اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور وزیر ارشاد برگزار و برگزیدگان معرفی شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور صالحی وزیر ارشاد با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در تالار وحدت آغاز شد.

سرود ملی همراه با گروه کر و نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران اجرا شد. رهبر ارکستر نصیر حیدریان است.

در ادامه چند قطعه حماسی از جمله قطعه «۱۷۶» به احترام جانباختگان سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی و قطعه پیروزی اجرا شد.

سپس موزیک ویدیویی با صدای محمد معتمدی درباره سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پخش شد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجتبی حسینی معاونت هنری وزارت ارشاد، حمید قبادی مشاور وزیر ارشاد، محمد الله یاری مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد و ریاست جشنواره، شاهین فرهت دبیر هنری جشنواره و جمعی از مسئولان و اهالی هنر در مراسم حضور دارند.

اجرای گروه گلداز از سیستان و بلوچستان بخش دیگری از برنامه بود.

اختتامیه سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر آغاز شد

در بخش بعدی برنامه پس از پخش کلیپی از بخش‌های مختلف جشنواره امسال، اسماعیل امینی عضو هیئت داوران نخستین جایزه ترانه فجر به روی صحنه آمد و بیانیه هیئت داوران این بخش را قرائت کرد.

در این بیانیه آمده است:

«ترانه سرایی در روزگار ما اهمیتی ویژه یافته و این جایگاه، مرهون توجه بیش از پیش مردم خصوصاً نسل‌های جوان به موسیقی و ترانه است. در نیم قرن اخیر، ترانه سرایانی بزرگ در کشور ما زیسته و اثر آفریده‌اند که سروده‌های ایشان، در اذهان مردم نشسته و بر زبان‌هایشان جاری شده است.

شناخت، تحلیل و ترویج آثار برگزیده این گروه، می‌تواند چراغ راه و الگویی برای نسل‌های جدید ترانه سرایان باشد.

ترانه‌ای عامیانه در تلفیق با موسیقی و مضمون، هویت می‌یابند و هنرمندانی که قادر باشند به خوبی میان آهنگ (ملودی) و کلام (ترانه/ شعر) پیوند ایجاد کنند، آثاری فاخر و شایسته پدید می‌آورند که هم می‌توانند سرگرم کننده و هم می‌توانند آموزنده باشند. سرگرمی و آموزش، از اهداف و غایات یک ترانه فاخر می‌توانند بود.

بیشترین حجم ترانه سرایی در روزگار ما، مربوط به ترانه‌ای عاشقانه است که در دهه‌های اخیر، متأثّر از بعضی پدیده‌ای اجتماعی، چهر‌های تیره و سمت‌وسویی تار یافته‌اند. در این گونه از ترانه سرایی، باید به سمت امیدآفرینی و ارائه‌ی تصویر‌های روشن و زیبا از روابط عاشقانه‌ی میان فردی و خانوادگی حرکت کرد و چنین مضامینی را توسعه داد.

بعضی مضامین در ترانه سرایی تا حدودی مغفول مانده‌اند. بیش از آنچه امروز رایج است، باید به سرودن و آفریدن ترانه‌های نوین کودکانه، اجتماعی، شغلی، وطنی، مذهبی و ... پرداخت. این موضوعات نیز مخاطبانی ارزشمند دارند که نباید نادیده گرفته شوند.

زبان ترانه در عین مردمی بودن و سادگی، باید سالم باشد. استفاده از زبان شکسته در ترانه‌ها تابع قواعد و ضوابطی است که در جای خود، تبیین شده است. حفظ سلامت زبان، با رعایت قواعد نحوی و استفاده از واژگان درست و متنوع و نیز پرهیز از به کاربردن غیر اصولیِ واژگان دخیل یا عبارات و کنایات مبتذل، سست و رکیک، محقّق خواهد شد.

هیات داوران نخستین دوره‌ی جایزه‌ی ترانه‌ی فجر، ضمن تجلیل از استادان گرانقدر و پیشکسوتان عرصه‌ی ترانه سرایی، از میان انبوه آثاری که در زمان مقرّر از شورای شعر، ترانه و کلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اخذ مجوز کرده‌اند، سه اثر را با اتفاق آرا شایسته تقدیر دانست.

امید است که فعالان عرصه‌ی موسیقی و ترانه سرایی با صرف وقت و ارتقای سطح فنی و کیفیت آثار، بر تعداد ترانه‌های فاخر و سالم بیفزایند و جامعه‌ی جوان و هنردوست ایران، شاهد و مستمع ترانه‌هایی متنوّع‌تر و ارزشمندتر در گونه‌های مختلف باشد.»

سپس با حضور هیات داوران این بخش و چند تن از هنرمندان، برگزیدگان شامل بنیامین دیلم کتولی، امید صباغ نو و حسین قیاسی معرفی شدند و جوایزشان را دریافت کردند.

کوارتت تار به سرپرستی علی اصغر عرب شاهی بخش دیگری از برنامه اختتامیه جشنواره موسیقی فجر بود.

پس از پخش چند کلیپ، نوبت به تقدیر از هوشنگ ظریف، افلیا پرتو، حسن اسکندری و نادر مشایخی از مفاخر موسیقی ایران رسید. با حضور چند هنرمند و مسئول کشور از این هنرمندان تقدیر شد.

سپس سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دقایقی صحبت کرد.

وی گفت: موسیقی در همه جای دنیا به عنوان سند هویتی است. موسیقی نقش فراوانی در زبانِ فرهنگ دارد. برای ما ایرانیان علاوه بر این‌ها نقش‌های دیگری هم دارد. ایران با اقلیم‌های مختلف شناخته می‌شود. بخشی از این اقلیم‌ها با زبان موسیقی شناخته می‌شود. موسیقی هم زبان ارتباط و تنوع است. ما با عنصر موسیقی تنوع را می‌بینیم.

صالحی بیان کرد:موسیقی حافظه ادبیات است و بخش قابل توجهی از ادبیات فاخربه واسطه موسیقی باقی مانده است. در فضای موسیقی ادبیات و فرهنگ شکل گرفته است. اینکه ما با زبان موسیقی امروز بخشی از زندگی روزمره را می‌گذرانیم. آخرین آمار‌ها در وزارت ارشاد نشان می‌دهد ۹۲ درصد مردم حدود یک ساعت موسیقی گوش می‌کنند. ۹۲ درصد افراد پانزده تا بیست و نه سال روزی حدود دو ساعت موسیقی گوش می‌کنند.

وزیر ارشاد گفت:این موضوع نشان می‌دهد، موسیقی روز به روز با زندگی ما اجین می‌شود و در تار و پود زندگی ما نفوذ می‌کند. این موضوع بر اهمیت موسیقی کشور می‌افزاید. این نشان می‌دهد این هنر دیگر در حاشیه نیست. همه نشان می‌دهد که باید بیش از گذشته به این هنر اهمیت داد.

صالحی ادامه داد: همه این‌ها باعث می‌شود به رویداد‌هایی که به موسیقی ایران ارتباط دارد تعلق بیشتری پیدا کنیم. پس باید هر سال بهتر از سال قبل به جشنواره موسیقی فجر بپردازیم. امسال ما حرکت رو به جلویی داشتیم که من به سهم خودم سپاسگزارم، اما در راهی که باید برویم، فاصله زیادی داریم تا مقصد نهایی، که با کمک شما جوانان این راه را طی خواهیم کرد.

در ادامه بیانیه هیات داوران جایزه موسیقی و رسانه (سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر قرائت شد. در این بیانیه آمده است:

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر، رویداد تازه‌ای را با عنوان «موسیقی و رسانه» با خود به همراه داشت. اهمیت این رویداد در آن است که تلاش می‌کند موسیقی را به عنوان یک فرم هنری در پهنه‌ای به وسعت رسانه‌های عمومی ملاحظه کند. در این دیدگاه رسانه‌ها در مقام پلی بین نخبگان و عامه‌ی مردم، وظیفه‌ی انتقال هرچه بهتر اطلاعات و ایجاد آگاهی در افکار عمومی مصرف‌کنندگان آثار هنری را بر دوش دارند.

جشنواره‌ی موسیقی فجر به عنوان رویدادی ملی، بر خود لازم می‌داند تا با نگاه به محتوای تولید شده در رسانه‌های عمومی و تخصصی در حوزه‌ی موسیقی، علاوه بر ارج نهادن به تلاش‌های روزنامه‌نگاران و فعالان این حوزه، مشوقی باشد در راستای ارتقای سطح کیفی گفتمان فرهنگی بویژه موسیقی در فضای عمومی.

اعضای هیات داوران جایزه «موسیقی و رسانه» آثار رسیده به دبیرخانه را پس از چند روز بررسی مرحله‌ای، در یک جلسه فشرده مورد ارزیابی نهایی قرار داده و تعدادی را به عنوان آثار برتر معرفی کردند، اما در این میان ذکر چند نکته ضروری است

اعضای هیات داوران امیدوار هستند که جایزه «موسیقی و رسانه» به عنوان یک بخش ثابت در جشنواره موسیقی فجر گنجانده و همیشگی شود تا در سال‌های آینده شاهد رشد کمی و کیفی آثار در این رویداد باشیم.

بررسی و انتخاب آثار برگزیده برای داوران کار سخت و چالش برانگیزی نبود. این اتفاق هم خوب و هم بد است. خوب از این جهت که آثار برتر با کمترین چالشی انتخاب شدند و بد از این جهت که تعداد آثار با کیفیت راضی‌کننده نبود و انتظارات داوران را درباره موسیقی‌نویسی چندان برآورده نکرد.

تعدادی از شرکت‌کنندگان برای ارسال آثارشان به جشنواره قالب اشتباهی را انتخاب کرده بودند. مثلا شاهد آثاری بودیم که به عنوان یادداشت به دبیرخانه ارسال شده بودند، اما در واقع مقاله محسوب می‌شدند یا گزارش‌هایی که بیشتر شبیه یادداشت بودند.

در بخش چندرسانه‌ای یا «مالتی‌مدیا» آثاری به دبیرخانه رسیده بودند که به نظر می‌رسید تولیدکنندگان آن‌ها هنوز به تعریف روشنی از مفهوم «چندرسانه‌ای» نرسیده بودند. آثاری که با این عنوان به دست ما رسید، اغلب خطی و بدون لایه‌های مختلف بودند. تعداد زیادی از آثار صرفا از یک فرم رسانه‌ای بهره گرفته بودند که برای ما قابل قبول نبود. پیشنهاد هیات داوران این است که در فراخوان سال آینده عبارت «آثار صوتی و تصویری» جایگزین عبارت «چندرسانه‌ای» شود.

در پایان ذکر این نکته مهم است که آثار رسیده از شهرستان‌ها نیز برای هیات داوران قابل توجه بود، ضمن اینکه این آثار کیفیت قابل ملاحظه‌ای نیز داشتند و انتظار می‌رود در دوره‌های آتی با قدرت بیشتری ظاهر شوند.

هیات داوران جایزه موسیقی و رسانه

مسعود کوثری، علی‌اکبر قاضی‌زاده، فریدون صدیقی، امیرعباس ستایشگر، علیرضا میرعلی‌نقی

اسامی برگزیدگان جایزه موسیقی و رسانه

بخش گفتگو

برگزیده: ندا سیجانی برای گفتگو‌های «سرپنجه‌های عشق بر پیکر‌های بی‌جان» و «به نام نامی پدر» منتشر شده در روزنامه ایران

تقدیر: مینا آتشی برای گفتگوی «موسیقی راک فقط تیپ عجیب و غریب و گیتار الکتریک نیست» منتشر شده در خبرگزاری هنرآنلاین

بخش گزارش

برگزیده: علیرضا سعیدی برای گزارش «شجریان، قربانی، ایران‌مال و چند داستان دیگر» منتشر شده در خبرگزاری مهر

تقدیر: کبریاسادات حسین‌زاده برای گزارش «تابوشکنی دو زن بلوچ» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا

دیپلم افتخار: نسرین سوار شاهمرس برای گزارش «ساز آلمانی که در تبریک کوک می‌شود» منتشرشده در خبرگزاری ایسنا (آذربایجان شرقی)

بخش نقد

برگزیده: یاسر یگانه برای مطلب «نگاهی به آلبوم مشترک شجریان و قربانی؛ دور از انتظار، یکسان و گاهی ملال‌آور» منتشرشده در خبرگزاری تسنیم

تقدیر: همایون خشندیش برای مطلب «موسیقی تلفیقی گفتمانی نو» منتشرشده در سایت جامعه‌شناسان جوان

بخش یادداشت

برگزیده: علی رستگار برای یادداشت «قصه‌های مجید، کارنامه پربار مجید انتظامی» منتشر شده در روزنامه جام جم

تقدیر: علی نامجو برای یادداشت «چند می‌گیری توییت کنی؟» منتشرشده در روزنامه سازندگی

بخش مقاله

برگزیده: محمدجواد صحافی از زنجان برای مقاله «مرد سربلند رسانه‌ها» منتشر شده در ماهنامه هنرموسیقی"

مالتی‌مدیا

تقدیر: سعید و مسعود برزی از رسانه هفدانگ

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار