مشکل آفرینی واگذاری مجوز مدارس غیردولتی/ نظارت‌ها بر مدارس مسئولان کافی است؟

مدرسه‌داری مسئولان به یکی از چالش‌های اصلی این روزهای مدارس غیردولتی مبدل شده است و برخی تخلفات را به همین موضوع ارتباط می‌دهند.

مشکل آفرینی واگذاری مجوز مدارس غیردولتی/ نظارت‌ها بر مدارس مسئولان کافی است؟به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش و بعد از مطرح شدن کاهش تنوع مدارس، یکی از نگرانی‌ها در این موضوع قدرت پیدا کردن مدارس غیردولتی بود، به ویژه مدارسی که دارای موسسان ذی نفوذ و دولتمردان بودند، البته قبل از این هم مدرسه‌داری این افراد مورد انتقاد گرفته بود و برخی منتقدان معتقدند که مدارس به اصطلاح لاکچری و دریافت شهریه‌های نجومی اغلب در مدارس همین موسسان شکل می‌گیرد.

روز گذشته محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش دراین باره اظهار کرد: مجوز تاسیس مدارس غیردولتی تابع قانون است و موسسان هم بر این اساس مجوز می‌گیرند.

او درباره قانون تعارض منافع و تاثیر آن بر مدرسه‌داری هم گفت که چنانچه این لایحه دولت در مجلس به قانون تبدیل شود به طور جدی پیگیر آن هستیم و با مصادیق نقض این قانون در آموزش و پرورش برخورد خواهیم کرد.


بیشتر بخوانید: مدرسه‌داری آموزش و پرورشی‌ها در زمان فعالیت قانونی است؟


مدارس متخلف منتسب به مسئولان نداریم

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی هم در این باره و وجود تخلفات در مدارس افراد صاحب نفوذ  به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: در شرایط فعلی یکی از مشکلات عمده‌ای که با آن مواجه هستیم این است که یک فرهنگی مجوز خود را به سرمایه گذار واگذار کرده است و این سرمایه گذار به دنبال سود است که با توجه به هزینه مدارس اقدام به دریافت شهریه بیشتر می‌کند؛ به عنوان مثال در شرایطی که بیمه هر معلم ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد، تجهیزات و مدارس و هزینه‌های جانبی افزایش پیدا کرده است بنابراین چنین سرمایه گذارانی به دنبال افزایش سود خود، با احتساب چنین هزینه‌هایی شهریه را افزایش می‌دهند.

او بیان کرد: اکنون مشکل اصلی ما در سازمان مدارس غیردولتی برخورد با اینگونه مدارس است که البته با آن‌ها برخورد داشتیم و حتی منجر به تعطیلی این مدارس هم شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: حدود ۴۰ مدرسه متخلف را شناسایی کردیم که هیچ کدام مربوط به افراد دارای نفوذ و مسئولان نبودند، ضمن آنکه مسئولان یا وابستگان آن‌ها به عنوان شهروند حق دارند زندگی کنند.

زینی‌وند ادامه داد: البته شهر تهران در این قضیه باید با صلابت بیشتری برخورد کند، چون شورای نظارت استان باید موضوعاتی، چون تخلفات و نظارت را بررسی کند و در شورای نظارت مرکزی فقط حق تشدید رای داریم و اجازه نداریم و صدور رای انجام نمی‌دهیم.

او گفت: اگر مشکلی داریم این موضوع به شورای نظارت استان بستگی دارد و باید تهران ورود جدی‌تری به این موضوع داشته باشد.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی تصریح کرد: الان نظارت بر مدارس مسئولان بسیار سختگیرانه‌تر است و مشکلی اصلی ما در تخلفات با این مدارس نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار