مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس گفت: احتمال افزایش آتش سوزی در عرصه های طبیعی فارس وجود دارد.

افزایش آتش سوزی در عرصه های طبیعی فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حمید ظهرابی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس بیان کرد: در پی شیوع بیماری کرونا و کاهش حضور شهروندان در طبیعت، تابستان امسال احتمال حضور مردم در طبیعت زیاد است.

او، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در پی حضور مردم در طبیعت، آتش سوزی تابستانی امسال بیشتر از سال‌های قبل باشد.

ظهرابی ادامه داد: مخاطرات محیط زیستی از جمله آلودگی هوا، آب و خاک، پدیده گرد و غبار، بیماری‌های حیات وحش، خشکیدگی تالاب‌ها و آتش سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی، افزایش نزولات جوی در سال آبی جاری به ویژه بارش‌های خوب بهاری نیز موجب افزایش پوشش گیاهی عرصه‌های طبیعی و عاملی برای افزایش آتش سوزی‌ها است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس افزود: برای پیشگیری و مقابله با آتش سوزی در عرصه‌های طبیعی به ویژه در مناطق تحت مدیریت محیط زیست برنامه ریزی‌هایی و بسیاری از مقدمات کار‌های اجرایی در فصل پیش رو انجام و دستورالعمل‌های لازم به تیم‌های عملیاتی در سطح شهرستان‌ها و مرکز استان ابلاغ شده است.

او، اضافه کرد: با توجه به اولویت بندی مناطق از لحاظ امکان وقوع آتش سوزی در مناطق زیست محیطی امکانات موجود و نیاز‌ها بررسی شده است.

ظهرابی با اشاره به اینکه با همکاری منابع طبیعی و آبخیزداری از  نیروی مردمی در حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و مراتع استفاده شده است اظهار کرد: در موضوع جلوگیری از آتش سوزی‌ها نیز از نیروهای مردمی استفاده می شود.

شهرام منتصری مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس نیز گفت: پارسال با وجود تعدد موارد آتش سوزی و گستردگی آن‌ها که ۲۶۱ مورد بود، با مدیریت درست، بیشتر خسارت به زیراشکوب درختان وجنگل‌ها وارد شد که با هماهنگی بین ادارات کل محیط زیست و منابع طبیعی نتیجه آن موفقیت آمیز بوده است.

او، بیان کرد: بیشتر آتش سوزی‌ها در مناطق سخت گذر و کوهستانی رخ می دهد و این موضوع، زحمت نیرو‌های داوطلب را چند برابر می‌کند که با هماهنگی در سطح ملی و به ویژه استانی در استفاده از بالگرد در انتقال نیرو، آب و تدارکات مورد نیاز نیرو‌های عملیاتی باعث سرعت بخشیدن به خاموش کردن آتش شد.

منتصری با تاکید بر اینکه تشکیل گروه  امداد طبیعت در سطح اداره کل و ادارات منابع طبیعی شهرستان‌ها که متشکل از نیرو‌های جوان و مجهز به ادوات است ، تصریح کرد: این گروه در آتش سوزی‌های بزرگ ورود کرده و موفق بوده اند و در فصل پیش رو نیز ادامه دارد.

رحیم آزادی مدیر کل مدیریت بحران استانداری  فارس با اشاره به اینکه طبق ماده  قانون ۲۲ و ۲۳ تمامی ادارات دولتی ملزم به در اختیار گذاشتن نیرو و کلیه امکانات و توانمندی های دستگاه مربوطه برای همکاری در امر اطفاء حریق هستند، خواستار تهیه بانک اطلاعاتی از تمام کارکنان ادارات در سطح شهرستان و مناطق شد و ادامه داد: در صورت کافی نبودن نیروهای اداری ، از مشارکت مردم استفاده شود.


او، افزود: به استناد فصل چهارم قانون مدیریت بحران کشوردر بودجه سال جدید اعتبارات خاص برای مدیریت بحران اختصاص یافته که این اعتبارات جدا از اعتباراتی است که مختص هر ارگان ونهاد در نظر گرفته می شود  و  برای تامین امکانات و نیازها و هزینه های مدیریت بحران بین دستگاههای اجرایی توزیع می شود.

آزادی ادامه داد: موضوع قابل توجه ومهم دیگر در قانون جدید مدیریت بحران، پیش بینی عنوان (فداکار خدمت ) است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری  فارس افزود: نیروهای مردمی داوطلبی که به کمک ارگان ها ونهادهای دولتی در مدیریت بحران مانند  آتش سوزی واطفاء حضور دارند در صورتی که دچار آسیب یا فوت ناشی از انجام وظایف محوله شوند به عنوان (فداکار خدمت ) شناخته می شوند و طبق ماده ۲۰ قانون  هزینه های پزشکی و غرامت صدمه جسمی ، نقص عضو و فوت به خانواده آن هاپرداخت می شود که برای آزادی عمل مدیران در مدیریت بحران ها و استفاده از  نیروهای داوطلب بسیار موثر است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار