این هفته در میان اخبار پزشکی به سراغ دلایل کاهش اهدای خون در فصل سرما رفته‌ایم.

اخبار سلامتبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته‌ای که گذشت با رویداد‌هایی متعدد روبرو بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

علائم آنفلوانزا و روش‌های پیشگیری و درمان آن را بشناسید + فیلم

چند هفته ای است موج شدید آنفلوانزا در اروپا و آسیا شیوع پیدا کرده  و به گفته مسئولان وزارت بهداشت در هفته گذشته جان ۱۹ ایرانی را گرفته است، بیماری شبه سرماخوردگی که به یک باره مرگ فرد را رقم می زند، بیماری آنفلوانزا در حکم قاتل سریالی به تدریج جان ایرانیان را می گیرد و روز به روز به شمار قربانیان افزوده می شود.

مهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت درباره  موج آنفلوانزای مرگبار در کشور اظهار کرد: از ۳ هفته‌ قبل موج شدید بیماری آنفلوانزا به کشور وارد شده است.

گویا ادامه داد: برخلاف سال‌های گذشته؛ امسال دو نوع ویروس آنفلوانزا در دنیا شایع شده و شدت بیماری آنفلوانزا بیشتر است،  توصیه می کنیم، مردم  به نکات بهداشتی که مهمترین آن شستشوی دست‌هاست، توجه کنند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: موج آنفلوانزا در ۲ هفته آینده شدیدتر خواهد شد و پس از آن فروکش خواهد کرد و رعایت نکات بهداشتی مهمترین راه پیشگیری محسوب می شود.

عرفانی رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت  تاکید کرد: ویروس آنفلوآنزا به شدت مسری است و از راه تنفسی منتقل می‌شود و امسال چهار هفته  زودتر آنفلوآنزا در کشور شایع شده و ویروس مرتب در حال جهش و تغییر بوده و این مسئله موجب شدیدتر شدن علائم شده است.

حضور هنرمندان و ورزشکاران برای اهدای خون در باشگاه خبرنگاران جوان+تصاویر

به دنبال کاهش ذخایر خونی گروه های خونی منفی در کشور و اهدای خون در فصل سرما باشگاه خبرنگاران جوان پیش قدم شد تا در ترویج فرهنگ اهدای خون گامی بردارد و در این زمینه از برخی  هنرمندان، مسئولان و ورزشکاران دعوت به عمل آمد تا با حضور در خبرگزاری مردم شریف ایران را به اهدای خون دعوت کنند.

 
امسال موج شدید آنفلوانزا زودتر در ایران راه افتاده است، البته باید توجه داشت که شیوع آنفلوانزا فقط در ایران نیست و این بیماری در اروپا و آسیا هم شایع شده و قربانی گرفته است.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت با شروع موج جدید آنفلوانزا تاکنون ۵۶ ایرانی جان خود را بر اثر ابتلا به آنفلوانزای مرگبار از دست داده اند، بیماری شبه سرماخوردگی که موجب شلوغی بیمارستان ها و مراکز درمانی شده و تاکنون بیش از چهار هزار نفر را در بیمارستان ها بستری کرده است.

به دنبال آلودگی هوا در کلانشهرها و شدید شدن موج آنفلوانزا برخی بین این دو عامل و حتی بوی نامطبوع ارتباطاتی دانستند و به همین دلیل بررسی وضع آلودگی هوا به ویژه در پایتخت و علت بوی نامطبوع و ارتباط آن با آنفلوانزا خالی از لطف نیست.

ماجرای فروش واکسن و داروی آنفلوانزای ۷۰۰ هزار تومانی

به گفته برخی منابع خبری با شدید شدن موج آنفلوانزا و مرگ ۵۶ ایرانی به دلیل ابتلا به این بیماری، بازار سیاه واکسن آنفلوانزا و داروی درمان آنفلوانزا اوسلتامیویر راه افتاده است تا جایی که واکسن ۴۰ هزار تومانی داروخانه به قیمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان و داروی درمان آنفلوانزای  ۲۰۰ هزار تومانی به قیمت نجومی ۴۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.

امسال دو شرکت ۲ میلیون عدد واکسن آنفلوانزا وارد کشور کردند و به گفته برخی ها این میزان واردات پاسخگوی نیاز داخلی نیست.

به نظر می رسد، فروش واکسن آنفلوانزا در اوایل هفته به حدی افزایش پیدا کرده که موجودی بسیاری از داروخانه‌ها ظرف چند ساعت صفر شده است. همچنین اخیرا یک‌ میلیون عدد قرص اوسلتامیویر به صورت فوریتی وارد شده است که به نظر می‌رسد این میزان واردات هم کافی نبوده است.

موج آنفلوانزا تا ۱۰ روز دیگر فروکش خواهد کرد/ قیمت واقعی واکسن زیر ۴۰ هزار تومان است

 سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: بیماری آنفلوانزا شیوع بالایی در سال ۹۴ با ویروس H۱N۱ داشت که نسبت به ویروس‌های دیگر نوع کشنده‌تری است؛ در سال ۹۵، ۹۶ و ۹۷ نوع H۳N۲ را داشتیم که تهاجم کمتری دارد، امسال دو هفته زودتر از پیش‌بینی‌مان درگیر ویروس H۱N۱ شده‌ایم، البته از بین بیماران تنفسی که بیش از ۴ هزار نفر در بیمارستان‌های ما بستری شدند، تعدادی نمونه مثبت داشتند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در حال حاضر بیماری قابل کنترل است و پیک بیماری تا حدود ۸ تا ۱۰ روز دیگر فروکش خواهد کرد. با رعایت اصول بهداشتی مانند: شستشوی دست‌ها، استفاده از ماسک و جلوگیری از روبوسی نگرانی عمده‌ای نخواهیم داشت.

او با بیان اینکه تزریق واکسن بر اساس نتایج علمی بیش از ۲۸ تا ۳۰ درصد نمی‌تواند پیشگیری از بیماری را سبب شود، بیان کرد: واکسن را ما برای افراد پر ریسک که نقص ایمنی دارند مانند افراد بالاتر از ۶۵ سال توصیه می‌کنیم که در وزارت بهداشت و مراکز بهداشت و درمان آن را در اختیار مردم گذاشته‌ایم.

نمکی با تاکید بر اینکه قیمت واقعی این واکسن زیر ۴۰ هزار تومان است، گفت: پیگیری کرده‌ایم تا از این هفته مجددا وارد بازار شود و قیمت بالای آن هم به دلیل بازار سیاه است.

نامه وزیر بهداشت به مدیرکل سازمان جهانی بهداشت/ بیماران ایرانی در معرض خطر هستند

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پی مذاکرات بعمل آمده در جلسات قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی، طی نامه ای اهداف ظالمانه و غیرانسانی تحریم های مذکور را برای مدیرکل سازمان جهانی بهداشت تشریح کرد.

در این نامه به محدودیت های شدید اعمال شده و اقدامات تهدیدی یکجانبه آمریکا در مسیر تهیه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی برای تمام مردم ایران ، علی رغم ادعای آمریکا، اشاره شده است.

انتشار آمارنامه دارویی کشور تا ۲ ماه آینده/ برخط شدن اطلاعات بازار دارویی ایران از سال ۹۹

محمدرضا شانه ساز، رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  درباره انتشار آمارنامه دارویی کشور  اظهار کرد: ما در تلاش هستیم تا در نهایت طی یک تا ۲ ماه آینده آمار نامه دارویی سال ۹۷ را منتشر کنیم و به زودی پس از انتشار آمارنامه دارویی ۹۷، آمارنامه دارویی ۶ ماهه نخست ۹۸ منتشر خواهد شد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: تلاش کرده ایم تا ایراداتی که در گذشته به آمار نامه وارد بود، برطرف شود و  برنامه ریزی های جدیدی برای آمارنامه سال آینده انجام داده ایم.

شانه ساز بیان کرد: باید توجه داشت که آمار و اطلاعات بازار دارویی کشور عدد و رقم بزرگی است و ممکن است تنها یک تا درصد اختلاف وجود داشته باشد اما از نظر کسانی که از آمارنامه دارویی کشور استفاده تخصصی می کنند، این میزان اختلاف عدد قابل قبولی است و در تلاشیم تا میزان اختلاف را هر روز کمتر کنیم.

بیماریابی ایدز در ایران پایین است/ جهانی شدن ماجرای لردگان نتیجه ورود غیرمتخصص‌ها بود

علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به ماجرای ایدز در لردگان اظهار کرد: در جهان حتی وزرای بهداشت نمی‌دانند بیماران مبتلا به ایدز برای کدام منطقه هستند، اما ماجرای ایدز در لردگان جهانی شد و این نشان از وجود یک اشکال در ماجرای لردگان و خبررسانی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ما از ابتدای سال یک هزار بیمار مبتلا به ایدز را شناسایی کردیم، اما هر زمان افراد غیر متخصص به موضوعی ورود کنند، کار را خراب کرده‌اند، رسانه‌های معاند در کشوری که خود زندگی می‌کنند مشکل دارند و به دروغ برای مردم ما و اهالی لردگان دلسوزی می‌کنند.

رئیسی ادامه داد: اگر تیغ جراحی آلوده به خون بیمار مبتلا به ایدز دست جراح را ببرد، ۰.۶۷ درصد احتمال ابتلا به ایدز وجود دارد و اینکه با تست قند خون فرد به ایدز مبتلا شود، از نظر علمی درست نیست؛ اشکال آنجایی بود که افراد غیر متخصص ورود کردند و به ماجرا دامن زدند.

او با بیان اینکه آمار بیماریابی ایدز در ایران پایین است، افزود: اگر برای گروه‌های هدف آموزش نداشته باشیم دچار مشکل خواهیم شد و در مورد بیماری‌های عفونی مثل ایدز هیچ چیزی مثل آموزش موثر نخواهد بود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت یادآوری کرد: تخمین می‌زنیم ۶۰ ھزار بیمار مبتلا HIV در ایران وجود دارد و و موارد ثبت شده تاکنون ۴۰۵۷۳ مورد بوده که بیشترین موارد ایدز در بین بانوان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.