یک هنرمند بلغاری به نام استامن کارانفلیف که بینایی خود را از دست داده، راهی برای کشیدن نقاشی پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، استامن کارانفیلف هنرمند کور بلغاری است که روی یک بوم خم می‌شود، روی سطح نقاشی را لمس می‌کند تا یک منظره جنگلی بکشد.

او زمانی که در سال ۲۰۱۵ به طور ناگهانی نابینا شد، امید خود را از دست داد و حتی به فکر خودکشی افتاد. اما پس از گذر از مرحله بحران متوجه شد هنوز هم راهی وجود دارد تا روی بوم نقاشی کند.

این هنرمند ۷۶ ساله که در استودیوی خود فعالیت می‌کند، می‌گوید: «تجربه و بینش عالی»؛ راز من این است.

کارانفیلف زمانی متوجه می‌شود که هنوز هم می‌تواند تفاوت بین مربع‌های رنگی و روشن و تاریک را از طریق چشم چپ خود تشخیص دهد. برای باقی کار هم او بر غریزه، مهارت و حافظه خود که در طول فعالیت طولانی مدت کسب کرده است، تکیه می‌کند.

او درباره شیوه نقاشی خود می‌گوید: من تنها روی بوم‌های مشکی نقاشی می‌کشم؛ چرا که این گونه می‌توانم رنگ‌های گرم مثل نارنجی، قرمز و سبز روشن را تشخیص دهم. تنها زمانی که هوا روشن و آفتابی است برای نقاشی بیرون می روم؛ زیرا نمی توانم سایه‌ها را ببینم. زمانی که هوا تاریک و بدون آفتاب است نمی توانم نقاشی بکشم.

این هنرمند ادامه داد: من برجستگی‌های روی نقاشی را با انگشتان لمس و احساس می‌کنم و به این ترتیب می‌توانم تشخیص دهم در این نقاشی درخت یا خورشید وجود دارد.

در مراحل اولیه نقاشی، او تنها در فاصله چند سانتی متری از بوم ایستاده و تصاویری که در ذهن خود دارد به شکل مربع‌های کوچک تقسیم و سپس این مربع‌های کوچک را به یکدیگر متصل می‌کند.

نقاشی‌های او در کشور‌هایی مثل آلمان، یونان، ترکیه و چندین شهر بلغارستان به نمایش گذاشته شده است. او برای برگزاری سی و سومین نمایشگاه خود حاضر می‌شود. او می‌گوید امسال ۷۷ ساله می‌شود و سی و سه نمایشگاه چندان هم بد به نظر نمی‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار