هم ناشران هم مولفان در شرایط فعلی معضلات و مشکلاتی دارند که باعث می شود رونق کتاب و کتابخوانی مهجور شود از این رو نیازمند راهکارهایی برای جهش مطابق با شعار سال هستند.

رضا اسماعیلی شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی جهش تولید در زمینه انتشار کتاب در سال ۹۹ گفت: در حوزه انتشار کتاب، دو ضلع داریم یکی مولفان و دیگری ناشران؛این دو قشر در شرایط فعلی معضلات و مشکلاتی دارند که باعث می‌شود رونق کتاب و کتابخوانی مهجور شود و آنگونه که انتظار داریم کتاب منتشر نشود. ناشران برای انتشار کتاب هایشان در شرایط اقتصادی فعلی با مشکلاتی از جمله گرانی کاغذ و هزینه‌های گزاف چاپ و نشر کتاب مواجه هستند.

او افزود: ناشر کتاب را با هزینه گزافی منتشر می‌کند و روی کتاب قیمت بالایی درج می کند. اگر ناشر قیمت یک کتاب صد صفحه‌ای را ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان روی جلد درج کند،  خواننده به دلیل مسائل معیشتی یا در اولویت بودن هزینه‌های دیگر کتاب را نمی‌خرد.

اسماعیلی با تاکید بر اینکه بهتر است تسهیلاتی را برای ناشران فراهم کنند، گفت: اگر می‌خواهیم در سال ۹۹ کتاب‌های بیشتری تولید کنیم و در این زمینه جهش تولید داشته باشیم، ناشران را دریابیم به گونه‌ای که بتوانند با هزینه‌های مقرون به صرفه‌تر کتاب را منتشر کنند. ضلع دوم انتشار کتاب، مولفان هستند که بی انگیزه شده اند.

این شاعر با اشاره به دلایل بی انگیزه شدن مولفان اظهار کرد: به دلیل اینکه تیراژ کتاب بسیار پایین است انگیزه مولفان برای انتشار کتاب کاهش یافته است. قبلا کتاب‌ها در تیراژ ۵ هزار جلد منتشر می‌شد که یکی دو سال اخیر به ۵۰۰ جلد رسیده است. گاهی کتاب‌ها در تیراژ ۱۰۰ تا ۵۰ جلد منتشر می‌شود. مولف، انتشار کتاب در ۵۰ نسخه را تحقیر خودش می‌داند برای همین کتاب را با این تیراژ‌ها منتشر نمی‌کند. ناشر هم، چون انتشار کتاب برایش مقرون به صرفه نیست هزینه انتشار کتاب را از مولف دریافت می‌کند و در قبالش به او کتاب می‌دهد. حتی حق التالیف مولف را به او پرداخت نمی‌کند و به جای حق التالیف به او کتاب می‌دهد. حتی یک هزینه‌ای هم از مولف برای انتشار کتابش می‌گیرد. این مسائل سبب می‌شود مولف اثر منتشر نشده اش را در خانه نگه دارد و چاپ نکند. تا بتواند کتاب را با کیفیت خوب عرضه کند.  

اسماعیلی ادامه داد: باید یک مقدار تسهیلات برای ناشران فراهم کرد تا ناشران گام‌های بلندی برای انتشار کتاب بردارند و مولفان هم باید حق و حقوقشان در انتشار کتاب لحاظ شود. ناشر  یک هزینه‌ای از آن‌ها برای انتشار کتاب می‌گیرد در این شرایط هیچ نویسنده و مولفی تن به انتشار کتاب نمی‌دهد ،بنابراین باید حقوق مولف را لحاظ کنیم تا حقی از او تضییع نشود و  مولف هم برای انتشار کتابش انگیزه پیدا کند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار