کرونا ویروس اگرچه به عنوان یک بحران در بین مردم شناخته شده، اما با مشارکت عمومی و فراگیری آموزش‌های لازم، قابل رفع و مدیریت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، شیوع یک نوع بیماری با شباهت زیاد به نوع سخت سرماخوردگی چند روزی است که مردم استان اردبیل را به شدت درگیر خود کرده است.

بیماری کرونا ویروس با عاملیت "ویروس کرونا" از خانواده بزرگ ویروس‌های کروناویریده ایجاد می‌شود، این ویروس از سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدی، چون سارس، مرس و نوعی از بیماری کووید را در برمی‌گیرد و بیشتر بافت‌های نرم مجاری تنفسی را درگیر می‌سازد، گرچه نسبت به آنفلوانزا درصد مرگ و میر کمتری دارد، اما ابتلا به این ویروس می‌تواند در بحث انتشار سریع بسیار خطرناک باشد.

چند روزی است که این ویروس برخی از استان‌های کشور را به شدت درگیر خود کرده، به طوری که مردم از عدم مدیریت این بحرانِ سخت به شدت هراس دارند، به همین منظور ارائه آموزش‌های عمومی به مردم، ابلاغ نکات بهداشتی و هشدار‌های جدی در خصوص رعایت موارد بهداشتی و درمانی، نیاز مبرم کنونی است که وزارت بهداشت این مسئولیت خطیر را بر عهده گرفته و وظایفی را هم به دانشگاه‌های علوم پزشکی مراکز استان‌ها محول کرده است.

اما اینکه این ویروس تا چه اندازه خطرناک بوده و با رعایت چه نکات بهداشتی و مراقبتی به کلی قابل رفع و مدیریت است، مواردی است که باید همه شهروندان نسبت به آن آگاهی یافته و در مواقع لزوم مشارکت حداکثری با نهاد‌های اجرایی، بهداشتی و درمانی و خدماتی را داشته باشند.

شیوع کرونا

افزایش بیماری کرونا به دنبال غفلت عمومی

قدرت اخوان‌اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل اظهار داشت: متاسفانه مردم استان اردبیل در گام نخست، علاوه بر رعب و وحشت با بی‌توجهی خود نسبت به برخی موارد بهداشتی و اصولی به شیوع این بیماری دامن زده و شرایط را بحرانی‌تر می‌کنند.

او با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد بیماران تحت مراقبت مشکوک به کرونا در سطح استان ۵۱ نفر بوده، افزود: جواب آزمایش ۱۰ نفر مثبت اعلام شده که این تعداد نیز در بیمارستان ترومای اردبیل تحت مراقبت‌های ویژه و قرنطینه کادر پزشکی هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی در تشریح جزئیات موارد مشکوک به کرونا تصریح کرد: از مجموع نمونه آزمایش‌های ارسالی بیماران استان به مرکز کشور چند مورد منفی و الباقی تا به این لحظه اعلام نشده است.

اخوان‌اکبری افزود: طی روز‌های گذشته التهابات زیادی به دنبال شیوع این بیماری در سطح استان به راه افتاده است که باید به مردم این اطمینان خاطر را بدهیم که این بیماری در قیاس با آنفلوانزا به مراتب خفیف بوده به طوری که روز گذشته دو نفر از بیمارانی که تحت مراقبت‌های ویژه بودند با مساعد بودن وضعیت جسمانی از بیمارستان ترخیص شدند.

او با اشاره به اینکه رعایت تمام نکات و هشدار‌های علوم پزشکی به مردم استان اردبیل تا حد قابل توجهی از شیوع بیماری و انتشار بیشتر این ویروس در منطقه جلوگیری می‌کند اضافه کرد: مردم استان باید هشدار‌ها و اخطار‌های بهداشتی از سوی وزارت بهداشت و علوم پزشکی را جدی گرفته و در راستای مدیریت بحران پیش‌آمده یاری‌گر دستگاه‌های درمانی و خدماتی باشند.

به دنبال شیوع بیماری کرونا در سطح استان اردبیل با تدابیر امنیت عمومی تصمیماتی در حوزه‌های مختلف از سوی دستگاه‌های متولی اتخاذ شد که در این زمینه تعطیلی آبگرم‌ها و استخر‌های عمومی استان، تغییر ساعات کار اداری، تعطیلی شیفت عصر بانک‌های دولتی، تعطیلی مدارس و موسسات آموزش عالی و ... از مهم‌ترین این تصمیمات بود.

کرونا ایران

مردم از حضور در اماکن عمومی جدا پرهیز کنند

لطف‌اللهیان شهردار اردبیل در مصاحبه با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل با اشاره به برخی اقدامات عمومی جهت پیشگیری از همه‌گیری ویروس کرونا در اردبیل اظهار داشت: شهرداری اردبیل به دنبال شیوع بیماری کرونا در منطقه نسبت به پاکسازی محیط‌های عمومی و تنظیف شهری و اماکن حمل و نقل عمومی اقدام کرده است که در این راستا بکارگیری تمام نیرو‌های کاری شهرداری برای این منظور من جمله اقدامات شهرداری می‌باشد.

حمید لطف‌اللهیان با تاکید بر اینکه مردم باید هشدار دستگاه‌های امدادی و درمانی را جدی بگیرند، افزود: با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا ناوگان حمل و نقل عمومی اردبیل در هر شبانه‌روز به صورت مرتب و یکبار در روز ضدعفونی می‌شوند.

شهردار اردبیل گفت: تهیه و چاپ بنر‌هایی با محتوای آموزش نکات عمومی بهداشتی و درمانی و نصب این آگهی‌ها در بیش از ۱۵۰ نقطه شهری، تهیه و تحویل مواد ضدعفونی‌کننده به ناوگان اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی و آموزش نحوه ضدعفونی سطوح مختلف ناوگان‌های نام‌برده، استفاده از تلویزیون‌های اتوبوسی برای ابلاغ پیام‌های بهداشتی و مراقبتی، ساماندهی پاکبانان شهرداری و ارائه آموزش‌های لازم برای برخورد این افراد با مردم در سطح شهر از جمله اقدامات دیگری است که شهرداری اردبیل به جد در دستور کار خود قرار داده است.

ضدعفونی تمامی اماکن؛ از بانک‌ها تا مدارس

به منظور پیشگیری از شیوع کرونا و همه‌گیر شدن این ویروس در سطح استان دستگاه‌های اجرایی، ادارات، مدارس، بانک‌ها، اماکن عمومی، کتابخانه‌ها و بسیاری دیگر از اماکن توسط متولیان استانی به طور مرتب ضدعفونی می‌شوند که علاوه بر این مورد، در این راستا برای کنترل و مهار این ویروس می‌بایست بسیاری از نکات بهداشتی و مراقبتی را مدنظر داشته باشیم.

کرونا

باتوجه به اینکه بیماری کروناویروس از ماه‌ها قبل در کشور‌های دیگر همچون چین شیوع یافته است، اما طی هفته‌های گذشته خبر انتشار این ویروس در کشور ما سبب ترس و وحشت عمومی شده، که به دنبال این موضوع وزارت بهداشت یک سری نکات بهداشتی و مراقبتی را به صورت پیامک، تیزر‌های تلویزیونی یا با انتشار بروشور یا آگهی‌ها به اطلاع عموم مردم رسانده که این تبلیغات همچنان ادامه‌دار است.

لیلا حبیبی، کارشناس بهداشت و درمان استان اردبیل در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل گفت: جدی گرفتن هشدار‌های بهداشتی و مراقبتی از سوی مردم تا حد قابل توجهی در مهار و کنترل ویروس شایع در سطح کشور و استان موثر خواهد بود، که اصلی‌ترین نکته، مراعات برخورد با افراد ناقل بیماری در اماکن عمومی است.

او با تاکید به پرهیز از ترک ضدعفونی سطوح مختلف در خانه و مکان‌های پرتردد تصریح کرد: یکی از موارد دیگر توجه به موادغذایی مصرف شده از سوی شهروندان است که باید طبق طب سنتی از موادغذایی و خوراکی گرم و خشک استفاده کنند، چرا که ویروس کرونا از نوع شایع در محیط گرم و خشک فرصت تکثیر و شیوع نمی‌یابد.

این کارشناس بهداشت گفت: تماس فیزیکی با افرادی که هرگونه علائمی مشابه علائم سرماخوردگی دارند می‌تواند نقش بسزایی در انتشار سریع ویروس به صورت فرد به فرد ایفا کند که در این زمینه از تمام شهروندان خواستاریم تا مدت طولانی از دست دادن یا روبوسی با افراد دیگر به جد پرهیز کنند.

حبیبی اظهار داشت: با اذعان به اینکه این بیماری قابل پیشگیری و کنترل بوده، باید هوشیار بوده و با رعایت نکات بهداشتی، راه‌های انتقال آن گرفته شود که لازم به ذکر است این بیماری در افراد مسن بالای ۶۵ سال یا افراد با بیماری زمینه تنگی نفس مزمن یا بیماری قلبی و عروقی می‌تواند بیشتر از سایر افراد حادثه‌ساز باشد.

به گفته حبیبی کنترل استرس، نگرانی، استفاده مداوم از سبزیجات، ورزش در هوای آزاد و سالم و کنترل وزن و قند خون و دقت در تغذیه از جمله مواردی است که می‌تواند در کنترل کرونا بسیار موثر واقع شود.

مردم نگران کمبود تجهیزات درمانی نباشند

محمدرضا رضایی‌بنا، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل گفت: باتوجه به تجهیز ساختمان سوختگی و سوانح بیمارستان امام (ره) استان اردبیل به بیماران مبتلا یا مشکوک به ابتلا به کرونا، نیاز است تا به مردم اطمینان خاطر بدهیم که در سطح استان کمبودی به لحاظ تجهیزات درمانی و بهداشتی نداریم.

ویروس کرونا

او با تاکید بر تصمیم آنی و عجولانه برای مراجعه به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها ناشی از ترس از ابتلا به کرونا تصریح کرد: نیاز است تا مردم استان به خوبی بدانند که اگر علائم بیماری در فردی شدید باشد، نیاز به مراجعه به بیمارستان‌های معین وجود دارد، چه بسا افرادی که علائم خفیف در خود را شاهد هستند نیاز به مراجعه عجولانه به درمانگاه‌ها نیست، چرا که این موضوع خود سبب انتقال بیماری به سایر افراد مراجعه‌کننده می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم اردبیل تصریح کرد: باتوجه به اینکه این بیماری در حال‌حاضر واکسن خاص یا راه درمانی ندارد باید مردم بیشتر بر روی موارد پیشگیری و احتیاط در مراودات اجتماعی خود متمرکز شوند تا بتوانیم با موفقیت مشکل پیش آمده را مدیریت کنیم.

رضایی‌بنا گفت: بیماری‌هایی از دسته ویروس کرونا معمولا در فصول سرد سال شیوع می‌یابند که با همکاری مردم با سیستم بهداشتی و درمان به راحتی می‌توان از انتقال فرد به فرد این ویروس پیشگیری کرد.

او ادامه داد: سایر درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های استان هیچگونه اجازه‌ای در عدم پذیرش بیماران ندارند، که دراین موارد با گمان بی‌آگاهی مردم استان از ارجاع به بیمارستان مشخص، مراکز درمانی موظف به ارشاد بیماران به بیمارستان مشخص شده استان یا همان بیمارستان تروما هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم اردبیل از آماده‌سازی سنتر دوم کرونا در اردبیل خبر داد و اضافه کرد: در این راستا به منظور آرامش بیماران در صورت افزایش تعداد مبتلایان سنتر دوم نیز در نظر گرفته شده که به محض نیاز تخلیه و در اختیار بیماران کرونایی قرار خواهد گرفت.

رامین صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل نیز در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل اظهار داشت: در تامین و توزیع محلول ضدعفونی‌کننده در سطح استان هیچگونه مشکلی وجود ندارد که در این راستا تعدادی ماسک بهداشتی نیز برای توزیع در اختیار داروخانه‌ها قرار داده شده است.

او با اشاره به افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های صنعتی مواد ضدعفونی‌کننده گفت: در این راستا هیچ مشکلی وجود ندارد و ما علاوه بر تامین نیاز روزانه استان به این مواد ضدعفونی‌کننده در صادرات به استان‌های کشور نیز مشکلی نداریم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از پیگیری تخلفات در گرانفروشی و احتکار موادضدعفونی‌کننده و بهداشتی خبر داد و اظهار کرد: شهروندان در نقاط مختلف استان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از کم‌فروشی، گران‌فروشی یا احتکار مواد مذکور، مراتب را به سامانه ۱۲۴ یا دادستانی استان گزارش دهند.

بی‌شک فراگیری آموزش‌ها و پیام‌های ارائه شده در چند روز اخیر از سوی وزارت بهداشت می‌تواند نخستین گام در راستای کنترل و مهار ویروس شایع در کشور باشد، پس باید هشدار‌های بهداشتی در این زمینه را جدی گرفته و با سهل‌انگاری خود به انتقال سریع و بیشتر کرونا در کشور دامن نزنیم.

باتوجه به اینکه احتمال رشد ویروس کرونا در شرایط مرطوب و سرد بسیار بالاست و طبق پیش‌بینی سازمان هواشناسی بارش برف و باران در استان ادامه خواهد داشت، نیاز است مردم استان نسبت به هشدارهای بهداشتی توجه لازم را داشته و طی هفته آتی حتی‌الامکان در خانه خود بمانند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
موقعی که دولت و مسئولین با مردم رو راست نیستن توقعی نباید داشت مردم هم رو راست باشند و مردم با حرف مسئولین باشند