نشست خبری کنسرت «پانزده سالگی» با اجرای گروه نیلپر با حضور اصحاب رسانه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری کنسرت پانزده سالگی با اجرای گروه نیلپر در تالار وحدت برگزار شد.

نوید گوهری مدیر هنری و رهبر ارکستر ابتدا توضیحاتی درباره کنسرت ارائه کرد و گفت: موسیقی برای ما شغل نیست. ما دغدغه معنا را داریم و سعی می‌کنیم هر آنچه متداول است را مورد بررسی قرار دهیم و علت رفتار‌های روزمره خود را بدانیم.کنسرت ما آرترناتیو است. یعنی در بازار موسیقی جایی نداریم.

وی افزود: ما با چند مفهوم مهم در اجرا سر و کار داریم؛ یک مفهوم گذشته است. زمان در بر دارنده گذشته است و ما هم سعی کردیم این گذشته را مدنظر قرار دهیم. گذشته اهمیت دارد، چراکه حاوی زندگی امروز و آینده هر کس است. هرکس که گذشته ندارد، امروز و آینده هم ندارد. ارکستر نیلپر در این کنسرت بخشی با عنوان مناظر اسرار آمیز دارد که برگرفته از طبیعت و اقلیم است.

گوهری گفت:ما موسیقی تراژیک را هم در بخش سوم کنسرت داریم چراکه زندگی آهنگسازان و موزیسین‌هایی که ما سراغشان رفتیم حاوی موضوعات تراژیک است؛ هنر درگیر بحران معناست و ما چرایی را در کنسرت به چالش می‌کشیم.

وی ادامه داد: به جز اجرا‌هایی که به صورت کارخانه‌ای اجرا می‌شود نوازندگان و موزیسین‌ها مطالعه‌ای روی موسیقی کلاسیک ندارند. خود موزیسین‌های موسیقی کلاسیک چطور از موسیقی کلاسیک حمایت می‌کنند. ما چقدر چیزی که اجرا می‌کنیم را می‌فهمیم.  ما از خودمان حمایت نمی‌کنیم، من از مخاطب و رسانه و دولت نیازمند حمایت هستم. مخاطب من بدون چشم داشتی عاشق موسیقی است. هفتاد نفر تا این لحظه بلیت کنسرت را خریدند و من به تک تکشان افتخار می‌کنم. حالا این خانواده می‌تواند انتظار حمایت از دولت را داشته باشد؟

گوهری گفت: ما وقتی از طرف خودمان حمایت نمی‌شویم، چطور انتظار دارم سالنم پر شود. در اولین قدم حمایتی من باید صنفی داشته باشم که کار من را بفهمند. وقتی من چنین شبکه‌ای ندارم یعنی مستقل عمل کرده ام و نمی‌توانم توقع حمایت از دولت را داشته باشم.

وی ادامه داد:خود موزیسین‌های کلاسیک هنرمندان هم ردیف خود را قبول ندارند. مثلا یک موزیسین در کنسرتی از گروه دیگر می‌نشیند که او را به نقد بکشد. ما در موسیقی کلاسیک هم مافیا درست کردیم. منظورم از مافیا رفیق بازی است. من فقط کار رفیق هایم را می‌بینیم و به موزیسین‌های دیگر توجه نمیکنم. در اجرای ما هم فقط چند نفر کار ما را می‌بینند.

گوهری در ادامه گفت: وقتی سالن خالی است من خوشحال هستم. چرا که نشان می‌دهد کار ما عوام پسند نیست. نوازندگان ما همه دغدغه موسیقی کلاسیک و معنا در جامعه هستند. ارکستر نیلپر جزو معدود ارکستر‌هایی است که نوازندگانمان را حفظ کردیم. اعضای ما همه دغدغه آرترناتیو بودن را دارند. ما در جمع ارکستر درباره همه چیز از جمله  موضوعات روز تا زندگی شخصی‌ صحبت می کنیم؛ مشکلات فراوانی داریم هزینه‌های گروه بالاست. همین موضوع را بحث کردیم و همه ارکستر پذیرفتند که دستمزد کمتری بگیرند.

احسان تارخ مدیر ارکستر در ادامه گفت: ابتدا خبری خوش را بدهم. من و نوید از مسئولان فستیوال موسیقی کلاسیک هستیم. در دوره جدید برای اولین بار تاریخ مشخصی را در نظر گرفتیم. دوره جدید فستیوال ۱۸ تا ۲۸ خرداد برگزار خواهد شد.

گوهری ادامه داد: دانشگاه خیلی محیط آکادمیک خوبی است، اما دانش تجربی مهم‌تر از دانش آکادمی است. من ترجیح می‌دهم در انتخاب ارکستر به جای انتخاب یک فارغ التحصیل موسیقی سراغ هنرجوی دغدغه‌مند بروم. باید ببینم نگاه نوازنده به هنر چیست و چقدر عادت به تئاتر رفتن و کتاب خواندن دارد.

تارخ در ادامه گفت: همه نوازندگان ما یا فارغ‌التحصیل هنرستان هستند یا الان دانشجو هستند. بحث تئوری باید در کنسرت اجرا شود. دو سال پیش فراخوان برای تکمیل کادر گذاشتیم، اما سعی کردیم هسته اصلی را حفظ کنیم. ما در هر پروژه از نوازندگان دعوت می‌کردیم اما نوازنده‌های ارکستر سمفونیک نمی‌رسیدند که بیایند. به دلیل پروژه‌های متعدد برای ارکستر نیلپر ما برنامه فصلی گذاشتیم. به همین دلیل دو سال است پنجشنبه‌ها تمرین داریم.

تارخ ادامه داد: ما در بلیت فروشی رقم‌ها را بر اساس شرایط جامعه گذاشتیم. اگر می‌خواستیم رقم واقعی و استانداردی را برای بلیت فروشی در نظر بگیریم باید بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را برای رقم بلیت قرار می‌دادیم. در تالار وحدت که دویست نفر ظرفیت دارد یک ردیف را باید به مهمانان ویژه دهیم. بین ۴ میلیون و دویست تا ۴ میلیون ۸۰۰ تومان هزینه سالن تالار وحدت است. ما باید بین پانصد هزار تا یک میلیون تومان دستمزد نوازندگان را بدهیم؛ بنابراین هزینه‌های کنسرت برای ما بسیار بالاست و سودی از اجرا‌ها به ما نمی‌رسد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار