مبارزه علیه سن گندم و علف‌های هرز مزارع گندم و جو

تاکنون دو هزار و ۳۰ هکتار از مزارع غلات شهرستان کیار علیه آفت سن گندم و علف‌های هرز سمپاشی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، سعید داودی نیا مدیر جهادکشاورزی کیار گفت: با مساعد شدن شرایط آب و هوایی کشاورزان این شهرستان همزمان با سمپاشی علیه علف‌های هرز، مبارزه با آفت سن مادر را در مزارع خود شروع کردند.

او با اشاره به اینکه هرسال مبارزه علیه سن مادر در اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه با ورود این آفت به مزارع گندم انجام می‌شود افزود: سمپاشی مزارع علیه سن مادر نقش مهمی در کاهش پوره سن در مزارع گندم دارد و از طغیان این آفت در مزارع جلوگیری می‌کند.

داودی نیا اضافه کرد: پایش و بررسی مزرعه‌ای مرتباً از سوی کارشناسان مربوطه درحال انجام است و مزارعی که در حد نرم مبارزه باشند کشاورزان با راهنمایی کارشناسان اقدام به مبارزه شیمیایی می‌کنند.

او ادامه داد: تاکنون مبارزه شیمیایی علیه سن مادر در بیش از ۵۶۷ هکتار از مزارع غلات شهرستان صورت گرفته و همچنین مبارزه با علف‌های هرز غلات در بیش از یک هزار و ۴۶۳ هکتار از مزارع از سوی کشاورزان انجام شد.

داودی نیا گفت: با توجه به محدودیت زمانی به کشاورزان توصیه شد در اسرع وقت نسبت به مبارزه با علف‌های هرز مزارع گندم و جو اقدام شود و با توجه به ریزش سن مادر نیز به محض به نرم رسیدن مبارزه اقدام به سمپاشی نمایند.

او در پایان افزود: با توجه به بارندگی‌های بهاره و رگبار‌های فصلی و رطوبت بالا در مزارع احتمال شیوع بیماری‌های غلات نظیر زنگ گندم وجود دارد و کشاورزان باید قبل از شیوع بیماری نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.

کیار از شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری است که مرکز آن (شهر شلمزار) در فاصله ۴۰ کیلومتری شهرکرد مرکز استان قرار دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.