به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مدارس و دانشگاهها اولین مراکزی بودند که تحت تاثیر شیوع بیماری کرونا تعطیل شدند. اما تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نبود و در این روزهای قرنطینه خانگی بازار آموزشهای مجازی و آنلاین مدارس گرم شد. آموزشهایی که قرار است عدالت آموزشی در کشور را محقق کند و لطمهای به روند تحصیلی مدارس و دانشگاهها وارد نشود. سیستمی نوین که کوله باری از تجربیات را برای نظام آموزشی کشور به همراه خواهد داشت.
وزارت آموزش و پرورش هم با راه اندازی شبکهای همه گیر و سراسری در کشور به این سیستم جدید آموزشی، ساختاری منطقی و یکشکل داد و همه دانش آموزان سراسر کشور زیرمجموعه این سایت نوپا با معلمان و مدیران مدرسه در ارتباط هستند و آموزشهای درسی را بی وقفه دریافت میکنند.
برگزاری آنلاین کلاسهای در ایران یکی از تجربیات جدید و شاید مورد نیازی است که این روزها در شرایط بحرانی کرونا مورد استفاده قرار گرفته است. آموزشی که در سالهای تحصیلی آینده و در تعطیلات ناخواستهای که پیش میآید به کار خواهد آمد و از ایجاد وقفه در یادگیری و آموزش پیشگیری میکند.
در یک تعریف ساده میتوان یادگیری یا آموزش آنلاین را یک آموزش برنامهریزی شده دانست که افراد در محیطهایی جدا از هم، اما زیر یک سقف متحد آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش میبینند. به همین دلیل آموزش آنلاین، به فناوریهای ارتباطی و نهادی برای طراحی و برنامهریزی آموزش نیازمند است. آموزش آنلاین باید شامل دو طرف ارتباط، یعنی مدرس و یاد گیرنده باشد.
قرن بیست و یک که دیگر اینترنت و ابزار ارتباطی به یک وسیله ضروری برای همه تبدیل شده و در دورترین نقاط کشور هم رخنه کرده، شرایط توسعه خدمات آنلاین هم فراهم شده است که باید از این فرصت ناب در کنار خانهنشینی دانشآموزان و دانشجویان برای توسعه این خدمات بهره برد.
سیستم پیادهسازی یادگیری مجازی با کمک مجموعهای از نرمافزارهای آموزشی امکاندپذیر است. سامانه مدیریت آموزشگاه که بنا به اهداف مدیریت آموزشی در آموزشگاههای حضوری پیادهسازی میشود و سایر ابزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی بنا به نوع درخواست مخاطبان، به صورت جداگانه و یا همگی با هم میتوانند مورد استفاده قرار گیرند.
ستاد توسعه فناوریهای اقتصادی دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری هم که به دنبال توسعه زیرساختهای فناوری ارتباطات و اطلاعات در کشور است در این روزها دست به کار شده تا با حمایت از زیرساختهای آموز آنلاین و دانشبنیانهای توانمند به توسعه این عرصه شتاب دهد.
پویش کرونا پلاس هم که به همت ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوریهای اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی در کشور ایجاد شده است تلاش دارد با کمک به تسریع مجوزها و اقدامات در خلاق یا دانش بنیان شدن استارتاپها، ارائه حمایتهای مالی، کمک به رفع موانع قانونی برای اخذ مجوز، کمک به تبلیغ و معرفی آنها و تامین زیرساختها، شبکه سازی بین استارتاپهای مختلف، از خدمات آنلاین مورد نیاز مردم در روزهای قرنطینه حمایت کند.
با راه اندازی این پویش، حوزههای تاثیرگذار در فضای مجازی تقویت میشود و از طریق آن ظرفیتهای استارتاپی آنلاین شناسایی و مورد حمایت قرار میگیرد. پس از ارزیابی ظرفیتهای آنلاین، ارتقای آنها و پایدار سازی و کمک به ارائه خدمات بهتر و با کیفیتتر انجام میشود.
آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاههای آنلاین و ایده و ابتکارات را از جمله حوزههای مد نظر در این پویش است.
انتهای پیام/