پزشکانی که زباله‌های عفونی خود را تحویل مراکز جمع آوری پسماند نمی‌دهند به دادستانی معرفی شدند.

نخعی نژاد مسول پایش حفاظت محیط زیست  در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: بر اساس تقسیم بندی قانون مدیریت پس ماند، انواع پسماند پزشکی و مدیریت اجرای پسماند پزشکی به خود تولید کننده است.

او افزود: جامعه پزشکی برابر قانون مدیریت اجرایی پسماند‌های باید جمع آوری و بی خطرسازی و دفع زباله‌ها را از طریق شرکت‌های مورد تایید انجام دهند .

او با اشاره به اینکه در استان خراسان جنوبی پسماند‌های بیمارستانی ما تعیین تکلیف شده اند بیان کرد: کلیه مراکز بیمارستانی پسماند ان‌ها جمع‌آوری و بی خطرسازی میشود و به صورت سه ماهه از طریق آزمایشگاه معتمد مورد سنجش قرار می‌گیرد و سپس تبدیل پسماند عادی و زباله‌ها ومسپس دفن می شود .

مسول پایش حفاظت محیط زیست استان ادامه داد: در خصوص پسماند مراکز خصوصی و مطب‌ها کلینیک آزمایشگاه‌ها متاسفم تا سال گذشته ساماندهی نبود و اختلالات پسمانده پسماند عادی داشتیم و این خطری بود که سلامت شهروندان را تهدید می‌کرد.

او ادامه داد:با تایید دانشگاه علوم پزشکی دو شرکت جمع آوری پسماند مخصوص مطب‌ها و آزمایشگا‌ها معرفی شدند و با عقد قرار دادی با پزشکان به صورت ماهانه پسماند‌ها و زباله‌های عفونی این مراکز را جمع آوری میکنند.

نخعی نژاد با اشاره به اینکه ۹۰ درصد این پس ماند پزشکی بخش خصوصی در سطح مرکز استان دارد افزود:  متاسفانه مطب‌ها و کلینیک‌هایی وجود دارد که قرارداد نبستند .

مسول پایش حفاظت محیط زیست همچنین افزود: طبق تقسیم بندی مقررات پسماند‌های پزشکی پسماند پزشکی به عفونی تیز و برنده شیمیایی دارویی و پسماند عادی و حتی پسماند عادی هم مثل چوب معاینه دهان دندان و دست کشی که تماس داره با بیمار پسماند ویژه محسوب می‌شود و این را قانون‌گذار تعیین کرده و سلیقه‌ای نمیشود برخورد کرد.

او با بیان اینکه به لحاظ گستردگی فعالیت زباله گردی در سطح شهر، امکان آلودگی زباله گردان به بیماری‌های عفونی وجود دارد ویک مسئله بسیار مهم است  گفت: ما اسامی پزشکانی  که در واقع پسماندشان را به مراکز حمع اوری تحویل نمی‌دهددر اختیار دادستانی گذاشتیم.

نخعی نژاد ادامه داد : انتظار داریم دادستان محترم به عنوان مدعی‌العموم در این مورد که تهدیدی بر سلامت مردم است  با جامعه پزشکی بر خورد کند.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.