه‌ها به زمین را درسال ۲۰۲۸ تخمین زده اند. در آن زمان یک بازوی ساخته شده به وسیله محققان آژانس فضایی اروپا، نمونه‌های درون محفظه را در موشک بارگذاری و به سوی مدار سیاره مریخ ارسال خواهد کرد.
بیشتر بخوانید: جدیدترین ایده دانشمندان برای کشف اسرار سیاره زهره
محفظه نمونه‌ها یک ظرف از جنس تیتانیوم به اندازه یک توپ بسکتبال است و درون آن حدود ۳۰ نمونه قرار می‌گیرد که هر کدام حاوی حداکثر ۲۰ گرم نمونه از سنگ و خاک سیاره مریخ هستند. کارشناسان برای استخراج نمونه‌ها از مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ در سال‌های آینده مریخ نورد دیگری به سیاره مریخ ارسال خواهند کرد که می‌تواند روزانه تا ۲۰۰ متر برسطح سیاره حرکت کند و نمونه‌ها را از مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ جمع آوری و به مدار سیاره پرتاب کند.

مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ دارای محفظه نگهداری ۴۳ لوله نمونه از سنگ و خاک سیاره مریخ است، اما برخی از آنها برسطح سیاره باقی می‌مانند تا در آینده دانشمندان بتوانند نمونه‌های موجود در زمین و سطح سیاره سرخ را با یکدیگر مقایسه کنند.

محققان برای پرتاب نمونه‌ها با استفاده از موشک به مدارکره زمین به بخشی از سیاره مریخ نیاز داشتند که دارای آب و هوای معتدل باشد به همین دلیل منطقه Jezero را انتخاب کردند که دارای آب و هوایی معتدل است و یک موشک با سوخت جامد معمولی با ارتفاع کمتر از سه متر به خوبی می‌تواند از آن منطقه به فضا پرتاب شود.
 

قراراست محفظه حاوی نمونه‌ها به مداری به ارتفاع بیش از ۳۰۰ کیلومتری از سطح سیاره مریخ پرتاب شوند تا به وسیله مدارگرد آژانس فضایی اروپا دریافت و سپس درماموریتی جدید نمونه‌ها به زمین منتقل شوند.

دانشمندان در نظر دارند از موتور‌های یونی برای تامین انرژی مورد نیاز سفینه حامل نمونه‌ها استفاده کنند. این موتور‌ها از پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی استفاده می‌کنند و مدت زمان بازگرداندن نمونه‌ها به کره زمین به جای ۹ ماه معمولی حدود ۲ سال به طول می‌انجامد. این مدت زمان طولانی برای جلوگیری از وارد آمدن فشار بر نمونه‌ها و آسیب دیدن آنهاست.

بر روی زمین در زمان فرود آمدن نمونه‌ها مناطقی ویژه درنظر گرفته می‌شود تا مانع از انتشار آلودگی‌های احتمالی میکروبی نمونه‌های مریخی به زمین شوند. دانشمندان امیدوارند با بررسی نمونه‌ها علت کشف نشدن نشانه‌هایی از حیات فرا زمینی در سطح سیاره را پیدا کنند.

منبع: sciencemag
انتهای پیام/
 

طرح ابتکاری برای بازگرداندن نمونه‌ها از سیاره مریخ به زمین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار