این هفته اخبار آموزش و پرورش پیرامون مسائلی مانند کاهش بودجه وزارتخانه در سال آینده گذشت.

آموزش و پرورشبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در هفته گذشته  با اخباری همچون « دانش‌آموزان چگونه از شیوع آنفلوانزا در امان بمانند؟ » ، «نظارت‌ها بر مدارس مسئولان کافی است؟» و «بیم و امید‌ها در بودجه ۹۹ آموزش و پرورش»  سپری شد.

مشکل آفرینی واگذاری مجوز مدارس غیردولتی/ نظارت‌ها بر مدارس مسئولان کافی است؟

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی هم در این باره و وجود تخلفات در مدارس افراد صاحب نفوذ اظهار کرد: در شرایط فعلی یکی از مشکلات عمده‌ای که با آن مواجه هستیم این است که یک فرهنگی مجوز خود را به سرمایه گذار واگذار کرده است و این سرمایه گذار به دنبال سود است که با توجه به هزینه مدارس اقدام به دریافت شهریه بیشتر می‌کند؛ به عنوان مثال در شرایطی که بیمه هر معلم ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد، تجهیزات و مدارس و هزینه‌های جانبی افزایش پیدا کرده است بنابراین چنین سرمایه گذارانی به دنبال افزایش سود خود، با احتساب چنین هزینه‌هایی شهریه را افزایش می‌دهند.

او بیان کرد: اکنون مشکل اصلی ما در سازمان مدارس غیردولتی برخورد با اینگونه مدارس است که البته با آن‌ها برخورد داشتیم و حتی منجر به تعطیلی این مدارس هم شده است.

رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی گفت: حدود ۴۰ مدرسه متخلف را شناسایی کردیم که هیچ کدام مربوط به افراد دارای نفوذ و مسئولان نبودند، ضمن آنکه مسئولان یا وابستگان آن‌ها به عنوان شهروند حق دارند زندگی کنند.

بیم و امید‌ها در بودجه ۹۹ آموزش و پرورش/ حرف آقای وزیر به کرسی می‌نشیند؟

سال گذشته آموزش و پرورش با دریافت بیشترین سهم در میان وزارتخانه‌ها بودجه گرفت، اما باز هم دخل و خرج آموزش و پرورش توازنی ندارد و در این شرایط قرار بر این است که از ۷۳ هزار میلیارد تومان پیشنهادی فقط ۵۴ هزار میلیارد تومان پذیرفته شود که از بودجه سال قبل با ۵۶ هزار میلیارد تومان اعتبار کمتر است، حال با احتساب افزایش قیمت‌ها، وجود طرح‌های جدید و نیازمند اعتبار در آموزش و پرورش، این کاهش توجیه‌پذیر نیست.

در شرایطی که معلوم نیست این اختلاف رقمی میان بودجه پیشنهادی و تعیین شده آیا با تلاش مجلس به نتیجه می‌رسد یا خیر، موضوع دیگری که فارغ از میزان بودجه آموزش و پرورش باید به آن توجه داشت، ساماندهی اوضاع و احوال آموزش و پرورش و چابک‌سازی ساختار است که می‌تواند بر بودجه آن هم تاثیرگذار باشد.

حال آموزش و پرورش خوب نیست

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه حال آموزش و پرورش خوب نیست، تصریح کرد: باید همه نهاد‌ها و رسانه‌ها باید همراه آموزش و پرورش باشند و دغدغه‌های جدی‌تر را مورد توجه قرار دهد.

او ادامه داد: درباره تنوع مدارس، ماموریت اصلی ما ارائه آموزش با کیفیت به همه مدارس است، مدارسی در گذر زمان بنا بر اقتضائات مختلف شکل گرفت که همچنان اقتضای آن باقی است، گرایش اصلی ما تمرکز بر دو نوع مدرسه دولتی و غیردولتی است، اگر تنوعی در برخی سطوح مطرح می‌شود، نیازمند مطالعات بیشتری است.

دانش‌آموزان چگونه از شیوع آنفلوانزا در امان بمانند؟

حسن ضیاءالدینی، مدیرکل دفتر سلامت آموزش و پرورش  درباره شیوع آنفلوانزا در جامعه و در جمعیت دانش آموزی اظهار کرد: آنفلونزا یک بیماری حاد تنفسی به شدت واگیردار است که به وسیله چندین نوع ویروس ایجاد می‌شود. امسال دونوع ویروس آنفلونزا شامل H۱N۱  و H۳N۲ در مناطق مختلف جهان و ایران مشاهده شده است و موارد ابتلا به ویروس H۱N۱ خیلی بیشتر از نوع دیگر ویروس بوده و این ویروس بیماری شدیدتری را ایجاد می‌کند.

ضیاءالدینی همچنین به اقدامات آموزش و پرورش برای کاهش شیوع این بیماری اشاره کرد و گفت: ارسال بخشنامه واطلاع رسانی به ادارات کل آموزش وپرورش استان‌های کشور با موضوع آموزش پیشگیری وکنترل آنفلونزا، تشکیل کارگروه‌های استانی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، تهیه محتوا‌های علمی و وسایل کمک آموزشی در این زمینه با همکاری وزارت بهداشت و اطلاع رسانی به مناطق و شهرستان‌ها و مدارس تابعه هر استان از جمله اقدامات انجام شده است.


بیشتر بخوانید:  سوالات دانشجویی را در  میز دانشگاه مطرح کنید.


چالش جدی دانش آموزان مناطق دو زبانه در آموزش زبان فارسی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره آموزش زبان فارسی در کشور با اشاره به اینکه این آموزش در مناطق دو زبانه دچار چالش است، اظهار کرد: باید زمینه‌های فرهنگی و علمی در این موضوع تقویت شود و مدارس مسئولیت سنگینی در این حوزه دارند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: زبان‌های محلی در محیط آموزشی غلبه پیدا می‌کنند در نتیجه در درس ادبیات دانش آموزان مناطق دو زبانه دچار مشکل می‌شوند که باید در این موضوع اهتمام جدی داشته باشیم و روش‌های تدریس مناسبی به کار گرفته شود.

او تصریح کرد: الزامی شدن دوره پیش دبستانی در مناطق دو زبانه باید نهادینه شود که در این صورت نیازی به تغییر کتاب‌ها نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم با اشاره به اینکه مدارس باید زمان بیشتری را برای آموزش زبان فارسی در نظر بگیرند، گفت: البته این موضوع راهکار متمرکزی نیست و باید متناسب با شرایط در مناطق مختلف این راه‌حل را داشته باشیم؛ اکنون به راهکار متناسب با اقتضاعات مناطق نرسیده‌ایم البته این را می‌پذیریم که باید استاندارد‌های حوزه یادگیری تدوین شود و زمینه‌های لازم برای افزایش مهارت معلمان مناطق دو زبانه را در دستور کار قرار دهیم.

کاهش آمار اضافه‌وزن در دانش‌آموزان ایرانی

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش درباره تأثیر اجرای طرح‌های تربیت بدنی بر سواد حرکتی دانش‌آموزان، اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد اجرای طرح‌هایی چون حیاط پویا، المپیاد درون مدرسه‌ای و پررنگ شدن ساعت تربیت بدنی موجب شده تا آمار دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن از ۲۱.۹ درصد به ۲۱.۴ درصد کاهش پیدا کند.

او ادامه داد: میزان کاهش اضافه‌وزن در کودکان در استان‌های مختلف متفاوت است و برای تداوم این شرایط باید برنامه‌ها را مستمر ادامه دهیم.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر نقش خانواده در ارتقاء سطح سواد حرکتی دانش‌آموزان، تصریح کرد: افزایش تحرک در دانش‌آموزان تنها از طریق مدرسه میسر نمی‌شود و باید خانواده‌ها و حتی دستگاه‌های متولی برای ورزش کودکان و نوجوانان در محله‌ها برنامه‌ریزی کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.