معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه با بیان اینکه در استان معادل فرش در پشم هم مزیت داریم، گفت : منابع خوبی برای تکمیل زنجیره فرش استان در نظر گرفته شده است.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه گفت : علاوه بر فرش در حوزه پشم نیز بسیار مزیت داریم، اما متاسفانه اکنون پشم تولیدی کرمانشاه از استان خارج می‌شود و به صورت نخ رنگرزی شده با چند برابر قیمت به استان برمی‌گردد.

او رونق صنعت فرش استان را نیازمند تکمیل زنجیره فرش استان از پشم تا تولید فرش و در ادامه بازاریابی و فروش دانست و گفت : برای تکمیل این چرخه چند کارخانه هم در نظر گرفته شده است.

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه،گفت: ۴۰ میلیارد تومان از منابع مختلف بنیاد برکت، تسهیلات کمیته امداد، کمک‌های فنی و اعتباری و ... نیز برای صنعت فرش استان در نظر گرفته شده است.

حاتمی بر لزوم راه‌اندازی یک تشکل فراگیر و قدرتمند برای فرش استان تاکید کرد که بتواند بخش‌های مختلف تبلیغ، بازاریابی، آموزش و ... را نیز هدایت کند.

او خواستار در نظر گرفتن تسهیلات بانکی برای بافندگان استان با سود و دوره بازپرداخت مناسب هم شد و گفت: در شرایطی که فرش به دلایل مختلف رو به زوال است، پرداخت تسهیلات با سود ۱۸ درصد به این بخش به هیچ عنوان توجیه ندارد.

قدرت الله احمدی از فعالان صنعت فرش استان با اشاره به قدمت فرش استان کرمانشاه، گفت: بر اساس مستندات، فرش سنقر حدود ۵۰۰ سال قدمت دارد و نمونه آن در موزه‌های لندن نگهداری می‌شود.

او با بیان اینکه فرش دستباف در دنیا به نام ایران به ثبت رسیده، افزود: زمانی سالانه ۱۰۰ هزار مترمربع از فرش کرمانشاه به کشور‌های اروپایی صادر می‌شد.

این فعال صنعت فرش از مشکلات پیش روی این صنعت هم یاد کرد و افزود: نبود متولی واحد و موازی کاری از مهمترین این مشکلات است.

او گفت: از سوی دیگر سرمایه در گردش کافی در اختیار فعالان این صنعت نیست تا حداقل بتوانند فرش بافندگان را به صورت تضمینی خرید کنند، زیرا گاهی گردش سرمایه برای فرش دو تا سه سال هم طول می‌کشد.

احمدی از نبود یک مرکز واحد در کرمانشاه برای عرضه فرش استان نیز انتقاد کرد و گفت: بسیاری از فروشگاه‌ها اکنون فرش تبریز و کاشان را می‌فروشند.

این فعال صنعت فرش با اشاره به اینکه بسیاری از بافندگان در خانه خود کار می‌کنند و سلامت آن‌ها در معرض خط است، افزود: خوب است اگر بتوانیم یک اتاق کوچک برای این افراد در محل زندگی آن‌ها مختص فرش بافی برپا کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.