به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی الهیار ترکمن معاون برنامهریزی و توسعه آموزش و پرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: قرارداد جدید با بانک ملی برای مرابحع و احداث مسکن داریم و با توجه به انعقاد تفاهمنامه با وزارت راه سقف وام افزایش یافته است، اما سود همان ۱۲ درصد است.
او ادامه داد: وزارت راه پذیرفته است تا برای شهرکها و تحویل مسکن اهتمام داشته باشند و به زودی اولین فاز اجرایی آغاز میشود.
الهیار ترکمن به ستاد اسکان نوروزی اشاره کرد و گفت: برای رفاه حال فرهنگیان برنامه ریزی کردیم تا حتی المقدور شرایط خوبی برای مسافران فرهنگی داشته باشیم.
معاون برنامهریزی و توسعه آموزش و پرورش درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان با اشاره به اینکه مرکز جدید به فهرست مراکز درمانی طرف قرارداد افزوده شد، اظهار کرد: در سالهای قبل بیمه فقط به روش صندوقی اجرا میشد، اما در برنامهریزیهای جدید تغییراتی داشتیم و کمترین عدد افزایش حق بیمه را در قرارداد جدید داریم.
الهیار ترکمن درباره بودجه ۹۹ گفت: درباره بودجه برای امور اجتماعی آموزش و پرورش در میزان افزایش اعتبارات دومین دستگاه و از لحاظ میزان اعتبار بیشترین حجم را داشته است.
معاون برنامهریزی و توسعه آموزش و پرورش اظهار کرد: در لایحه ۹۷، مجلس لایحه دولت را ۴/۸ درصد افزایش داد اما سهم آموزش و پرورش از ۱۱/۲ به ۹/۵ درصد کاهش یافت؛ این اتفاق در سال ۹۸ هم رخ داده و سقف لایحه افزایش یافت اما ۰/۳ آن را به آموزش و پرورش اختصاص دادهاند.
او ادامه داد: این حداکثری ظرفیت برای افزایش بودجه است و باید منابع دیگری را در کنار این منابع فعال کنیم تا شرایط بهتری داشته باشیم. همچنین کارگروهی برای تحلیل داراییهای آموزش و پرورش تشکیل شده است تا افزایش بهره وری را شاهد باشیم، اما تا زمانی که به تعیین سهم GDP نرسیم بودجه کفاف نمیدهد.
بیشتر بخوانید: نگاه صنفی و پولی به رتبه بندی فرهنگیان نداریم
الهیار ترکمن بیان کرد: باید با مشارکت سازمان برنامه و بودجه و خزانه داری کل کشور تخصیص مصوب را دریافت کنیم که تخصیص ۱۱۰ درصدی داشته باشیم. اینگونه کمترین عدد انتقالی را خواهیم داشت و از این بابت شرمنده فرهنگستان نیستیم.
او با تاکید بر اینکه برای پیشبرد اهداف آموزش و پرورش باید از تمام ظرفیتهای این وزارتخانه استفاده شود، گفت: البته طی سال گذشته اقداماتی برای آسیبشناسی و برنامهریزی این حوزه داشتیم.
معاون برنامهریزی و توسعه آموزش و پرورش با اشاره به تاثیر قانونگذاری مجلس در خط مشی آموزش و پرورش اظهار کرد: انتخابات مجلس به عنوان قوه مقننه تاثیر زیادی در توسعه خط مشی کشور دارد؛ بنابراین آموزش و پرورش مشارکت حداکثری را در این انتخابات دارد.
الهیار ترکمن تصریح کرد: البته آموزش و پرورش در این مورد کاملا بیطرف است و قصد حمایت از کاندیدای خاصی را ندارد.
او درباره شائبههای رتبه بندی فرهنگیان اظهار کرد: در اجرای رتبه بندی قانون باید رعایت شود؛ بنابراین با دقت خاصی کار را پیش بردیم و در مواردی شائبه برداشتهای فردی و متفاوت از اجرا داریم که بازنگری در احکام را انجام دادیم.
الهیار ترکمن گفت: سهشنبه جلسه هیئت مرکزی ممیزه را داریم و در مورد مواردی، چون مرور احکام و قانون تعجیل برنامهریزی داریم که البته
باید طبق قانون باشد.
او ادامه داد: هنوز آثار کارهای دولت دهم برای برقراری برخی افزایشها در حقوق و ابطال دیوان هنوز پاک نشده است پس بنا داریم کار غیرقانونی نکنیم، این کار مخالف منافع فرهنگیان است.
الهیار ترکمن با تاکید بر اینکه برایپیشبرد اهداف آموزش و پرورش باید از تمام ظرفیتهای این وزارتخانه استفاده شود، گفت: البته طی سال گذشته اقداماتی برای آسیبشناسی و برنامهریزی این حوزه داشتیم.
معاون برنامهریزی و توسعه آموزش و پرورش با بیان اینکه برای اجرای رتبهبندی ۱۴۵۰ میلیارد تومان به حقوق دی ماه آموزش و پرورش اضافه شد، گفت: با این افزایش حقوق معلمانی در رتبههای دو تا ۵ با حقوق دی پرداخت شد و برای رتبه یک در حال بررسی هستیم تا با حقوق بهمن افزایش حقوق آنها اعمال شود.
او افزود: بر اساس آییننامه هیئت وزیران دو کار برای رتبهبندی انجام شد اول آنکه رتبههای دو تا پنج را تطبیق دادیم و رتبههای قبلی از پایه تا عالی در رتبههای دو تا پنج قرار گرفتند همچنین برای رتبه مقدماتی شرایطی مانند صلاحیت عمومی، تخصصی و حرفهای بررسی میشود.
الهیار ترکمن به تدوین برنامه هفتم توسعه هم اشاره و اظهار کرد: برنامه ششم ۱۴۰۰ به پایان میرسد و برنامه هفتم آخرین سند چشم انداز ۱۴۰۴ است، بنابراین باید در این برنامه سیاستگذاریمشخصی داشته باشیم علاوه بر آن باید برای تدوین سند چشم انداز دوم آماده شویم.
او ادامه داد: از سه ماهه اول سال ۹۹ کمیتهای برای برنامه هفتم داریم تا مشکلات در سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ را بررسی کرده و با نگاهی آینده نگرانه بررسی کنیم.
الهیار ترکمن بیان کرد: باید وارد سیاستهایی شویم که بتواند موانع آموزش و پرورش را برطرف کند و واقعبینانه برنامهریزی کنیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه آموزش و پرورش همچنین به اهمیت آمار برای برنامهریزی در کارها اشاره و تصریح کرد: باید شاخصهای نظام برنامهریزی جهانی را تعریف و براساس محاسبه دادهها شناسایی کنیم.
او درباره برنامهریزی برای پذیرفتهشدگان آزمون استخدامی گفت: اکنون مصاحبه افراد پذیرفته شده چند برابر ظرفیت اعلام شد و بعد از آن گزینش آنها انجام میشود.
الهیار ترکمن ادامه داد: امیدواریم با احتساب دوره مهارت آموزی در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی مهر سال بعدی به کلاسهای درس برسند.
او همچنین به تشکیل کمیته سه نفره برای ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: در این کمیته سازمان برنامه بودجه، سازمان امور استخدامی و آموزش و پرورش عضو هستند و بر نیازسنجی و تامین آن تاکید دارند؛ بر این اساس قصد داریم در سال ۹۹ وارد فاز دوم ساماندهی نیرو شویم.
الهیار ترکمن درباره تعیین تکلیف استخدام مربیان پیش دبستانی، حقالتدریس و آموزشیاران نهضت اظهار کرد: شیوه نامه ابلاغ شد و در استانها کار در حال نهایی شدن است البته مجلس استفساریهای تهیه کرده است ولی دولت با هرگونه استفساریهای که موجب توسعه قانون باشد، مخالف است. استفساریه باید به رفع نقاط مبهم کمک کند نه آنکه قانون را توسعه دهد؛ به طور کلی هرچه به فرایند علمی و مبتنی بر رقابت و شایستهگزینی جذب نیرو خدشه وارد کند، مخالف آن هستیم.
معاون برنامه ریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش درباره بودجه سال آینده آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بودجه مصوب برای هر بخشی داریم، گفت: بودجه عمومی کشور بدون اعتبار شرکت های دولتی و نهادهای انتفاعی درسال ۹۸، ۴۴۸ هزار و ۵۸۱ میلیارد تومان بوده است اما در لایحه ۹۹ بیش از ۴۹۷ است.
الهیار ترکمن درباره جبران کسری بودجه آموزش و پرورش گفت: هشت درصد افزایش منابع عمومی دولت قابل قبول است، اما مورد نیاز کامل نیست و وقتی در دستگاههای اجتماعی بعد از فصل پژوهش بیشترین رشد به آموزش و پرورش اختصاص مییابد، یعنی به بودجه اهمیت داده شده است اما اعتبارات کافی نیست.
او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش هرگز عامدانه شاخصهای کیفی را افت نمیدهد، گفت: در طول چهار دهه گذشته رویکرد توسعه کمی در آموزش و پرورش غلبه داشته است علاوه بر آن دو عدد برای بودجه ۹۹ آموزش و پرورش داریم که یکی مربوط به همه ردیفهای آموزش و پرورش و یکی هم جدول هفت لایه بودجه در زمینه آموزش و پرورش است.
اللهیار ترکمن با تاکید بر نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد اظهار کرد: اکنون بودجه ما بر اساس عملکرد نیست یعنی روی یک عدد خاص هر ساله افزایش بودجه داریم که این کافی نیست.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع آموزش و پرورش اظهار کرد: پایدارترین منبع برای آموزش و پرورش عوارض سازی و تعیین سهم از مالیات است و حتی نوبلیست ۲۰۱۹ اقتصاد به این موضوع اشاره دارد.
او درباره حذف حق مالکانه فرهنگیان از صندوق ذخیره فرهنگیان با اشاره به اینکه هیچوقت این سهم وجود نداشته است، گفت: این حق شامل اموال غیرمنقول یک موسسه است و اینطور نیست که در هر بنگاه اقتصادی، سهامداران خواهان حق مالکانه باشند ولی به هر حال فرمولهایی برای تعیین این سهم وجود دارد.
معاون برنامهریزی و توسعه آموزش و پرورش گفت: بنگاه اقتصادی برای فعالیت باید وسایلی را فراهم کند تا بازده اقتصادی حاصل شود، بر این اساس هیئت امنای صندوق وظیفه بررسی حق مالکانه را به هیئت مدیره سپرده است تا ظرفیت لازم برای محاسبه آن با توجه به فرمولهای موجود بررسی شود.
او درباره وضعیت واریز معوقات رتبه بندی بیان کرد: معوقات از مهر تا آذرماه واریز شده است و هیچ معوقهای تاکنون نداشتیم.
الهیار ترکمن درباره اقتصاد مدرسه با اشاره به اینکه لایحه ای با عنوان مدیریت مدرسهمحور تهیه و به شورای اداری ارسال شد، گفت: تجربه کشورهای دنیا نشان میدهد که اصلیترین سازمان اجرایی مدرسه است و تا زمانی که مدرسه تحت سیطره ستاد باشد، هیچ اقدام اصلاحی صورت نداریم.
معاون برنامهریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره پرداخت حق مهدکودک کارمندان بیان کرد: برای پرداخت از کمکهای قضایی دیوان استفاده کردیم تا برای آموزشوپرورش ماده ۲۴ قانون الحاقی ۲ را رعایت کنیم که تا آخر سال از سرجمع تخصیصهای دریافتی مطالبات به حق مهدکودک را پرداخت خواهیم کرد.
انتهای پیام/