به همت و همکاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان اتاق میکروب زدایی ماسک‌ها و محصولات پوششی دست دوز راه اندازی شد.

راه اندازی اتاق میکروب زدایی ماسک‌ها و محصولات پوششی دست دوزداوود کلانتر دکترای تخصصی میکروب شناسی پزشکی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: اتاق میکروب زدایی ماسک‌ها و محصولات پوششی دستدوز برای ضدعفونی کردن وسایل پوششی مثل لباس‌هایی که پرسنل بیمارستان‌ها می‌پوشند و و ماسک‌ها طراحی شده است.

او افزود: در واقع برای ضدعفونی کردن اولویت کار با بخش پرسنل پزشکی است که مستقیماً با ویروس کرونا در تماس هستند؛ این اتاق همچنین برای ضدعفونی کردن تولیدات تولیدکنندگان همچون ماسک‌ها نیز طراحی شده است و مردم می‌توانند با مراجعه به این اتاق تولیدات خود را ضد عفونی کنند، ولی در عین حال اولویت با پرسنل درمانی است، زیرا آن‌ها در خط مقدم قرار دارند و تا زمانی که خط مقدم احساس نیاز می‌کند کار‌های آن‌ها را انجام می‌دهند در زمان‌های خالی که کارشناس‌ها دو نفر هستند و در اینجا حضور دارند بقیه مراجعین هم اگر خواستند که ضد عفونی کننده روی وسایل تولید ایشان انجام شود انجام می‌دهند.

کلانتر بیان داشت: برای مورد خانگی که مثلاً یک نفر که یک ماسک بیاورد و بخواهد ضدعفونی کند به این صورت نیست، اما تولید کننده‌ای که مثلاً ۱۰۰ الی ۲۰۰ ماسک تولید کرده باشد می‌تواند به این مرکز که یک اتاق ضدعفونی کننده است مراجعه کند، برای ضدعفونی کردن هم هیچ هزینه‌ای پرداخت نخواهد شد.

او تصریح کرد: در واقع این مکان ساخته شده است برای ضد عفونی کردن تولیداتی که پوشش پارچه‌ای هستند، همانطور که گفته شد اولویت با درخواست‌های بیمارستانی است، ولی مراجعه کنندگان حضوری که حالا در خانه و یا منزل تولید می‌کنند در زمانی که اینجا وقت است با کارشناس مرکز که از ساعت ۸ تا ۳ بعد از ظهر مستقر است می‌توانند بیایند هماهنگ کنند و وسایل خودشان را جهت رفع آلودگی اینجا قرار دهند.

کلانتر گفت: هزینه راه‌اندازی یک اتاق میکروب زدایی بستگی دارد به فضا و نوع استفاده از آن، بنابراین هرچه فضا بزرگتر باشد، تجهیزات بیشتری لازم دارد به همین جهت هزینه اش افزایش پیدا می‌کند یعنی اگر بخواهیم حدودش را بگوییم حداقل از حدود ۵ تا ۶ میلیون تومان به بالا راه اندازیش هزینه می‌برد.

او افزود: فکر و ایده راه اندازی این اتاق را در واقع از قبل داشتیم و به همت و همکاری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان توانستیم آن را هفته گذشته، طی سه چهار روز قبل از سال تحویل آماده سازی اش را شروع کنیم و به طور دقیق روز قبل از سال تحویل این اتاق میکروب زدایی آماده و راه اندازی شد.

کلانتر بیان داشت: تقریباً به صورت مستقیم و غیر مستقیم تعداد ۵ الی ۶ نفر در این فضا و این اتاق کار می‌کنند.

او تصریح کرد: برای اینکه بگوییم روزانه چه تعداد ماسک را می‌توانیم ضدعفونی کنیم، در واقع نمی‌توانیم از آن عدد دقیقی را ارائه دهیم، چون موضوع اصلی و مهمی که اینجا مطرح است خدمات رسانی به خط مقدم درگیری با ویروس کرونا که پرسنل پزشکی هستند است، درسته که ما می‌توانیم به افراد دیگر هم خدمت‌رسانی کنیم، ولی اولویت کاریمان برای خدمات رسانی به بخش‌هایی است که در استان یا شهر کرمان در خط اول مبارزه با بیماری هستند بنابراین آن‌ها در اولویت هستند.

کلانتر گفت: هر پروسه ضد عفونی کردن در این فضا حداقل ۲ ساعت زمان لازم دارد، یعنی از زمانی که وسایل یا روپوش یا هر وسیله دیگری که بخواهند ضدعفونی کنند تا زمانی که خارج شود دو ساعت بایستی در آنجا باشند تا آن فرایند ضدعفونی کردن روی آن‌ها به صورت دقیق‌تر و بهتر انجام شود.

او تاکید کرد: این تجهیزات فقط برای ضدعفونی کردن وسایلی همچون روپوش و ماسک است و افراد نمی توانند از این تجهیزات برای ضدعفونی کردن پوست و ... استفاده کنند زیرا بسیار خطرناک است و فقط در شرایط استاندارد خاص استفاده از آنها درست است.

او به مردم توصیه کرد: هر ضدعفونی کننده‌ای کاربرد‌های خاص خودش را دارد یک سری از ضدعفونی کننده‌ها را می‌شود مثلاً روی سطح جاندار استفاده کرد یعنی ضد عفونی کننده قابلیت این را دارد که از آن برای ضد عفونی کردن دستمان استفاده کنیم و یا زخم را با آن ضدعفونی کنیم، ولی برخی از ضدعفونی کننده‌ها ضد عفونی کننده‌های صنعتی هستند؛ اجسام را با آن‌ها ضدعفونی می‌کنند مثلاً پارچه ها، ماسک‌ها و سطوح را را با آن‌ها ضدعفونی می‌کنند.

کلانتر بیان داشت: بنابراین خواهشی که دارم حتما به نحوه استفاده و چگونگی استفاده از ضدعفونی کننده‌ها قبل از استفاده از آن‌ها دقت داشته باشید.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار