اوضاع در نوار غزه به نظر می‌رسد که به سمت تشدید تنش و حتی جنگ پیش می‌رود؛ در این گزارش سه سناریوی احتمالی در این خصوص مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رونمایی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا از طرح معامله قرن در تاریخ ۸ بهمن باعث شده تا نوار غزه و کرانه باختری اقدامات ضد صهیونیستی خود را تشدید کنند. در این راستا جوانان فلسطینی در رام الله اولین عملیات خود را انجام دادند که به زخمی شدن ۱۶ سرباز اسرائیلی منجر شد. اما بررسی برخی نشانه‌ها احتمال شروع یک جنگ دیگر در نوار غزه را مطرح کرده است. اما آیا جنگ جدید در نوار غزه رخ خواهد داد یا تهدیدات جنگی اسرائیل صرفا ابزاری انتخاباتی از سوی نتانیاهو است؟

آیا شیپور جنگ در نوار غزه نواخته می‌شود؟

نوار غزه گام به گام به سوی قیام
مردم فلسطین از مدت‌ها پیش با هدف آرام‌سازی اوضاع در غزه و کاهش محاصره این باریکه، تظاهرات بازگشت و دیگر فعالیت‌های خود در مناطق مرزی را متوقف کرده بودند، اما رژیم صهیونیستی به تعهدات خود پایبند نبوده و همچنان تعلل به خرج می‌دهد که این مسئله موجب شده تا فلسطینیان از راه‌های دیگری این رژیم را وادار به پایبندی به تفاهمات حاصل شده وادار کنند. در این راستا مردم فلسطین طی هفته‌های اخیر در واکنش به طفره رفتن رژیم صهیونیستی از عمل به تعهدات خود و عدم کاهش محاصره غزه، مجددا راه‌اندازی بالون‌های آتش‌زا به سمت اراضی اشغالی را ازسرگرفته‌اند و حملات موشکی و راکتی به مناطق صهیونیست‌نشین نیز به همین منظور انجام می‌شود و قرار است به زودی تظاهرات بزرگ و مسالمت‌آمیز بازگشت نیز از سرگرفته شود. رونمایی از معامله قرن نیز مزید بر علت شده و عملیات‌های مردم فلسطین هم در نوار غزه و هم در کرانه باختری علیه اسرائیل شدت گرفته است. در کنار این عملیات‌ها، رژیم صهیونیستی نیز در پی رونمایی از طرح شوم معامله قرن به شدت از سوی جامعه جهانی محکوم شده است. در این شرایط مقامات رژیم صهیونیستی اقدام به تهدید نوار غزه کرده‌اند.

آیا جنگ جدیدی در راه است؟
اوضاع در نوار غزه به نظر می‌رسد که به سمت تشدید تنش و حتی جنگ پیش می‌رود. عامل شتاب‌دهنده به این مسئله نیز رونمایی ترامپ از معامله قرن است. نشانه‌های زیادی وجود دارد که حاکی از نزدیک بودن برخورد نظامی بین اسرائیل با گروه‌های مقاومت است. البته نباید از نظر دور داشت که اسرائیل پیش از این بار‌ها تهدید به حمله کرده و توان و جرات آغاز یک حمله به غزه را نداشته است. اما حملات بالون‌های آتش‌زای مقاومت فلسطین که به صورت روزانه انجام می‌شود ممکن است اسرائیل را به واکنش وادارد. این حملات بالنی اقدامی در واکنش به نقض عهد‌های مداوم اسرائیل و تشدید فشار بر مردم بی‌گناهی است که در ۱۲ سال گذشته در نوار غزه محصور هستند. رسانه‌های مختلف علاوه بر بالون‌های آتش‌زا از نشانه‌های دیگری که حاکی از شروع جنگ است پرده برداشته‌اند. طبق گزارش الخلیج آنلاین غیبت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس از انظار عمومی یکی از این نشانه‌ها است. با وجود آنکه معامله قرن از سوی دونالد ترامپ رونمایی شده وی در هیچ فعالیت سیاسی یا سازمانی در دوره اخیر شرکت نکرده و به نظر می‌رسد دستگاه‌های اطلاعاتی مقاومت فلسطین به شواهدی مبنی بر احتمال حملات اسرائیل به رهبران حماس دست یافته‌اند. این غیبت نشان دهنده سطح بالای تنش امنیتی و احتمال ماجراجویی جدید از سوی اسرائیل است.

آیا شیپور جنگ در نوار غزه نواخته می‌شود؟

سخنان مقامات صهیونیستی مبنی بر شروع جنگ نیز مهم‌ترین نشانه در این مورد است. نتانیاهو ادعا کرده که من همه چیز را به صورت مفصل نمی‌توانم توضیح بدم، اما ما در حال آماده سازی برای حمله به نیرو‌های فلسطینی در غزه هستیم. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شده اگر حماس به حملات انتقام‌جویانه خود ادامه دهد، با بزرگترین غافلگیری دوران حیاتش از سوی این رژیم مواجه خواهد شد. او افزود: نحوه غافلگیری‌ها متفاوت خواهد بود به ویژه اگر حماس به مسئله راکت‌پراکنی و متوقف کردن ارسال بالن‌های آتش‌زا بی‌توجه بماند. در این راستا وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی ادعا کرده که هیچ شخصی در نوار غزه مصونیت ندارد. یسرائیل کاتس در رابطه با اوضاع امنیتی و تشدید تنش در مرز‌های غزه مدعی شد که در سایه ادامه حملات موشکی و راه‌اندازی بالون‌های آتش‌زا، هیچ شخصی در غزه مصونیت ندارد و همه مورد هدف قرار خواهند گرفت. در همین حال، وزیر انرژِی رژیم صهیونیستی هم صبح چهارشنبه مدعی شد که ارتش صهیونیستی خود را برای یک عملیات نظامی گسترده علیه غزه آماده می‌کند. وی با اشاره به اینکه هیچ راه‌حل سحرآمیزی برای غزه وجود ندارد، ادعا کرد: «هر وقت تصمیم بگیریم، عملیاتی گسترده را علیه این باریکه آغاز خواهیم کرد.»

در این خصوص، منابع امنیتی حاضر در مقاومت فلسطین نیز از پرواز ۲۰ پهپاد جاسوسی رژیم صهیونیستی بر فراز نوار غزه خبر دادند. در واکنش به این تهدیدات پوچ، عضو دفتر سیاسی جنبش حماس فلسطین خطاب به نخست وزیر رژیم صهیونیستی وعده داد که این رژیم را از سرزمین فلسطین، بیرون خواهند کرد. «خلیل الحیه» بر تداوم مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیستی تأکید کرد. الحیه گفت که حماس و تمامی گروه‌های مقاومت و ملت فلسطین عزم خود را جزم کرده‌اند که در برابر اشغالگران بایستند و با معامله قرن مقابله و برای همیشه آن‌ها را ساقط کنند.

آیا شیپور جنگ در نوار غزه نواخته می‌شود؟

نتانیاهو به دنبال چیست؟
در شرایط کنونی نتانیاهو به شدت به دنبال انحراف افکار عمومی از پرونده‌های فساد است. دونالد ترامپ تلاش زیادی کرد تا با رونمایی از معامله قرن وی را از این پرونده‌ها نجات دهد، اما باز هم بنی گانتس، رقیب نتانیاهو در نظرسنجی‌ها پیشتاز است. انتخابات پارلمانی اسفندماه در اسرائیل اگر با پیروزی نتانیاهو همراه نباشد وی را به زندان خواهد فرستاد. به همین دلیل نتانیاهو از هر روشی برای پیروزی در انتخابات و کسب آرای طیف تندروی اسرائیل کمک می‌گیرد. حمله به نوار غزه نیز می‌تواند یک گزینه محتمل در این راستا قابل تحلیل و بررسی باشد.

حازم قاسم، سخنگوی حماس تاکید کرده که نتانیاهو سعی دارد با یک عملیات نظامی گسترده مردم فلسطین را تحت فشار بیشتر گذاشته تا با طرح معامله قرن موافقت کنند. البته عملیات اسرائیل علیه نوار غزه از دیدگاه کارشناسان تنها به معنای شروع جنگ نبوده و احتمال ترور رهبران مقاومت نیز وجود دارد. عامر خلیل، کارشناس امور اسرائیل معتقد است اولین اقدام اسرائیل ترور رهبران مقاومت در فلسطین است. این مسئله یا به صورت انفرادی اتفاق خواهد افتاد یا اینکه تعدادی از رهبران مقاومت را در یک محل مورد حمله قرار خواهند داد. در این شرایط به اعتقاد عامر خلیل یک دوره تشدید تنش اتفاق می‌افتد و ممکن است هفته‌ها به طول بیانجامد که طی آن مناطق مسکونی زیادی توسط اسرائیل مورد حمله قرار خواهند گرفت. عامر خلیل معتقد است که دومین سناریو این است که نتانیاهو تا زمان اجرای انتخابات در رژیم صهیونیستی، همچنان به تهدید کردن نوار غزه و پررنگ کردن تهدید ها ادامه دهد. نتانیاهو به دنبال این است تا با این اقدام رضایت ساکنان شهرک‌های نزدیک به نوار غزه که در معرض بالون‌های آتش زا هستند را جلب کند.

سه سناریوی محتمل در مورد جنگ در نوار غزه
نتانیاهو به شدت به دنبال این است تا بتواند شانس خود را برای پیروزی در انتخابات پارلمانی اسفند ماه بالا ببرد. وی پیش از این در دو انتخابات زودهنگامی که در فروردین ماه و شهریور ماه گذشته برگزار شده بود موفق به تشکیل ائتلاف و تشکیل کابینه نشد و به ناچار انتخابات  اسفند ماه باید تعیین‌کننده نخست وزیر آینده رژیم صهیونیستی باشد. نگرانی نتانیاهو این است که وی در پرونده‌های متعدد متهم به فساد بوده و دادستانی اسرائیل درخواست پیگیری و محاکمه وی را صادر کرده است. تنها راه وی برای فرار از این محاکمه پیروزی در انتخابات و تمدید دوران نخست وزیری است. دونالد ترامپ در دو سال گذشته تلاش‌های زیادی برای نتانیاهو انجام داده که وی را در انتخابات پیروز کند. آخرین نمونه نیز رونمایی از معامله قرن بود که بزرگترین هدیه انتخاباتی ترامپ به نتانیاهو بود. اما با این وجود نتایج نظرسنجی‌ها نشان دهنده این است که آرای نتانیاهو رشد نکرده و در مقابل بنی گانتس رقیب وی پیشتاز است. در این شرایط نتانیاهو سعی دارد تا با تهدید گروه‌های مقاومت در نوار غزه آن‌ها را در درجه اول وادار به عقب نشینی از ارسال بالون‌های آتش زا کرده و در مقابل نیز شرایط را برای پذیرش معامله قرن از سوی مردم فلسطین مهیا کند. تمام این اقدامات نیز با هدف کسب رای ساکنان سرزمین‌های اشغالی بوده که از حملات حماس و جهاد اسلامی واهمه دارند. برای تحلیل تهدید‌های نتانیاهو می‌توان با استفاده از برسی سناریو‌های محتمل میزان واقعی یا نمایشی بودن آن را فهیمد. در این راستا سه سناریو قابل بررسی است:

آیا شیپور جنگ در نوار غزه نواخته می‌شود؟


سناریوی اول: نتانیاهو صرفا به دنبال این است تا با تهدید کردن مقاومت فلسطین به یک عملیات گسترده، آرای طیف تندروی اسرائیل را برای انتخابات اسفند ماه کسب کند. طبق این سناریو در عمل جنگی اتفاق نخواهد افتاد و تهدید‌های نتانیاهو در مقام تهدید و حرف باقی خواهند ماند.

سناریوی دوم: رژیم صهیونیستی اقدام به ترور مقامات و فرماندهان جهاد اسلامی یا حماس بکند تا بتواند برای انتخابات پارلمانی از آن استفاده کند.

سناریوی سوم: نتانیاهو از مرحله تهدید‌های لفظی عبور کرده و یک عملیات گسترده علیه نوار غزه به راه بیندازد.

تحلیل سناریو‌ها
سناریوی اول: سناریوی اول یعنی تهدید‌های انتخاباتی محتمل‌تر از دیگر سناریو‌ها است. بر این اساس احتمالا نتانیاهو به دنبال این است که تهدید‌های خود مبنی بر حمله به حماس و جهاد اسلامی را تا زمان انتخابات ادامه داده و بتواند آرای طیف تندرو در سرزمین‌های اشغالی را کسب کند.

سناریوی دوم: سناریوی ترور فرماندهان مقاومت بسیار محتمل است. چرا که ترور‌های هدفمند از سوی اسرائیل به عنوان یک استراتژی در طول ۸ دهه گذشته همواره مطرح بوده است. به همین دلیل احتمال دارد همانطور که در آبان ماه گذشته بها ابوالعطا از فرماندهان جهاد اسلامی ترور شد این بار نیز برخی از فرماندهان مقاومت هدف قرار بگیرند.

سناریوی سوم: سناریوی سوم یعنی جنگ گسترده چندان با واقعیت‌ها همخوانی ندارد و موشک‌های پیشرفته حماس بزرگترین مانع در برابر این سناریو است. البته به صورت کامل این سناریو رد نمی‌شود چرا که ممکن است نتانیاهو حماقت کرده و به هر قیمتی به دنبال پیروزی در انتخابات باشد. اما در صورت این حماقت، رژیم صهیونیستی هدف بارانی از موشک‌های مقاومت خواهد شد.

نویسنده: محمدرضا مرادی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی نعیمایی عالی
۱۵:۵۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
خداکنه جنگی رخ بده و تموم کنه کار این رژیم نجاست رو..اسرائیل دیر یا زود ازبین میره،ولی دوست دارم زودتر تموم بشه،انشاالله
Indonesia
سینا
۱۵:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل
Indonesia
سینا
۱۵:۳۳ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
نتانیا بو ترامپ برای ماندن در قدرت به راه انداختن جنگ می بینند فقط این را بدانند گور خودشان را زودتر می کنن
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۳:۱۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
باور کنید خیانت و همچنین سکوت بعضی سران کشورهای عربی بیشتر از صهیونیستها به ملت مظلوم صدمه وآسیب میزند
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۲:۴۰ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
ایران بایدفلسطین رومجهزبه صلاح کندوآموزش موشک نقطه زن روبه مقاومت آموزش بده
Iran (Islamic Republic of)
لیلا
۱۱:۳۵ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
نماینده هایی کهمعرفی کردند چندتاشون اقتصاددانه همه حقوق دان تشریف دارند مگر یه مجلس چندتاحقوق دان لازم داره
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۲۷ ۲۶ بهمن ۱۳۹۸
اگه شیپور جنگ رو زدی نتانیاهوی مریض سادیسمی روانی شیپورت رو امت بکپارچه و متحد حزب الله سر تا سر جهان اسلام ناب محمدی ص مچپوننش توی حلقوم کثیفت که از پس کلت بزن بیرون دیگه هیچ وقت نتونی شیپور بزنی شیپورچی .
آخرین اخبار