رییس کل دادگستری استان کرمان با تشریح برخی از اقدامات پارسال این اداره، اقدامات ستاد استانی اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در ابعاد حقوقی و قضایی را گامی موثر برای اشتغالزایی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،   یدالله موحد، رییس کل دادگستری استان کرمان به کاهش ۳۴ درصدی موجودی پرونده‌های قضایی در استان کرمان طی ۵ سال اخیر اشاره کرد و گفت: موجودی کل پرونده‌های دادگستری استان در پایان شهریور پارسال، بیش از ۱۳۲ هزار پرونده بوده که این تعداد در پایان دی ماه امسال به ۸۷ هزار و ۷۹۵ فقره پرونده رسیده است.

او با اشاره به اینکه طی یازده ماهه پارسال، ۵۲۷ هزار و ۶۵۴ فقره پرونده وارد دادگستری استان کرمان شده است، افزود: در مقابل قضات در یکسال گذشته، به ۵۳۴ هزار و ۳۲۸ فقره پرونده، رسیدگی کردند که رشد ۳ درصدی در مختومه پرونده‌ها را شاهد هستیم.

موحد با اشاره به افزایش پرونده‌های خروجی دادگستری کل استان در ده ماهه سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه افزود: موجودی کل پرونده‌های دادگستری کل استان، نیز نسبت به ابتدای امسال بیش از ۴ درصد کاهش یافته است.

او در رابطه با میزان ابلاغ اوراق قضایی در این استان هم گفت: ۸۴ درصد ابلاغ اوراق قضایی استان کرمان تا پایان دی ماه به صورت الکترونیک ابلاغ شده است که این میزان در ابتدای سال ۹۶ قریب به ۲۸ درصد بوده است.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کرمان با بیان اینکه درصد نرخ رسیدگی به پرونده‌های قضایی از ۱۰۰ درصد به ۱۰۱ درصد افزایش یافته است، افزود:متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در شعب دادگاه‌های تجدید نظر استان کرمان از ۱۰۶ روز به ۸۹ روز کاهش یافته است.

او بیان داشت: موجودی پرونده‌های پایان بهمن ۹۸ به نسبت ابتدای سال ۷.۴۰ درصد کاهش داشته است.

موحد تصریح کرد: پس از ابلاغ دستورالعمل رییس قوه قضاییه مبنی بر تعیین و تکلیف پرونده‌های معوقه، دادگستری استان کرمان موفق شده است ۶۲ درصد پرونده‌های مسن و معوقه خود را تعیین تکلیف و مختومه کند.

او اعلام کرد: دادسرا‌های شهرستان‌های رودبار جنوب و راور با ۹۸ درصد بیشترین درصد ابلاغ الکترونیکی را در سطح دادسرا‌های استان کرمان را به خود اختصاص داده اند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه امسال در مجموع ۴ درصد ورودی به دادسرا‌های استان کاهش یافته است، افزود: دادسرای بردسیر با ۱۷ درصد، دادسرای سیرجان با ۱۶ درصد و دادسرای راور با ۱۲ درصد کاهش ورودی، بیشترین میزان کاهش ورودی پرونده‌ها را در بین دادسرا‌های استان به خود اختصاص داده اند.

او تصریح کرد: دادگاه زرند با ۱۰ درصد کاهش ورودی در بین دادگاه‌های عمومی و انقلاب استان، بیشترین کاهش ورودی را به خود اختصاص داده است.

موحد گفت: دادگاه بخش شهداد با ۲۶ درصد، دادگاه بخش نرماشیر با ۱۲ درصد و دادگاه بخش رابر با ۱۱ درصد کاهش ورودی بیشترین میزان کاهش ورودی در بین دادگاه‌های بخش را به خود اختصاص داده اند.

او به آزادی ۲۳۶ نفر از محکومان جرائم غیرعمد زندان‌های استان کرمان اشاره کرد و افزود: در مجموع کمیته‌های صلح و سازش در زندان‌های استان کرمان موفق به اخذ تخفیف و رضایت از ۳۷۹ مورد در جرائم عمد و غیر عمد شده اند.

موحد با بیان اینکه در حال حاضر ۷ نفر از مددجویان زندان‌های استان موفق به حفظ کل قرآن کریم شده اند و ۹ نفر دیگر حافظ ۱۰ تا ۲۰ جزء قرآن هستند، افزود: در حال حاضر دو دانشجوی کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین الملل و حقوق جزاء و ۶ دانشجوی مقطع کارشناسی به صورت غیرحضوری از طریق دانشگاه پیام نور در زندان‌های استان کرمان مشغول ادامه تحصیل هستند.

او در تشریح اقدامات دستگاه قضایی در راستای اقتصاد مقاومتی به راه اندازی مجدد یک معدن طلا با سرمایه گذاری ۷۰۰ میلیارد ریالی در منطقه محروم فاریاب که به دلایل زیست محیطی تعطیل شده بود، اشاره کرد و افزود: در جلسه ستاد استانی پس از استماع دغدغه‌های بخش صنعت و معدن و همچنین محیط زیست و اخذ ۷ مصوبه، مقرر شد مدیران این شرکت معدنی طی چند ماه آینده دغدغه‌های زیست محیطی را کاملاً مرتفع کنند و با مصوبه ستاد، دستور بازگشایی معدن و رفع توقیف آن با هماهنگی مقام قضایی محل صادر شد و از بیکار شدن قریب به ۸۰ کارگر و مهندس در این معدن جلوگیری به عمل آمد.

رییس کل دادگستری همچنین گزارشی از عملکرد این اداره در مورد اقتصاد مقاومتی ارائه داد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار