اصفهان قطب ملی و بین المللی صنایع دستی

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: حدود ۳۰۰ رشته صنایع دستی که در کشور مشغول به فعالیت هستند، حدود ۱۹۹ رشته‌ی آن در استان اصفهان فعال است.

فریدون الهیاری مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،گفت: در استان اصفهان حدود ۴۰ هزار نفر هنرمند صنایع دستی مشغول به فعالیت هستندکه بصورت شناسنامه دار و ثبت شده در سامانه‌های میراث فرهنگی در حوزه‌ی صنایع دستی فعالیت می‌کنند، تعداد شاغلین این حوزه بیش از آن کسانی است که در این سامانه فعال شدند، و این نشان دهنده‌ی این است که صنایع دستی در اشتغال استان و اقتصاد و معیشت مردم جایگاه مهمی را پیدا کرده است.

او در خصوص کاشی‌های سنتی افزود:استان اصفهان در حوزه‌ی کاشی و سرامیک به ویژه کاشی‌های سنتی، در رده استان‌های برتر کشور است؛ در  استان حدود ۵۰۰ کارگاه فعال در حوزه‌ی کاشی سنتی وجود دارد و بیش از هزار نفر بصورت انفرادی به تولید این محصول می‌پردازند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: امروزه محصولات هنرمندان کاشی ساز این استان، به کشور‌های مختلف منطقه از جمله کشور‌های اسلامی، کشور‌های حوزه‌ی قفقاز و کشور‌های حوزه‌ی آسیای مرکزی صادر می‌شود.

 الهیاری در ادامه گفت: در زمینه‌ی صادرات باید برنامه ریزی‌های جدی و اساسی انجام شود و حمایت از هنرمندان صنایع دستی بویژه در حوزه‌ی کاشی سازی باید در دستور کار قرار گیرد.

او در پایان با اشاره به حمایت از خانوار‌های بی سرپرست و نیازمند گفت: آخرین اقدامی که ما در استان اصفهان داشته ایم در قالب یک تفاهم نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) و همچنین با شهرداری اصفهان و شورای اسلامی شهر در خصوص اشتغال ۵۰۰ نفر از اعضای خانوار‌های بی سرپرست و خانواده‌هایی که نیازمند حمایت هستند، در این طرح شهرداری مکان را تآمین می‌کند و کمیته‌ی امداد امام خمینی «ره»، تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و مسئولیت آموزش این افراد بر میراث فرهنگی است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.