به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آموزش و پرورش در تابستان امسال با فراز و نشیبهای بسیار از انتخاب وزیر آموزش و پرورش، چالش بر سر نظارت مدارس غیردولتی و ابهام در حساب و کتاب صندوق ذخیره از مهمترین اتفاقات این فصل بود البته بلاتکلیفی بر سر مدارس با مالکیت بنیاد شهید و شائبههای موجود در اردوگاه باهنر هم از دیگر موضوعات مورد توجه بود.
رفت و آمد سه وزیر و ۲ سرپرست به طبقه چهارم ساختمان شهید رجایی در عرض ۶ سال شاید کمی عجیب باشد و در همین نگاه سطحی این حجم از رفت و آمدها به وضوح اوضاع نابسامان مدیریتی و بی ثباتی آن را نشان میدهد، آن هم در وزارتخانه عریض و طویلی که به شدت عائلهمند است.
بعد از کشمکش بسیار برای اعلام گزینه نهایی وزارت، در نهایت «محسن حاجی میرزایی» برای تصدی این وزارتخانه از سوی آقای روحانی انتخاب شد؛ سابقه مدیریتی او در آموزش و پرورش به ۲۰ سال قبل باز میگردد و او سالها دبیر هیئت دولت بوده و برخی منتقدان در کنار نبود سابقه مدیریتی چندان در آموزش و پرورش، همین سابقه حضور در دولت را نقطه مثبت این انتخاب میدانند.
بعد از حدود چهار ماه بلاتکلیفی در انتخاب وزیر و بیثباتی در تعیین تکلیف سکانداری وزارت آموزش و پرورش در نهایت «محسن حاجی میرزایی» با ۲۰۰ رای از سوی بهارستانیها به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک وزیر جدید آموزش و پرورش را بیشتر بشناسید + سوابق و برنامهها قابل مشاهده است.
دریافت شهریه اضافی در مدارس، موضوعی که آنقدر درباره آن گفته شده و ترتیب اثری نداشته است؛ حالا باید آن را یکی از معضلات آموزش و پرورش برشمرد، موضوعی که هرچقدر هم قدیمی شود، باز هم ارزش خود را دارد، اما مسئولان مربوطه نسخه درمانی برای آن خواسته یا ناخواسته نمیپیچند، بارها و بارها از آن گفته و شنیده اند، اما همواره با شعار و اظهارات تکراری مواجهیم که چارهای برای خانواده نیست.
مدارس غیردولتی همان مدارسی که نامشان در اولین گام اخذ شهریه اضافی را در هر ذهنی تداعی میکند؛ مدارسی که به اذعان آموزش و پرورشیها آنقدرها هم در دریافت شهریه بی سر و سامان نیست و معدود مدارسی شهریه اضافی میگیرند.
کافی است تا گشتی اجمالی در مدارس غیردولتی زد و از بازارگرمی مدیر و موسس برای مدرسه آگاه شد، آن موقع است که اظهارات آموزش و پرورشیها صرفا در قامت یک ادعا یا شاید ایدهآل خودنمایی میکند.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک دوئلی به نام ذرهبین نظارت غیرآموزش و پرورشیها بر مدارس قابل مشاهده است.
اختلاف حساب در صندوق ذخیره فرهنگیان از سال ۹۵ نقل محافل شده است؛ هرچند هنوز ماجرای این اختلاف حساب که مربوط به صندوق و بانک سرمایه بوده است در دستگاه قضا جریان دارد و طبق اظهارات آموزش و پرورشیها اوضاع صندوق به روال عادی برگشته است، اما هنوز این ماجرا برای فرهنگیان به طور کامل مختومه نشده است.
با وجود این اوضاع،تابستان بود که ماجرای گم شدن مبلغی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در صندوق ذخیره مطرح شد؛ موضوعی که نگاهها را بار دیگر به سمت اختلاف حساب مالی سال ۹۵ هدایت کرد البته ماجرای این اختلاف حساب و به عبارتی گم شدن ۷۰۰ میلیارد تومان با جنجال چند سال پیش تفاوت دارد.
این قضیه که حالا به آن اشاره میشود مربوط به بدهی است که دولت باید به صندوق ذخیره فرهنگیان بدهد و براساس اظهارات مدیران عامل این صندوق طی ۳ - ۴ سال اخیر مبلغی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان باید به حساب صندوق و به دنبال آن فرهنگیان عضو آن پرداخت شود؛ شواهد و اسناد هم نشان میدهد که ماجرای گم شدن ۷۰۰ میلیارد تومان آنطور که در فضای مجازی عنوان شده صحت ندارد.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک ماجرای گمشدن پول از صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ قابل مشاهده است.
ماجرای اجاره دادن اردوگاه باهنر از سال گذشته مطرح شد و حواشی بسیاری به دنبال داشت تا آنجا که شائبه جداشدن این اردوگاه از آموزش و پرورش هم مطرح بود اما آموزش و پرورشیها این موضوع را رد کردند ولی بار دیگر ابهام در واگذاری اردوگاه مطرح شد تا آنجا که سازمان بازرسی هم به آن ورود پیدا کرد؛البته اصل ماجرا به سه سال قبل و مصوبه ۹۵/۸/۹ هیئت دولت بر میگردد.
آموزش و پرورش در قبال دریافت اوراق صکوک، اردوگاه باهنر را به ودیعه گذاشت و باید اقساط آن را بپردازد تا بار دیگر این ملک با ارزش را در مالکیت خود قرار دهند، موضوعی که در فرایند واگذاری آن، اما و اگرهای بسیاری است.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک اسناد ماجرای مبهم واگذاری «اردوگاه باهنر»/ بنبست مالی آموزش و پرورش و تاراج اموال! قابل مشاهده است.
پیشتازی مدارس خاص نسبت به دولتی دردی مزمن که در معرفی نفرات برتر کنکور امسال بیش از پیش از خودنمایی کرد در واقع پیشتازی که عدالت آموزشی، همان مفهوم پر تکرار در اسناد بالادستی را تحت تاثیر قرار داد.
موضوعی گسترده و چند بعدی که میان شرایط موجود و مطلوب فرسنگها فاصله داریم و در بسیاری از عوامل مرتبط با نظام آموزشی عقب ماندن شهرستانها مشهود است.
بارها و در دوران وزرای مختلف آموزش و پرورش از تنوع مدارس گلایه شده است، اما ترتیب اثری در بهبود اوضاع نیست، گویی آموزش و پرورشیها راهکار موثر برای رهایی از خلأهای این وزارتخانه را صرفا ایستادن در قامت یک منتقد میدانند تا اینکه راه چارهای برای آن بیابند.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک دانشآموزان مدارس دولتی بازنده ماراتنهای علمی میشوند؟ قابل مشاهده است.
موضوع اختلاف ملکی بین آموزش و پرورش و برخی اشخاص حقیقی و حقوقی بر سر اموال آموزش و پرورش بالا گرفت و بنیاد شهید یکی از اصلیترین این مدعیان بود؛ اصل ماجرا از این قرار بود که با توجه به مشکل مالکیت برخی مدارس، این فضاهای آموزشی باید پلمپ میشد.
منصور اردستانی مدیر کل دفتر امور حقوقی وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت مدارس قلع و قمعی در کشور اظهار کرد: در کل کشور با مشکل مدارس قلع و قمعی مواجه هستیم، اما عمده مشکلات و حساسیتمان مربوط به شهر تهران است که ۷۰ مدرسه خلع یدی دارد، موضوعی که مشکلاتی عدیده را در حوزه تعلیم و تربیت متوجه جامعه کرده است.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک واکنش سرپرست آموزش و پرورش به پلمپ تعدادی از مدارس پایتخت قابل مشاهده است.
با توجه به نقش مهم شورای عالی در آموزش و پرورش، مجلس در سال ۱۳۵۸ قانون این شورا تصویب کرد و در دهه هشتاد بود که تغییرات نهایی آن انجام شد، رئیس جمهور ریاست شورا عالی آموزش و پرورش را برعهده گرفت اما در دولت یاردهم و دوازدهم نسبت به حضور در این شورا اهتمام چندانی نداشت تا اینکه قرار شد امسال آقای روحانی در این جلسه شرکت کند.
حضور کمرنگ رئیس جمهور در این جلسات آن هم در شرایطی که بارها از حساسیت آموزش و پرورش صحبت شده است و بزرگترین گلایه نمایندگان و حتی خود آموزش و پرورشیها در اولویت نبودن این وزارتخانه در دولتهای مختلف است، از حرکت سریع و گامهای تاثیر گذار آن میکاهد.
اخبار تکمیلی در این باره از طریق لینک حضور رئیس جمهور بعد از ۶ سال در شورای عالی آموزش و پرورش قابل مشاهده است.
انتهای پیام/