حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: متاسفانه فاقد شاخصهای ارزشیابی هستیم که کیفیت تربیتی ما را تقویت کند؛ یکی از پروژههایی که به آن توجه داریم این است که شاخصهای قابل سنجش را در اسناد تحولی بسنجیم و این شاخصها را تبیین کنیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی بیان کرد: البته تحلیل ها از وضعیت نوجوانان و جوانان نشان میدهد، رشد عمیقی در جوانان شکل گرفته است و آنها از ویژگی برخوردار هستند که نفس مطالبه گرانه ای دارند و سازمان های مردم نهادی هم به همت جوانان شکل گرفته اند.
او درباره ایدئولوژیک بودن تعلیم و تربیت بیان کرد: صرفا ایدئولوژی امری بی معنی است و باید دید چهارچوب های فکری چطور است و این چهارچوب را مورد توجه قرار دهیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره توجه به آموزش زبان در مدارس اظهار کرد: در شرایط فعلی استقرار ۱۱ گروه حوزه یادگیری را در دستور کار داریم؛ در این میان تربیت و یادگیری زبان فارسی و خارجی را هم مد نظر داریم که برای متناسب سازی برنامه درسی با نیاز و ظرفیت دانش آموزان باید کارهایی انجام دهیم.
او از توجه به آموزش ۲ زبان چینی و عربی در مدارس خبر داد و گفت: در این رویکرد آموزش کاربردی این زبانها را در دستور کار قرار دادیم که برای دانشآموزان تبیین شود، همانطور که مطالبه نمایندگان مجلس در مورد آموزش زبان ارتقای کیفیت این آموزش بود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای عملیات شدن موضوع پژوهش میان معلمان و دانش آموزان وجود دارد، گفت: در انتخاب معلمان به افرادی که نگاه پژوهشی داشته باشند باید توجه شود و فرایند یاددهی و یادگیری در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی پژوهش محور باشد تا تعلیم و تربیت اثرگذار رخ دهد.
او ادامه داد: ده ها هزار نفر از معلمان ما از اول دبستان تا دوازدهم، پژوهش محور کار می کنند، همچنین پژوهشسراهای دانش آموزی و معلمان داریم که باید فعال شود البته در تصمیمات کلان کشوری کمیسیون آموزش و تحقیقات و وزرای وزارتخانه های دیگر و حوزه های علمیه و دانشگاه هم باید دغدغه پژوهش داشته باشند و البته برخی از آنها که دغدغه مند هستند، کارشان جای تقدیر دارد.
حجتالاسلام والمسلمین ذوعلم تاکید کرد: برای مثال در تهران، منطقه ۱۱ آموزش و پرورش با دانشگاه شریف ارتباط پژوهشی خوبی دارند اما گاهی مسائل کلان مانع از نمودار شدن چنین فعالیت های پژوهشی میشود.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره وضعیت انحلال یا استقلال پژوهشگاه مطالعات گفت: پژوهشگاه مطالعات، پژوهشگاه قدرتمندی است و بودجه آن باید افزایش پیدا کند و حتما لایه های انتظارات در پژوهشگاه باید تامین شود.
او ادامه داد: پژوهشگاه باید به تقویت اعضای هیئت علمی و افزایش بودجه بپردازد و حضور جدی در سطح استان ها برای امر پژوهش داشته باشند تا انتظارات مختلف تامین شود. الان پژوهشگاه مستقل است به ویژه در امر پژوهشی و به غیر از فرایند علمی، موضوع دیگری وجود ندارد.
انتهای پیام/