به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، برخی کاربران با ثبت سوژهای در سامانه نسبت به طرح آ. ت. ت درباره شیوه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد اعتراض کردهاند.
پس از انتصاب معاون جدید آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیشنهاد تغییر روش پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بار دیگر مطرح شد.
علی خاکی صدیق با استناد به گفته روسای دانشگاههای برتر کشور اعلام کرد که این مسئولان دانشگاهی نسبت به روش فعلی پذیرش دانشجو مقطع ارشد از طریق کنکور گلایه دارند و معتقدند که کنکور فعلی نمیتواند دانشجویان برتر را به این دانشگاهها هدایت کند.
اما این موضوع با نظر موافق و مخالف بسیاری رو به رو شد.
یکی از منتقدان جدی این طرح، دانشجویانی هستند که در دانشگاههای برتر تحصیل نکرده اند؛ همچنین دانشجویانی که دانشگاههای آزاد، دانشگاههای غیرانتفاعی و دانشگاههای علمی کاربردی تحصیل خود را به پایان رساندهاند معتقدند که اگر این شیوه اجرایی شود، اعضای هیات علمی و اساتیدی که در دانشگاههای سطح یک مشغول مصاحبه با دانشجویان میشوند نظر بهتری نسبت به دانشجویانی که مقاطع تحصیلی پایینتر را در همان دانشگاه یا دانشگاههای برتر گذراندهاند خواهند داشت و با این روش شانس حضور دانشجویان دیگر دانشگاهها در دانشگاههای برتر کاهش پیدا میکند.
مخالفان این طرح میگویند در نتیجه این روش دانشجویی که در مقطع پایینتر نتوانسته به دانشگاه برتر راه پیدا کند در مقاطع بعدی هم حتی در صورت برخورداری از سطح علمی یکسان با دانشجویان دانشگاه برتر، شانس برابر نخواهد داشت.
پس از مطرح شدن این موضوع و در حالی که هنوز اجماع نظری روی تایید یا رد این طرح حاصل نشده بود، پیگیریها از معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از رد شدن این طرح حکایت داشت.
خاکی صدیق گفت: این طرح از دستور کار خارج شده است؛ مگر اینکه شکل جدیدتری از طرح دوباره ارایه شود.
پس از اعلام رد شدن طرح پیشنهادی آ. ت. ت، هوشنگ طالبی حبیب آبادی رئیس دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سؤال که طرح آ. ت. ت اخیرا از سوی معاون آموزشی وزیر علوم مطرح شد، اما در نهایت این طرح در شورای سنجش رد شد، آخرین خبر از طرح تغییر شیوه پذیرش در کارشناسی ارشد چیست و آیا از رؤسای دانشگاهها در این باره نظرخواهی شده است؟ اظهارداشت: ابتدا باید در موضوع مطرح شدن طرح آ. ت. ت در شورای سنجش و پذیرش و رد شدن آن تشکیک وارد کنم؛ زیرا نشنیدم که این طرح در شورا مطرح شده باشد و شورا آن را رد کرده باشد.
به گفته وی، در باره این طرح به صورت رسمی از دانشگاهها نظری خواسته نشده است.
رئیس دانشگاه اصفهان در پاسخ به این سؤال که موضوع مطرح شدن طرح در شورای سنجش و پذیرش توسط معاون آموزشی وزیر علوم اعلام شده است، گفت: دو شورا در این باره وجود دارد یکی شورای سنجش و پذیرش عمومی و دیگری شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی.
وی ادامه داد: اساسا طرح آ. ت. ت طرح تحصیلات تکمیلی است و بعید میدانم که این طرح در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی طرح و رد شده باشد.
طالبی خاطر نشان کرد: این طرح مختص شیوه پذیرش دانشجو در دوره ارشد است و درباره دوره کارشناسی نظری ندارد.
ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، در پاسخ به این سوال که طرح آ. ت. ت که گفته شد یکبار طرح و رد شده است آیا در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی مطرح شده یا در شورای سنجش و پذیرش عمومی؟ اظهار داشت: به دلیل اینکه طرح آ. ت. ت مربوط به تحصیلات تکمیلی است در شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی مطرح و رد شد.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه این طرح مغایر با قانون بود رد شد.
خدایی در پاسخ به این سوال که آیا قرار شد این طرح بازنگری و دوباره مطرح شود؟ گفت: اگر قرار باشد قانون تغییر کند این کار باید از طریق مجلس انجام شود و در حیطه اختیارات شورای سنجش و پذیرش نیست.
رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در پاسخ به این سوال که برخی موافقان این طرح گفتهاند که این موضوع را برای سال آینده پیگیری میکنند، گفت: روشهای دیگر پیشنهادی هر چه که باشد میتوانند دوباره مطرح شوند، اما شورای سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی ذیل قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی شکل گرفته است و این شورا نمیتواند خلاف قانون عمل کند.
محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران، درباره طرح آ. ت. ت اظهار داشت: امیدوار هستیم که این طرح در ادامه کار تصویب و اجرا شود.
وی در واکنش به مخالفتها درباره این طرح، گفت: کار خوب جا پای خود را پیدا میکند.
وی در پاسخ به این سؤال که با توجه به اینکه این طرح رد شده آیا پیشنهاد جایگزینی برای آن مطرح شده است؟ گفت: این طرح را ادامه میدهیم و انشاءالله سال دیگر تصویب میشود.
پس از آنکه انتقادهای کهنه به نتایج کنکور ارشد و تاثیر سهمیهها در قبولیهای کنکور ارشد امسال، بالا گرفت، اخیرا وزارت علوم با همکاری وزارت بهداشت پیشنهادی را برای ساماندهی سهمیهها ارایه کرد.
امسال صحبت از موضوع قدیمی تغییر روش شیوه پذیرش دانشجو در مقطع ارشد بار دیگر مطرح شد؛ اما این بار این مطالبه در حالی دوباره بر سر زبانها افتاده که اکنون تجربه لایحه پیشنهادی ساماندهی سهمیهها به عنوان یک پیگیری از مطالبه قدیمی در کارنامه وزارت علوم قرار گرفته است.
به نظر میرسد با توجه به جدیت روسای دانشگاههای مطرح کشور و تلاش موافقان طرح برای ایجاد تغییر، سرنوشت طرح آ. ت. ت به همین جا ختم نشود و احتمالا اخبار دیگری از ادامه پیگیریهای این طرح شنیده خواهد شد.
منبع: فارس
انتهای پیام/