به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی کشور ژاپن موفق شد میزبانی المپیک ۲۰۲۰ را به دست بیاورد جشن خیابانی و میزان شادی مردم ژاپن کمنظیر بود. بسیاری از غولهای صنعتی در این کشور به آینده امیدوار شدند ژاپن تصمیم گرفت از المپیک ۲۰۲۰ برای معرفی تاریخی خود به جهان استفاده کند. نسل تازه اپراتورهای تلفن همراه و آخرین تکنولوژیها در این عرصه که حتی به ادعای ژاپنیها بیش از نیم قرن جلوتر از کشورهای دیگر هستند تصمیم گرفت خود را باشکوهی بینظیر به جهان به اثبات برساند.
گفته میشود که حداقل ۵۰ کمپانی غول پیکر ژاپنی و دست کم ۱۰۰ برند جهانی به عنوان حامیان مالی اصلی المپیک ۲۰۲۰ تا سه ماه پیش ثبت نام رسمی به عمل آورده بودند. اما پس از نازل شدن بلای تاریخی کرونا بر سر ژاپن و البته بر سر جهان، المپیک برای حداقل یک سال به تعویق افتاد. سوال مهم این است که ژاپن در این میان متحمل چه میزان شکست و ضرری شده است؟
طبق موافقت کمیته ملی المپیک ژاپن و البته حکومت این کشور که در رأس آن شینزو آبه قرار دارد با کمیته بینالمللی المپیک، مقرر شد تا المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۰ در توکیو با توجه به همه گیری جهانی ویروس کرونا در تابستان سال ۲۰۲۱ برگزار شود. به این ترتیب ژاپن که بیش از ۲ میلیارد دلار در عرصه امنیتی، نمایشگاههای بین المللی، فروش محصولات ورزشی و فرهنگی، تجهیز استادیومها و بازاریابی در عرصه جذب مشارکتهای مردمی اسپانسرها هزینه کرده بود ناگهان با موجی از شاکیان و تاجران خشمگین مواجه شد. چارهای هم نداشت و باید به یک اختلاف یک سال تن میداد به این ترتیب تخمین زده میشود که کشور ژاپن بیش از ۳ میلیارد دلار در دو یا سه ماه آینده ضرر مالی داشته باشد و جبران آن برای کشوری که خود به خود در این روزها نیز درگیر بحران کرونا است بسیار سخت خواهد بود.
در این میان البته بعد از ژاپن میتوان سایر کشورهای جهان را نیز در جدول ورشکستهها وارد کرد به عنوان مثال کشور آمریکا به بهانه برگزاری المپیک ۲۰۲۰ به میزبانی ژاپن معادل حدوداً ۸۰۰ میلیون دلار سود قطعی برای خود در نظر گرفته بود چرا که بیش از ۸۵ کارخانه و برند بزرگ آمریکایی در المپیک ۲۰۲۰ ژاپن اردو زده بودند و قصد معرفی خود و فروش محصولات خود را داشتند که اکنون مجبورند به رکود اقتصادی در داخل آمریکا تن بدهند. کشورهای اروپایی نیز تا حدود زیادی به رونق اقتصادی خود به بهانه میزبانی ژاپن از المپیک ۲۰۲۰ فکر کرده بودند و حالا دیگر خبری از نمایشگاه گل و گیاه هلند در قلب توکیو است و نه خبری از نمایشگاه بزرگ اتومبیل آلمان در توکیو. جدایی بریتانیا از اروپا باعث شده بود تا این کشور به المپیک ۲۰۲۰ ژاپن حسابی توجه کند. بریتانیا میخواست در جریان برگزاری المپیک ۲۰۲۰ ژاپن طبق قراردادی که از قبل تنظیم شده بود به تبلیغ قدرت اقتصادی خود بپردازد و یک نمایشگاه بزرگ و مشترک بین بریتانیا و ژاپن در حال شکلگیری بود، اما اکنون تنها تابلوهای شکستهای از این نمایشگاه برجا مانده است.