مشهد شهری شناخته شده برای مردم ایران است. اما در این شهر مکان‌هایی وجود دارد که شاید کمتر مسافر و زائری از آن آگاهی داشته باشد. یکی از این مکان‌های زیبا و منحصربه‌فرد باغ گیاه‌شناسی مشهد است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، باغ گیاه‌شناسی مشهد دارای مساحت تقریبی ۲۵ هکتار و درقالب ۱۱ کلکسیون از ترکیب هنر معماری، معماری منظر و علم گیاه‌شناسی شکل گرفته است که در تاریخ ۲۲ خردادماه سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.
باغ گیاه شناسی مشهد جاذبه گردشگری ناشناخته

کلکسیون گیاهان دارویی معطر: این قطعه در زمینی به وسعت تقریبی یک و نیم هکتار در باغ گیاه‌شناسی مشهد راه‌اندازی شده و با جمع‌آوری حدود ۴۰۰ نمونه ژنتیکی، در حال حاضر حدود ۱۸۰ گونه گیاهی دارویی و معطر از ۶۰ راسته گیاهی در مجموعه مستقر شده است.

باغ رز: یکی دیگر از کلکسیون‌های این باغ در مساحت یک هکتار است که ۳۰ گونه در ۱۲۰ رقم گل رز را در معرض دید عموم قرار داده است.

باغ صخره ای:دیگر کلکسیون این مجموعه باغ صخره‌ای است. این محل نیز دارای انواع گل و گیاهان پیازی، فصلی و صخره‌ای است.

باغ میوه: این باغ نیز شبیه‌سازی شده از کوچه‌باغ‌های قدیمی ایران است. در آن ۱۴۰ رقم درخت میوه و ۳۰ گونه درخت غیرمثمر مانند نارون کاشته شده است.

کلکسیون نهالستان و گلخانه‌های تولیدی: این باغ یکی از بخش‌های مهم است و به عنوان بستر اولیه کاشت و ذخیره‌گاه عناصر گیاهی وارد شده به باغ محسوب می‌شد. در این بخش بیش از ۴۰ گونه و رقم زینتی یا تحقیقی در حال تکثیر است.

جشنواره دائمی گل‌های داوودی: این مکان در فضایی به مساحت یک هکتار با طراحی منظر مناسب ایجاد گردیده است. در این مکان تاکنون ۷۰۰ نمونه ژنتیکی از گل داوودی از سراسر ایران جمع‌آوری شده که بیانگر پتانسیل ژنتیکی بالای این گیاه در کشور است. این جشنواره هر ساله در پائیز برگزار می‌شود.
 
باغ گیاه شناسی مشهد جاذبه گردشگری ناشناخته


چگونه به باغ گیاه شناسی برویم؟

یکی از ویژگی‌های مثبت این باغ، دور بودن از مرکز شهر و دسترسی آسان برای مسافران است. اگر با هواپیما به مشهد سفر می‌کنید، پس از گذشت پنج دقیقه به ورودی این باغ می‌رسید. باغ گیاه شناسی مشهد در بلوار جمهوری اسلامی قرار دارد که فاصله آن تا فرودگاه تنها یک بلوار است. اگر از غرب مشهد به سمت این جاذبه می‌روید، پس از پشت سر گذاشتن ورودی مشهد و با طی کردن مسافتی حدود ۱۵ دقیقه باغ گیاه شناسی را خواهید دید. اما درصورتی‌که از شمال و شرق مشهد مسافر این جاذبه هستید، باید مسافت ۱۸ کیلومتری را برای رسیدن به آن بگذرانید.


انتهای پیام//م. م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.