ریاست جمهوری افغانستان سخنان اخیر سفیر آمریکا در کابل درباره تشکیل دولت افغانستان را مخالف قانون اساسی این کشور خواند.

واکنش ریاست جمهوری افغانستان به اظهارات مداخله جویانه سفیر آمریکابه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، ارگ ریاست جمهوری افغانستان به سخنان جان بس، سفیر آمریکا در کابل درباره دولت آینده افغانستان واکنش نشان داد.

جان بس در پایان ماموریت خود در افغانستان در گفتگو با یکی از رسانه های افغانستان گفته بود: رئیس جهمور آینده افغانستان حمایت بخش اندکی از مردم را خواهد داشت و باید یک حکومت فراگیر تشکیل دهد.

وی اظهار داشت: «مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری پایین بوده است و این نشان می دهد که بخش بزرگ مردم افغانستان از رئیس جهمور آینده حمایت نمی کند و رئیس جمهور بعدی باید به خواسته ها، بیم‌ها و مخالفت‌های بخش بزرگی از جامعه گوش دهد و به گونه‌ای حکومت کند که مردم احساس کنند صدایشان شنیده می‌شود.»

لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان در واکنش به این اظهارات گفت: با توجه به قانون اساسی افغانستان هر نامزدی که بیش از 50 درصد آرا را به دست بیاورد برنده انتخابات است و در این قانون سقف مشخصی از مشارکت رای دهندگان برای پیروزی یک نامزد را تعیین نشده است.

وی اظهار داشت: بر اساس قانون اساسی افغانستان و دیگر قوانین، هر نامزد ریاست جمهوری که 50 به علاوه یک درصد آرای استعمال شده را به‌دست آورد، رئیس جمهور آینده افغانستان است. شمار اشتراک‌کنندگان انتخابات در قانون اساسی مشخص نشده است. اما سهم دادن به دیگران از اصل‌های مردم‌سالاری است، اما اینکه چگونه سهم داده می‌شود، از صلاحیت‌های رئیس جمهور آینده است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار